Jätin omasta liekkikrassistani muutaman palan maahan ja nostin neljä juurenpalaa ylös ja autotalliin pelargonialaatikkoon talvehtimaan. Viime viikonloppuna kaivelin pelargoniat ylös ja siellähän nämä armaat juurakotkin olivat hyvässä hapessa ts. kaksi niistä kasvatti jo hentoa vartta! Nyt kun eläisivät vielä kesäänkin…
nyt iski harmitus. Tilasin äsken liekkikrassia siemeninä ja näyttää siltä, että itämisestä on huonoja kokemuksia. kylvöohjeessa tosin sanottiin helposti-itäväksi ja että kylvetään laatikkoon ulos keväällä. Onko kokemuksia monilla?
Ei ole kokemuksia ja sen vuoksi olen aikoinaan noita juurakoita ostanut, kun joka paikassa on toitotettu, että siemenestä ei niitä oikein tahdo saada kasvamaan. Mutta ainahan voi koettaa! Mistä sitä ikinä tietää, jos ei koeta
kerron sitten mahdollisille uteliaille, miten kävi. Nyt olen kyllä törsännyt niin paljon siemeniin ja taimiin, että mukulan hankin (ehkä...) vasta ensi vuonna, jos siemenistä ei tule mitään.huoh.
Liekkikrassin itävyydestä puheen ollen liityn siihen Huonoja Kokemuksia -sakkiin…:((
Liekkikrassini talvehti hyvin viileässä varastossa, joten odottelen tässä Veera04:n kukkien kaltaista loistoa , toki ainahan saa odottaa, mutta syksyllä nähdään toteutuuko odotukset .
Tuota sijoituspaikkaa tuossa olen miettinyt: Täällä saatu hyviä kokemuksia puolivarjosta, mutta menisköhän aivan varjossakin, koska Alangon Köynnöskasvikirja kertoo liekkikrassin kasvavan luontaisesti Brittein saarilla alppiruusuissa ja havupuissa sekä Chilessä kosteissa varjoisissa metsissä. Tämä myös antaisi olettaa, että hapan maa ( kuten jo joku aiemmin myös mainitsi ) parasta. Täytynee ostaa alppiruusu lannosta, sitä jota lisätään kasteluveteen, josko tykkäisi siitä.
Ostin tässä parisen viikkoa sitten pienen liekkikrassin alun ja se on majaillut kasvarisaa, mutta en ole sen huomannut kasvaneen yhtään. Ajattelin istuttaa sen ruukkuun ja mietinkin kuinka iso ruukun tulisi olla. Antakaa vinkkejä.
Minun ruukkuni halkaisijaltaan noin 20cm, mutta siihen laitoin kaksi juurakkoa. Olisi varmaan mennyt pienemmässäkin, mutta kosteuden säilymisen kannalta varmaan parempi tuo isompi ruukku.
hopeavillakko kiitos !
Niin minäkin liityn ,laitoin liekkikrassin ja sinikrassin siemenet itäämään jo parikuukautta sitten mutta ei ainuttakaan näkyvissä,tais mennä homma pieleen ,pitä vielä kokeilla kerran vielä ensikeväänä.
mieluummin liian iso kuin pieni ruukku, se ei tykkää siirtelystä
jutitan seudulla vois selvitä talven ulkona?
laitoin joulukuussa muutaman itsekerätyn siemenen multaan jääkaappiin, unohdin, joskus huhtikuussa nostin pois, neljä siementä on itänyt, joista yksi kuoli pois kun unohtui kerran kastella kylvös
Juurenpalaset olivat talvehtineet ihan maassakin. Löytyi iloisia yllätyksiä, kun olin istuttamassa autotallissa talvehtineet maahan (vihdoin ja viimein, mutta hyvinhän nuo olivat isossa n. 30 cm ruukussa valkean tupakan kanssa viihtyneet tähän asti (ja ihan kasvaneet) samaan paikkaan kuin viimeksi eli siellähän oli jo kasvin alkuja. Laitoin sitten nuo ruukussa olleet vähän sinne sun tänne.
Ihan noin viime kesän kokemuksista sen verran, että ruukussa ei liekkikrassi mulla kukkinut lainkaan. Maassa olevat sen sijaan upeasti. Liekkö sitten kärsinyt ruukussa kuivuudesta. Senpä takia tyrkkäsin kaikki krassin juurakot nyt maahan.
Olen kytännyt jos liekkikrassi alkaisi kukkia ja tänään huomasin 4 nuppua siinä!!
Odotusta....Nuppuja on nyt jo melko reilusti.
Nyt se alkaa
Eipä täällä näy muut viestittelevän. Laitan silti taas kuvaa.
Juu, ei viestittele kun ei omista tuota. Kaunis on, tosi upea! Jätätkö maahan talveksi?
Se on n 25x 25 ruukussa, jonka ajattelin kyllä nostaa jonkinlaiseen sisätilaan.
niin, eikös tuo kuitenkin aika talvenarka saata olla. Tekeekös muuten kovasti siemeniä…??
Menenkin tästä ulos ja katson olisiko siemenöisiä tulollaan.
Olen ymmärtänyt että saattaisi ehkä menestyä maahan istutettuna mutta siinä ja siinä.