KÀÀk, ihania!
Siemenpussi oli sekoitus haalean vaalean pastellin vÀrisiÀ lewisioita. Nyt niistÀ kukkii ensimmÀinen 
Muutama Lewisia cotyledon kukassa

Siemen kasvatteja 3 vuoden takaa komistuvat vuosi vuodelta tykkÀvÀt olla jyrkÀssÀ rinteessÀ kivien vÀlissÀ. Vaikka istutin aikoinaan harvaan isojen kiven koloihin niin nyt kukkivat niin leviÀsti ettÀ kukat ovat toistensa pÀÀllÀ
Kivalta nÀyttÀvÀt mumin kasvatukset kivikossa, pitÀnee kopsata idea!
TÀÀllÀkin kukkii yksi, mutta liian kranttu kasvi, talvehtii vaan kerran tai kaksi.
Noita lewisioita minÀ kyllÀ vielÀ laitan - onnistuisikohan taas joskus siemenkylvöt.
Mulla odottaa ensimmÀiset lewisiat pihassa. En uskalla laittaa maahan,kun en ole varma minkÀlaista maata ne tahtois alleen? Neuvokaa viisaammat ![]()
VÀhis, sama juttu - ei onnistu siemenestÀ, eikÀ taimesta.
Lewisiat vaatii hyvin lÀpÀisevÀn maan miellelÀÀn kivikoon multa seokseen minÀ sekoitin reilusti karkeeta soraa ja kiviÀ lehtirusukeen alle lehdet ei saa koskettaa maata. MinÀ en suojaa kevÀÀllÀ mitenkÀÀn rinnettÀ vaikka se on suoraan etelÀÀn pÀin ja lumet lÀhtee aikaisin ei ainakaan kevÀt ahvasta ole mulla kÀrsinyt muutenkin taitaa olla aurinkoisen paikan kasvi eikÀ varmaan tykkÀÀ jos toiset kasvit varjoo tykkÀÀ kuivasta paikasta.
Mulla onnistu siemen kylvöt hyvin taisi pussista itÀÀ jokainen siemen silloin 3 vuotta sitten sitÀ kylvin ulkokylvönÀ oli syksyllÀ kylvin kevÀÀllÀ iti
Mulla on olleet yhden talven samanlaisessa kasvualustassa kun mumilla mut tasamaalla istutettuna pieniin kumpuihin. Juurelta on löytynyt 7 siementainta tÀhÀn mennessÀ ![]()
Miikos mistÀ sie olet löytÀnyt tasaista maata sie asut korkeella mÀellÀ ja kallion/kivien kupeessa ja maan laatu on hiekka ei sulla vesi pysy kun ÀmpÀrissÀ : )
=D joo siis mun kÀsite tasaisesta maasta voi olla hivenen liukuva ![]()
Aivan ihania nuo lewisiatkin.
KesÀlevisia. Moneskohan vuosi jo menossa perÀkkÀin tÀllÀ kasvilla. Hyvin ilmeisesti viihtyy.
Minulla oli muutamassa lewisiassa jo nuppuja. Omakasvattamilla alkaa olla jo mukavasti kokoa, jokohan loputkin kukkisi tÀnÀ kesÀnÀ.
Toissa kevÀÀn kylvöt palkitsevat viimein odottajansa. Nuppuja on ainakin kovasti. EnsimmÀiset kukat aukesivat viime viikonloppuna. PieniÀ nuo taimet vielÀ ovat- taustalla ketoneilikkaa.
TÀmÀ siemenistÀ kasvatettu kukkii ensimmÀistÀ kertaa
Paras kukinta on jo mennyt ohitse. Jossain oli maininta, ettÀ Lewisia saattaisi tehdÀ uusia kukintoja vielÀ kesÀn aikana. NÀmÀ ovat viime vuoden taimikasvatuksen tuotoksia. Sain kylvettyÀ muutaman uuden tÀnÀ kevÀÀnÀ, kun ei talvella ollut tietoa, selviÀvÀtkö viime vuotiset penkissÀ lumen alla. Kuva on otettu kesÀkuun 1. pÀivÀ.