Ei kuki kylvövuonna, mutta seuraavana. Ja vuosittain siitä eteenpäin yhä muhkeammin, mikäli ei saa liikaa kosteutta. Siitä ne ei tykkää. Laita juurentyvelle hiekkaa ja pieniä kiviä, ettei kasvi mätäne liikaan kosteuteen. Kasvualusta saisi olla selkeästi viettävä.
Kiitos Titamiini, miulla on kuivakkopenkki, kohopenkkinä noin 20 senttiä, koko penkki makaa kuivan hiekka-/kalliokinkaman päällä. Siinä ei vesi seiso (jollei koko ajan tule taivaalta lisää vettä). Se on varmaan sopiva?
trekooli, mulla on 5 erilaista itämässä tuolla ulkona.
Tässä minun ratkaisuni levisiapenkiksi:
Äh - en nyt ehtinyt löytämään penkistä kokonaiskuvaa. Mutta maaperä on karkealla hiekalla läpäiseväksi paranneltu ja pieniä kiviä on aseteltu oikeastaan koko penkin alueelle. Sieltä on kyllä viheliäinen kitkeä rikkaruohoja... kuten kuvassa näkyviä koivuntaimia...
Linkitän tähän kuva levisiapenkistä ihan uutena:
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img507069.jpg
Kunnollinen kallistus, läpäisevä maa ja pikkukivet ainakin lehtiruusukkeen alle.
Hyvä tietää, että sortteja löytyy, pieniä kiviäkin. Muistaskohan huomenna käydä kivittämässä ainokaiseni:-)
Moikka siemenestä kasvattajat. Nyt otti ohraleipä. Kylvin 6 pv sitten Lewisian siemenet. Ohjeitten mukaan pidetään 3 viikkoa sisällä +18+20 asteessa ja sitten siirretään +4. -4 asteeseen 6-8 viikoksi. Itäminen voipi kestää jopa vuoden. Kylvin näitä jo viime keväällä ulos kylmään, enkä saanut taimeakaan. Manasin jo S.Seedsin siemenet alimpaan hornan kattilaan. Niitä kuitenkin jäi ja loput kylvin nyt. Mullan pinnassa näkyy selviä itämisen merkkejä; mustista siemenistä on irronnut kuori ja juuren alku työntyy multaan. Mitä minä teen? Kait ne paleltuu jos ulos pistän ja jos pidän vielä sisällä pari viikkoa niin nissähän on kohta pian sirkkalehtikin. Kuinka saisin nämä aarteet selviämään kesään asti hengissä.
Samalla lailla hoitamalla kun kesäkukan taimiakin.
Kellokukka, tarkoitatko että ne iti ohjeiden vastaisesti viikon sisällä lämpimässä ilman lämpötilanvaihteluita? Missä olet siemeniä säilönyt? Mie pistin eilen purkkiin omat siemeneni ja menivät siis lämpimään. En edes ajatellut että pitäisi käydä kyttäämässä itämistä!
Kiitos Kurpitsa, yritetään, yritetään, lisävaloakin on. Nämä valkoset ovat vielä kuulemma vaikeampia saada pysymään hengissä. Pelkään kastelua, kun Lewisia on kuivahkon paikan kukka, niin sanotaan edellä olevassa ketjussa.
Nyt purkki on muovipussissa ja suihkuttelen päälle varovasti ettei siemenet vaan kuivahda. Tuulettelen päivittäin. Ne on kylvömullan päällä. Koulimisesta taitaa tulla vaikeahko operaatio jos yleensä sinne asti pääsen ja minkäköhän laiseen multaan se sitten tapahtuu? Vaikealta vaikuttaa, mutta ah taas niiiiiin mielenkiintoiselta kun on haastetta.
Kima, siltä se nyt pahasti näyttää. Ja minä kun olin varautunut tekemään ihan vaikka mitä , että saisin ne itämään. Nyt jo vähän alan epäillä, että ovatkohan ne ollenkaan Lewisian siemeniä. Mustia, pieniä, pyöreitä, mannaryyni jauhon kokoisia suunnilleen ja oli Seecreed Seedsiltä tilattu ja heidän pussissaan. Katsotaan nyt mitä tulemen pitää.
Siemenet ovat olleet sisällä laatikossa kaikkien muitten siemenien kanssa.
Ja kirjoitusvirhe paholainen tuli taas!
Minullakin on tuolla pussissa Impectalta tilattuja Lewsian siemeniä. Sen verran olen pussiin kurkistanut, että Kellokukan kuvaus siemenistä vastaa pussissani olevia siemeniä. Mielenkiinnolla odotan, millaisia siemeniä minulla on. Itävätkö helposti vai tarvitsevatko kaikki poppakonstit.
Jokos lewisiat on kylvettynä tai taimet tilattuna? Minulla on kahta väriä, enemmän tämmöistä fuksianpunaista...
Vaaleaa oranssia on yksi puska...
Ihania. Mulla onnistui viime kesän kylvöistä vain yksi kappale, ja sekin oli tooosi pieni syksyllä. Varmasti paleltunut… uskaltaiskohan yrittää uudestaan.
Tässä levisioiden kuningatar - Lewisia tweedyi eli isolevisia. Järkyttävän suuret kukat, kukkii pitkään ja on muutenkin täysin kohtuuttoman upea perenna. Näitä saa ainakin Särkän perennataimistolta. Myös alba löytyy, tämä on hennon lohenpunainen.
On
Iso-, pikku-, vuori- ja tähtilevisioita on ainakin. Muille näkemilleni en tiedä suomenkielistä nimeä.
Tälläinen kaunotar syntyi siemenestä keväällä 2009 ja nyt ilahduttaa kukinnallaan