Myös nuo ostamani ovat olleet noita oransseja, joten voiko olla ettei se ole erityisen talvenkestävä? Ja nyt kuuluukin kysymys viisaammille, että mikä teidän levisioistanne on osoittautunut kaikkein kestävimmäksi? Ja tuota ruukkua voisi tosiaan kokeilla.
viherpeukalo; voi kun minä en tiedä edes sitä! Olen ostanut pirilältä muutaman ja yhden Järvenpään kukkatalosta. (Oliko tää nyt mainos? Jos kirjoitan kiertoilmauksin, kuten esim. M…amulta, niin yhtälailla kaikki tietää mistä on kyse!)
Minulla noi aiemmat levisiat on väriltään vaaleanpunaisia, toinen on jotain vaaleanpunaisen ja oranssin väliltä. Nyt ostin keltaisen ja oranssinkeltaisen punaisilla raidoilla. Ensi keväänä näkee sitten, miten väri vaikuttaa. Keltaisen jaoin heti, voihan olla että se ja jakopalat kuolee jo tänä kesänä.
Ostopaikoista voi sitten melkein päätellä, että olisivatkin tuontikasveja. Minulla ne kukkivat sen ekan kesän(kevään) ja siihen on tyssännyt, talvi tappanut, vaikka olen suojaillutkin talveksi.
Minä olen ostanut omat levisiat Särkän perennataimistolta. Hyvin ovat menestyneet. ‘Alba’ on ehkä krantuin, mutta hyvin ovat hengissä - eivät ole niin rotevakasvuisia kuin vaaleanpunaiset kumppaninsa. ‘Litle Plum’ on ollut erittäin kestävä myös ja kruunun jalokivinä mulla on L. Tweedyi eli isolevisiaa. Se on huoh… muhkea kukinnaltaan!
Jonkin verran on tullut siementaimia, mutta en ole jakanut niitä ruusukkeita. Olen vain antanut kasvaa ja pöhistyä. Tweedyi lähtee myös lehtipistokkaista, jos haluais kokeilla. Ehkä ensi kesänä kokeilen.
Peeäääs - kerran ostin herkullisen oranssiraitaisen kukkakaupasta. Se oli kauden ilo. Kuoli talvella.
Nyt tekis mieli saada niitä “oikeita” levisioita. Tämmöisellä yleislevisialla kokeilin lehden juurruttamista. Lehdet oli sentään elossa 2 kuukautta mutta kuoli lopulta. Pakkohan se oli kokeilla. Vaikka eipä noi valmiit taimetkaan kalliita ole, nyt ostin 2 kpl alle 8 eurolla. Täytyy pistää äitille ostoslista kun lähtee Raahessa käymään. Vai jos lähettävät Särkältä?
Vain L. tweedyi lähtee lehtipistokkaasta. Särkältä pistävät postiennakolla kyllä kustin polkemaan.
Ensimmäistä kesää kukkiva kesälevisia
Kuinka kesälevisiaa saa lisättyä?
Siemenistä. Minä olen saanut uusia myös jakamalla, vaikka niin sitä kuulemma ei voi lisätä. Lisää juttua Lewisian kohdalla
Tälläinen yllätys odotti eilen...
...hyvin olivat selvinneet talvesta vähän liian kosteassa paikassakin. Tosin nyt tein niille tämännäköisen viritelmän... Suojannut en niitä mitenkään, toivoin vain parasta!
meillä tällainen
tässä lewisia cotyledon"regenbogen " mix
ja sama mixi jatkuu
ja vielä mixiä
Lewisia on kaunis. Farmarilla hienoja värejä. Minullakin on nyt yksi kokeilussa. Vaalee pinkki. Kesällä siihen tuli uudet kukat ja olivat oikeastaan persikan väriset. En tiedä mikä muutti värin. Siinä on kolme ruusuketta, ajattelin jakaa sen loppukesästä, mutta jätin kuitenkin tekemättä. Katsotaan sitten ensi kesänä jos on hengissä.
minulla oli viime talvena siemen kylvöissäkin lewisiaa ja iti muuten tosi helposti, ei kuitenkaan nuo edelliset olleet niitä kylvöksiäni.saas totisesti nähdä miten hyvin menevät sitten talven yli.
Kukkiiko levisia kylvövuonna vai myöhemmin?
Nanikan kysymykseen en tiedä vastausta, mutta ostin yhden taimen, joka on täynnä nuppuja. Hankin myöhemmin vielä pari lisää, jos vaikka löytäisin jotain erilaisia (onko niitä)