(Yksivuotiset köynnöskasvit)
Istutin kuukausi sitten aivan onnettomat liekkikrassin juurakon palaset ja istuttaessani epäilin josko heitin rahani hukkaan... mutta ei toki, kaikki kolme pukkaavat iloisesti vihreää versoa
. Nyt jäin vain miettimään, että laitoinko ne liian pieneen purkkiin. Eli purkin koko noin 10cm x 10cm. Kannattaisiko ne heti vaihtaa isompaan, antaa olla ensi kesä rauhassa siinä pienessä purkissa vai kenties leikata purkista pohja pois ja istuttaa sitten isompaan? Viimeksi mainitussa ei ainakaan juuripaakku rikkoutuisi.
Tässä minun liekkikrassini! Ruukuissa olevat kituvat, eivätkä kuki, tämä vekkuli kasvaa maassa ja aloitteli tuossa viikonloppuna kukintaansa. Hän kasvaa siis tuijissa ja mietin, että kaivanko juurakkoa talveksi ylös vai yritänkö talvettaa. Onko kokemuksia? Jokatapauksessa minusta ehdottoman suositeltava ja kaunis kasvi, hyvin positiivinen yllätys ollut. Minulla kasvaa puolivarjossa.

Miten kaunis! Itselläni sama huomio, että ruukussa liekkikrassit vain kituvat ( laitoin isompaan ruukkuun ). Kuvittelisin kuitenkin, että siellä ruukussa kasvattanut juuria maanpäällisten versojen sijaan, mutta tiedä häntä ja tässä vaiheessa en kyllä ryhdy asiaa tutkimaankaan...
Sinuna minä kyllä kokeilisin kyseisen yksilön talvetusta ihan maassa, koska voithan laittaa niitä ruukkussa kasvaneita sisälle talvehtimaan. Peittelet hyvin ja heittelet sitten lunta talvella päälle ( jos sitä nyt ensi talvena tuleekaan ).
miä yritin laittaa kuvan krasseista mutta mutta ei tullutkaan kuva taas varmaan jotain häikkä on. yritin montakertaa.
Tekeekö tuo siemeniä, siinä on niin kauniit lehdetkin
veronica, tekee se. Niitä on kaupankin… tosin melkoisen hintavia, muutama siemen maksaa jotakin 3 - 4 euroa.
Kyllä mie raskisin ainakin sen maksaa. Katselin eilen jääkaapissa kylmäkäsittelyssä olevia siemeniä. Yhdessäkin purkissa oli koko pussin satsista vain 6 elossa olevan näköistä, muut ihan harmaita tyhjiä kuoria jotka keräsin pois.
Tuohan on hienon näköinen kasvi! Hopeavillakko puhuu tuolla ostaneensa juurenkappaleita. Mistähän? Minkälaisissa oloissa tuo ihanuus viihtyy?
Liekkikrassin pitäisi viihtyä - perennana, mieluiten talvisuojattuna - ulkosalla eteläisessä Suomessa lämpimässä ja suojaisassa, aurinkoisessa paikassa. Muutenhan se käyttäytyy kuin köynnös ainakin.
Ok, sitähän on sitten pakko kokeilla, jos jossain kaupassa kohdakkain osutaan.
Jos joku bongaa jossain näitä liekkikrassin siemeniä niin ilmoittakaa. Haluttaisi kokeilla josko tykkäisi kasvaa täällä. Lunta meillä on joka talvi vaikka muille jakaa kukkapenkkien suojaksi.
Exotic gardenin valikoimassa näkyy olevan liekkikrassia myynnissä.
Kiitos illis, pitää kysyä. Aikaisemmin aina kun olen tilannut sieltä niin ne eniten haluamani ovat aina olleet loppu, tilauksen täyte siemenet tulee.
Mikä on liekkikrassin lattari? En löytänyt tuolla nimellä VKN:stä. On upea kasvi…
Tyhymä mie, onhan se jo otsikossa…
A.i.k.a. , Kauppilasta viime keväänä tilasin 3kpl/9,90 eli aika suolaiseen hintaan... Kituivat purkissa, mutta toivon että ne olisivat kasvatelleet kovasti juuria
. Jokunen vuosi sitten yritin siemenestä huonolla menestyksellä. 
On sita tarjolla muutamassa muussakin paikassa… minä kun en satu kovaasti luottamaan EG:n siemeniin…
Kiitos hopeavillakko! Kauppilahan on minulla ihan tuossa “nurkan takana”, joten sinnepä keväällä taas kulkuni suuntaan.
Minulla valitettavasti saman suuntaisia kokemuksia tuosta EG:stä. En enää sinne rahojani tuhlaa 
Itse tilasin Briteistä liekkikrassini juurakot. Kolme kpl maksoi jotain 9,25 puntaa, tosin juurakon palasia tuli 5 kpl. Kaikki kasvoivat hienosti. Pari palaa jätin nyt maahan ja kolme nostin ylös ja kellariin. Vähän epäilen, että mahtaako mikään noista nousta enää ensi vuonna, mutta tilaan uusia… Plant of Distinction oli paikka, mistä tilasin. Myös Eurobulbilla näyttää Hollannissa juurakoita olevan. Olen Eurobulbilta tilannut käytännössä kaikki kevätsipulit ja amaryllikset nyt jouluksi ja upeita ovat olleet! Tuon Plant of D:n kuvastossa ainakin suosittelevat ihan ostamaan juurakoita, koska siemenistä lisääminen on niin epävarmaa ja kestää kauan.
Niin ja viime vuonnahan tosiaan oli Kauppilallakin juurakoita myynnissä! Varmaan tänäkin vuonna. Suosittelen kyllä! Ihana kasvi, kuten nyt noista kuvistani varmaan näkeekin!
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslistor/klattervaxter/tropaleum-speciosum/
Marita Vaasasta, 12:02, 15. elokuuta 2007 kertoo tulikrassista seuraavasti:
‘Täällä suomen 3 vyöhykkeellä ( ruotsin 5 vyöhyke); on tulikrassi selvinnyt kaksi talvea maahan istutettuna. Se kasvaa 3 metriseksi tuijassa. Kukat ovat kuin jouluvalot pitkissä nauhoissa. Hyvin kaunis tumman vihreää taustaa vasten. Pitää kosteutta pidättävässa syvässä kasvualustassa puolivarjossa.
Yleensä talvetan juurakon ruukussa perunakellarissa, jossa se on talvehtinut hyvin ja on jo aikaisin keväällä aloittanut kasvunsa jo talvisäilytyksessä. Talvetusruukkuna olen pitänyt pesukoria, jossa on reiät sivussa ja kesällä olen sen istuttanut koreineen maahan. Syksyllä olen katkonut korista ulos kasvaneet juuret ja ottanut talteen talvetus korin. Kahtena viime talvena ovat maahan jääneet juurten palat talvehtineet ulkona!’
…joten eikös kuulosta ihan mukavalle!!! ;O)))
kun istutatte tulikrassia suomessa muistakaa, että istutus heti kasvukauden alussa n. 80cm syvän kuopan pohjalle (siis jo tampereen seudulla!!.. joten syvempään mitä pohjoisempaan mennään - ja istutus kuoppa täytetään kesän mittaa sitä mukaa kun versot kasvavat… talvehtivat juurakot kun pitää olla pakkaselta suojassa(ei siis roudassa!)… lisäksi tulikrassistahan sanotaan, että pitää hieman hapahkosta kasvualustasta…
Siemenistä lisääminen on hidasta (voi kestää parikin vuotta, mieluusti tuoreesta siemenestä…) ja siementen itävyys heikkoa (n. 15% itävyys ruotslaisten tietojen mukaan STA)