Eipäs ollutkaan vielä tälle kesäiselle tuoksujalle omaa paikkaansa...no nyt on. Kylvin eilen siemenet penkkiin, toivottavasti ehtivät vielä kukkimaan ja tuoksuaan levittämään. Löytyisiköhän kenenkään arkistoista kuvaa tästä monihaaraisesta, iltaisin kukkansa aukaisevasta voimakkaasti tuoksuvasta kesäkukasta?
Nuu, minäkin kylvin eilen leukoijaa. Laitetaan kuvia sitten, kun kukkivat!
Tuoksusta pidän aivan valtavasti. Itse kasvi on aika pieni, mutta pitkänhuiskea ja kukkakin vaatimaton. Vaikea oikeastaan valokuvaan saada niin, että siitä saisi käsityksen. Oli viime kesänä minulla mm amppelissa, tässä kuva muutamasta kukasta ja hoikista varsistaan. Tuoksunhan tuntee vasta illalla. Taustalla trampoliinilta näyttävä vekotin on itse asiassa maanmuokkauksen helpottamiseksi kehitteillä oleva laite. Pari vuotta vielä, niin minulla on sopiva rikkaruohoton, muheva maa ja silloin viimeistään voitan jättiläiskurmitsakisan :D.
Yllä siis puhutaan sarvileukoijasta, Matthiola longipetala. Eiköhän tähän samaan mahdu myös muut leukoijakeskustelut, onhan tarhaleukoija, Matthiola incana, myöskin yksivuotinen leukoija.
Tällaisina he pönöttivät siemenpussin kyljessä: (kuva hmm.. heikohko)
ja...
.. ja tällaisia heistä tuli. No, ihan somia näinkin, tuoksua voisi olla enemmänkin...
Mulla samanlaisesta pussista leukoijat, suurin osa yksinkertaisia. Värejä sentään on vähän useampia.
Oli mullakin pari violettia toisessa paikassa, toinen jopa osittain kerrottu. Selvästi suurin osa kuitenkin näitä.
Ja tällaisia mulla oli pussissa, vain valkoinen kukkii, pienin vaatimattomin kukin.
Hmm...Onko muillakin samanlaisia kokemuksia? Mulla on kesäksi nimittäin tuolla varattuna kanssa leukoija-pussi, kun rakastuin siihen kukkakaupassa töissä ollessani...
Kyllä kai tuo aika yleinen ongelma on. Ihan kaikkien halvimpia leukoija-pusseja ei ehkä kannata ostaa? Ainakin Thompson&Morganin luettelossa mainostetaan vain yhtä pussia, jossa on 100% tuplakukkaista. Muista ei edes luvata sitä. Siinä oli joku jippo, millä tunnistaa jo taimena kerrotun ja yksinkertaiskukkaisen leukoijan. Mutta en nyt millään saa sitä päähäni, mikä se oli. Joku muu sen varmaan kohta kertoo. Tosin mitäpä se auttaa, jos pussista kaikki tulee yksinkertaisia!
Minä sain etelänmailta ostetun leukoijan siemenpussin. Kaikki taisivat olla kerrottuja ja kukkivat hyvin. Kerrotut tunnistaa taimena siitä, että ne ovat vaaleamman vihreitä ja yksinkertaiset ovat tummempia.
ettei vaan ollut niin, että sirkkalehtivaiheessa kerrannaiskukkaisilla yksilöillä oli jonninlainen ‘ventti’ sirkkalehdessä… muistaakseni!!
heetkinen, nyt minäkin muistan lukeneeni…täytyy mennä penkoo…
Selkis! TYossa yhessä mun uutukaisessa kesäkukkakirjassa mainitaan että kaikki tummanvihreälehtiset taimet ovat yksinkertaisia, ja ne siis pois, jos haluaa kerrattuja kukkia.
Aina olen nähnyt vain tuota kerrottua leukoijaa, mutta nyt tarttui käteen siemenpussi, jossa on kreikanleukoijaa, Matthiola longipetala, lilanpunaiset kukat. Ovatko nuo edellä olevat yksinkertaiset juuri tätä samaa kreikanleukoijaa? Heinä-elokuussa sanotaan kukkivan.
Tuo Matthiola longipetala on toiselta nimeltään M. bicornis ja suomeksi sarvileukoija, "kreikanleukoija" taitaa tulla ruotsinkielisestä nimestä. Kyllä ainakin minun yksinkertaiskukkaiset M. incanat (kuva muutama sivua taaksepäin) olivat olemukseltaan jotakin em. lajien väliltä...
Siinäpä muutama leukoijankukka Kanarialla. Ja somisteena rönsyliljaa.
Honteloita kaatuileveia näistä Tarhaleukoijista tuli.
Olen “diagnosoinut” yhden kauniin (vaaleanpunaiseen taittuvan?)valkoisen ja taivaalliselta tuoksuvan kukan nyt leukoijaksi. Kukat kasvavat isona alueena yhden jokseenkin aution talon pihalla. Kasvi on jotain vanhempaa ja perinteisempää kantaa, äitini sanoi moisia kasvaneen heidän mummolassaan kun hän oli pieni. Kuinkahan ihmeessä ne kukat ilmestyvät sen talon pihaan suurena merenä joka vuosi vaikka yksivuotisia ainakin nuo leukoijat ovat…ja piha ainakin suurimman osan aikaa kovin heinikkoinen. Kai se pääsee silti kylväytymään. Kukinta on juuri loppusuoralla noilla kukilla. Arvaatte varmaan, että saattaa olla joku siemenien keruussa parin viikon sisällä
Jottei sitten ole illakko…?