Lewisia
...ja toinenkin..
Olen lukenut, että lewisia on talvenarka ja vaatisi suojausta. Miten teidän kauniit lewisiat ovat selvinneet talvesta?
Sidyr, pääkaupunkiseudulla isojen kivien reunustamassa kohopenkissä ainakin minun levisiat talvehti hienosti. Eiköhän se ole se talvimärkyys joka on levisian(kin) surma. Hassu juttu sinänsä, toinen levisiani on kolmivärinen vaikka ihan yhtenä taimena yhdessä ruukussa sen ostinkin. Siinä on noita kuvien värejä, persikkaa ja vaaleanpunaista, ja lisäksi valkoista. Onkohan muillakin tällaisia sekoituksia? Upea kasvi levisia on kun kukkii!
Istuttaessani oman lewisiani laitoin montun pohjalle karkeaasoraa/sepeliä , jotta ei kärsisi märkyydestä.
Keväällä -04 ostin vaaleanpunaisen levisian ja se on kukkinut keväästä syysmyöhään ilman mitään hoitoa. Talveksi en ole suojannut,mutta paikka on suojainen kuiva länsirinne. Viime vuonna ostamani valkoinen levisia ei ole talven jälkeen näyttäytynyt,vaikka istutin sen vaaleanpun.kaveriksi. Sijainti on lähellä Jyväskylää.
Miehen kanssa somistimme viimeinkin maakellarin päätyä. Siinä oli kasvanut pystyyn kuivanutta kurtturuusua, horsmaa ja heinää. Toisella puolella oli röykkiö kiviä. Masentava näky kerrakseen.
Oven molemmille puolille teimme pengerretyt istutusaltaat, johon yhteen osioon sommittelin kasvualustaltaan sopivan penkin levisioille. Maa on läpäisevää, karkean hiekan ja palaneet lannan sekoitusta. Kasvualusta on kallistettu reilusti viettämään alaspäin. Viereen on varattu ämpärillinen karkeaa soraa ja toinen sormenpään kokoisia pieniä kiviä.
Tänään kävin Särkän perennataimistolla ja ostin seitsemän levisiaa. Löytyi albaa, little plumia, regenbogenia ja tweedyitä. Kunhan lakkaa satamasta, käyn istuttamassa. Juurenniska pitää suojata märkyydeltä. Kaivelen juuren näkyviin, laitan sen viereen hiekkaa ja juuren ympärystän päällystän vielä pikkukivillä koko lehdistöalueelta.
Eiköhän tuosta löydy vielä kuviakin, kunhan puran kameran sisällön....
"Ennen kuva" puuttuu, mutta tässä on homma jo yli puolen välin. Etualan pengerrys on valmis, takana on vasta maa kuorittu.
Alapengerrys on levisioita varten, ylös on jo istutettu atsalea ''Ruususen Uni'', kaksi purppurakeijun kukkaa ja hopeahärkkiä.
Ja sitten Regenbogen, näitä on yksi ennestään ja kaksi uutta ostin tänään
:
Jopas tuohon tulee mahtava paikka! Meilläkin oli ennenvanhaan katettu lautamökillä tuo kellari, mutta se lahosi pois ja pistimme loput isännän kanssa sirkkelillä polttopuiksi eräänä sunnuntaina (näitä nuoruudenmuistoja).
Mutta tuo teidän oma on varsin sievä ja ryhdikäs. Kyllä kelpaa lewisioilla. Koskahan minä niihin hörvähdän? Taitaa olla ajan kysymys.
Little Plum:
Albasta ei mulla olekaan kuvaa näköjään. Täytyy korjata asia...
Tuo kellarin pääty on yksi suojaisimpia paikkoja tällä tuulisella tontilla. Siksi siihen tyrkkäsin hääpäivälahjaksi saamani atsalean, sillä eihän ne täällä oikeesti menesty. Vaan varalta koitin tällätä hyvän, suojaisen ja talvella lumisen paikan. Jos se herää keväällä eloon, niin pitää ilman muuta hankkia toinen ja siirtää ne purppurakeijut jonnekin muualle . Oikeaoppinen kukkapenkki elää vuosien mittaan vaihtelevaa elämää, eikös niin?
Levisioihin hurahdin jo vuosia sitten. Hyvin ne ovat talvehtineet, mutta muutama vuosi sitten sattunut sadekesä teki pahojaan. Näinkään pohjoisessa levisiat eivät ole muusta kärsineet kuin liiasta märkyydestä.
Levisioissa kiehtoo säälittävästä lehtiruusukkeesta kasvavat kauniit, runsaslukuiset ja pitkään kukkivat kukat. Kaikkein upein on isolevisia (L. tweedyi), mutta sitä saa älyttömän huonosti. Vaan Särkällä oli taas muutamia taimia. Yksi on ennestään, yhden ostin tänään - mutta luulen palaavani vielä ns. apajille ja hankkivani sen puuttuvan kolmannen.
Oli pakko käydä ihailemassa kättensä työn jälkeä. Vaan lähellä puoltayötä ja sateessa ei kuvausilma ole parhaimmillaan .
No just joo... tumma ja siitäkin väkisellä vaalennettu. Vaan istutusta vaille valmis.
Tuommoisten kasvualtaiden hyvä puoli on se, että pystyy räätälöimään hyvin pitkälle sopivan kasvualustan kullekin lajille. Niissä on helppo huomioida sekä maan läpäisevyys, mullan laatu, lannoitus ja happamuus. Kastelunkin voi tällätä käsipelillä sopivaksi. Siis poutakausina - näin sadesäillä kaikki saa sadetta niskaansa sen minkä esteri suo.
Tämmöiset kasvualtaat sopivat kuin kukka varteen esim. levisian kaltaisille himpun verran erikoisempaa kohtelua vaativille kaunottarille. On helpompaa kukoistaa, kun olosuhteet ovat lajille sopivat.
On tosi siisti! Onnittelut. Minä istutin tänne Ouluun viime kesänä kolme atsaleaa (revontuli- ja kevätatsaleat) ja olivat menneet ekka talven ihan loistavasti. Yksi säästyi jäniksiltä, ja kukki ihan älyttömän hyvin. Kaksi meni jänöjen suihin, mutta nekin ovat nyt jo komeita puskia. Ensi talveksi muistan kyllä verkottaa hyvin. Eli onnea atsaleallesi - jospa se jonkun talven jaksaisi!
Levisiaprojekti alkaa olla lopuillaan. Tuupasin tänään hartaan perheneuvottelun jälkeen levisiat penkkiin. Tässäpä projektin päätöskuvia.
Ensin tuo yleiskuva:
Sitten kesälevisia (Lewisia cotyledon ''Alba'') Kuvassa näkyy myös mullan päälle levittämäni karkea hiekka:
Karkeaa hiekkaa koko penkissä - huomatkaa penkin selkeä kaltevuus:
Ja sitten palkkasin pikkutytöt keräämään kiviä . Koko komeus katetaan kivillä:
Messuilla myös erivärisiä lewisioita.
Mmmm… mulla oli tuota oranssia, mutta se ei talvehtinut.
Lewisiapenkkini on vielä jäässä, mutta vehreinä ovat lehtiruusukkeet. Kurkin havujen alle
Onko kellään kokemusta levisioiden jakamisesta? Miten se pitäisi oikeaoppisesti tehdä, mihin aikaan vuodesta olisi paras tehdä homma?
Vastaan täällä oikealla osastolla, kun toisessa ketjussa kyseltiin.
Mää mitään tiedä! Ainakaan tiennyt ekat 2 levisiaa ostaessani. Ehkä noi menestyy siksi, etten tiennyt niiden olevan vaikeita elossapidettäviä. Enkä tiennyt, ettei niitä pysty jakamaan. Kyllä minä pystyin, kun otin vaan katkoteräveitsen ja leikkasin sivuruusukkeet irti. Muistaakseni ekan jaoin toissakesänä, yksi viidestä sivuruusukkeesta kuoli, kun tuli liian vähän varttataimitälie mukaan. Saas nähdä miten käy viime viikolla ostamalleni levisialle. Katsoin puutarhalla semmoisen, että on valmiiksi jaettavia sivuruusukkeita (enkä muuten tiedä edes miksi sitä "ruusuketta" oikeasti nimitetään).
Mulla taitaa olla jotain "yleislevisioita", en ole huomannut täälläpäin myynnissä mitään hienouksia. Ensimmäisten lapussa luki Lewisia "Sunset Hybr", seuraavassa oli vain merkintä kivikkosekoituksesta, viimeisimmät myytiin nimellä kesälevisia.
Minulla levisiat kasvaa paahteisella seinällä. Aurinko paistaa klo 12 lähtien koko illan. Edessä on isoja kiviä. (Alkuun luulin kivikkokasvin tarkoittavan ihan vaan kuivan paikan kasvia, kunnes luin, että kivikkokasvit viihtyvät kuumalla ja kuivalla paikalla, kunhan juuristo on viileässä kivien välissä. Tämä taitaa olla se pointti, että noi viihtyy). Lannoittanut olen vain ihan vähän, kalkkia ovat saaneet pari kertaa 3 vuoden aikana.
Talven näkyvät taas hyvin selviytyneen, vaikkei lunta seinustalla ollut kuin muutamana viikkona. Kukkavarret on juuri venymässä, nuppuja on näkynyt viikon verran.
Yksi vaihtoehtohan on kasvattaa levisiat ruukussa! Minulla oli jaettu levisia viime talven saviruukussa lämmittämättömässä kasvihuoneessa. Laitoin sen laatikkoon kärhön kanssa ja kuivaa turvetta päälle. Emokasvi tekee jo kukkavarsia, ja poikaset näyttää tyytyväisiltä.
LukinLilja, onko levisiasi kotimainen alkuperältään ?