Kääk, ihania!
Siemenpussi oli sekoitus haalean vaalean pastellin värisiä lewisioita. Nyt niistä kukkii ensimmäinen
Muutama Lewisia cotyledon kukassa
Siemen kasvatteja 3 vuoden takaa komistuvat vuosi vuodelta tykkävät olla jyrkässä rinteessä kivien välissä. Vaikka istutin aikoinaan harvaan isojen kiven koloihin niin nyt kukkivat niin leviästi että kukat ovat toistensa päällä
Kivalta näyttävät mumin kasvatukset kivikossa, pitänee kopsata idea!
Täälläkin kukkii yksi, mutta liian kranttu kasvi, talvehtii vaan kerran tai kaksi.
Noita lewisioita minä kyllä vielä laitan - onnistuisikohan taas joskus siemenkylvöt.
Mulla odottaa ensimmäiset lewisiat pihassa. En uskalla laittaa maahan,kun en ole varma minkälaista maata ne tahtois alleen? Neuvokaa viisaammat
Vähis, sama juttu - ei onnistu siemenestä, eikä taimesta.
Lewisiat vaatii hyvin läpäisevän maan miellelään kivikoon multa seokseen minä sekoitin reilusti karkeeta soraa ja kiviä lehtirusukeen alle lehdet ei saa koskettaa maata. Minä en suojaa keväällä mitenkään rinnettä vaikka se on suoraan etelään päin ja lumet lähtee aikaisin ei ainakaan kevät ahvasta ole mulla kärsinyt muutenkin taitaa olla aurinkoisen paikan kasvi eikä varmaan tykkää jos toiset kasvit varjoo tykkää kuivasta paikasta.
Mulla onnistu siemen kylvöt hyvin taisi pussista itää jokainen siemen silloin 3 vuotta sitten sitä kylvin ulkokylvönä oli syksyllä kylvin keväällä iti
Mulla on olleet yhden talven samanlaisessa kasvualustassa kun mumilla mut tasamaalla istutettuna pieniin kumpuihin. Juurelta on löytynyt 7 siementainta tähän mennessä
Miikos mistä sie olet löytänyt tasaista maata sie asut korkeella mäellä ja kallion/kivien kupeessa ja maan laatu on hiekka ei sulla vesi pysy kun ämpärissä : )
=D joo siis mun käsite tasaisesta maasta voi olla hivenen liukuva
Aivan ihania nuo lewisiatkin.
Kesälevisia. Moneskohan vuosi jo menossa peräkkäin tällä kasvilla. Hyvin ilmeisesti viihtyy.
Minulla oli muutamassa lewisiassa jo nuppuja. Omakasvattamilla alkaa olla jo mukavasti kokoa, jokohan loputkin kukkisi tänä kesänä.
Toissa kevään kylvöt palkitsevat viimein odottajansa. Nuppuja on ainakin kovasti. Ensimmäiset kukat aukesivat viime viikonloppuna. Pieniä nuo taimet vielä ovat- taustalla ketoneilikkaa.
Tämä siemenistä kasvatettu kukkii ensimmäistä kertaa
Paras kukinta on jo mennyt ohitse. Jossain oli maininta, että Lewisia saattaisi tehdä uusia kukintoja vielä kesän aikana. Nämä ovat viime vuoden taimikasvatuksen tuotoksia. Sain kylvettyä muutaman uuden tänä keväänä, kun ei talvella ollut tietoa, selviävätkö viime vuotiset penkissä lumen alla. Kuva on otettu kesäkuun 1. päivä.