Levisia, Lewisia

Ostin Honkkarin poistomyynnistä neljä vuotta sitten pikkuisen kanadalaisen levisiantaimen, pistin sen hiekkapenkin laitaan, enkä oikein odottanut sen täällä varjoisassa pihassani pärjäävän. Yllättäen kukkii nyt kolmatta vuotta, kukat lisääntyvät joka vuosi ja uusia ruusukkeita syntyy sivuun. Kyselenkin nyt, mahtaako ainokainen kasvini tehdä itävää siementä vai tartteeko ristipölytyksen. Voisihan tuota vähän monistaa, kun se näyttää niin yksinäiseltä. Paikallisissa myymälöissä en ole nähnyt sen jälkeen. Onks kellään tietoo? 

Tampereen messuilta hankittu lewisia.

Pienistä lewisian siementaimista kaikkein pikkaraisin päätti näyttää ja tehdä vielä ennen syksyä nupun. Minun puolesta olisi saanut keskittyä vielä kasvamiseen, kukkia olisi kerennyt sitten toisena vuonna

Välkkeellä on tarmokas taimi :wink:
Tämä levisia kukkii tyttären pihassa, omani kuoli.

Eka kukka lewisiassa

Lewisia kukkii! Nuppuja on myös vielä monta.

Lewisia

Toinen lewisia on vielä nupullaan…

Lewisia2

Levisia innostui.

oho tuota Merlinin Levisiaa kyllä on komia

Voi kusijussi, tulispa munkin lewisiasta ton näkönen.

Syvä huokaus pääsi suustani kun näin tuon levisian… Upea!

Löysin Marketanpuiston myymälästä kerrotun valkoisen levisian. Olen kauan siitä haaveillut.

Ui, jäikö niitä vielä sinne?

Tipilintu.

En tiedä, tämä oli kukassa ja muut ilman lappua, väristä ei tietoa. Voihan siellä käydä katsomassa.

Onko Lewisian nuput arkoja hallalle?

Löysin viime syksynä omille siemenkasvattelulewisioille ilmeisesti hyvät kivenkolopaikat rakenteilla olevasta kivikkopenkistä kun ovat nyt innostuneet kasvamaan ja ensimmäinen tekee jo nuppuja :slight_smile:

En mie ole ainakaan koskaan peitellyt.

Mulla asusti yksi (kokeilu)lewisia neljä vuotta ja kukki vuosi vuodelta hienommin. Vuosi sitten keväällä ei sitten enää noussut, oliskohan pitänyt talveksi peitellä? Minusta se maasta noustuaan ollut arka kylmillekään säille.

Ihka eka levisiani :slight_smile: Laittelen vielä soraa tyvelle, mutta tuossa jyrkässä rinteessä ei luulisi veden seisovan!

Siinä taas sarjassamme " tahtoo"    !

Nämä yllättivät iloisesti. Kolme Sunset Hybridiä ja mikä väri-iloittelu!