Liekkikrassi, Tropaeolum speciosum

http://www.alltomtradgard.se/tradgardslistor/klattervaxter/tropaleum-speciosum/

Marita Vaasasta, 12:02, 15. elokuuta 2007 kertoo tulikrassista seuraavasti:

‘Täällä suomen 3 vyöhykkeellä ( ruotsin 5 vyöhyke); on tulikrassi selvinnyt kaksi talvea maahan istutettuna. Se kasvaa 3 metriseksi tuijassa. Kukat ovat kuin jouluvalot pitkissä nauhoissa. Hyvin kaunis tumman vihreää taustaa vasten. Pitää kosteutta pidättävässa syvässä kasvualustassa puolivarjossa.

Yleensä talvetan juurakon ruukussa perunakellarissa, jossa se on talvehtinut hyvin ja on jo aikaisin keväällä aloittanut kasvunsa jo talvisäilytyksessä. Talvetusruukkuna olen pitänyt pesukoria, jossa on reiät sivussa ja kesällä olen sen istuttanut koreineen maahan. Syksyllä olen katkonut korista ulos kasvaneet juuret ja ottanut talteen talvetus korin. Kahtena viime talvena ovat maahan jääneet juurten palat talvehtineet ulkona!’

…joten eikös kuulosta ihan mukavalle!!! ;O)))

kun istutatte tulikrassia suomessa muistakaa, että istutus heti kasvukauden alussa n. 80cm syvän kuopan pohjalle (siis jo tampereen seudulla!!.. joten syvempään mitä pohjoisempaan mennään - ja istutus kuoppa täytetään kesän mittaa sitä mukaa kun versot kasvavat… talvehtivat juurakot kun pitää olla pakkaselta suojassa(ei siis roudassa!)… lisäksi tulikrassistahan sanotaan, että pitää hieman hapahkosta kasvualustasta…

Siemenistä lisääminen on hidasta (voi kestää parikin vuotta, mieluusti tuoreesta siemenestä…) ja siementen itävyys heikkoa (n. 15% itävyys ruotslaisten tietojen mukaan STA)

Pitäisköhän kopistella liekkikrassi pois purkistansa ja istuttaa uuteen multaan ennen kuin aloittaa kasvun.

Gaash, liekkikrassin siemenet on vielä pussissa. Pitääkin tunkea ne jääkaappiin...

Ja taas uusi tuttavuus, ikinä kuullutkaan tuollaisesta kukasta. Onkos siemeniä myynnissä ihan tavallisissa siementen myyntipaikoissa, vai mistäs niitä sais tähän hätään?

Kaipa niitä siemenöisiäkin jostain löytyy. Itse ostin juurakon Kauppilasta kun niin monet kertoivat siemenestä lisäämisen olevan vaikeata. Hinnakas tuo mokoma oli. Muistaakseni yli 9 euroa.

Tilasin omani ulkomailta, Nickys nurseryltä muistaakseni.

Jaahas, vaikeeksi menee.

Liekkikrassi on kiva tuttavuus. Kun istutin sen määrättyynpaikkaa, seuraavana kesänä se putkahti metrinpäästä edellisestä paikasta. Mutta ihan on kukkapenkissä selvinnyt.

Kävinpä katsomassa kasviani ja pientä elonmerkkiä oli jo näkyvissä niin laitoin pari kauhallista multaa päälle ja saa olla siinä vanhassa torpössään.

Hep! Korpikangas muisti minua liekkikrassin juurakolla ja nyt mietin että laitanko ennemmin viielään vielä pussissaan, vai joko istutan johonkin törppöön? Ja jos istutan niin pidänkö huoneenlämmössä, viielässä, perunakellarissa, ikkunalaudalla…?

Mulla lykkääjo kovasti uutta kasvua, vaikka on tuolla viileässä.

Melkein sinuna istuttaisin sen ja pitäisin viileässä, mutta valoisassa paikassa.

Kiitos! Eteisen ikkunalle sitten :slight_smile:

Tämä tulee nyt varmaan väärään ketjuun, mutta en löytänyt parempaakaan paikkaa. Onko kellään kokemuksia Tropaeolum tricolorim, (kirjoköynnöskrassi?) tai T. ciliatum krasseista. Tilasin juurimukulat, enkä tiedä niiden kasvatuksesta juuri mitään... Vihjeitä kasvatuksesta vastaanotetaan kiitollisena hymy.

Laitanpa tähän, että Tropaeolum ciliatum on kasvattanut pienen piipan mullan pinnalle. Pelkäsin että mukula mädäntyy...

Liekkikrassin juurakko ( vai mukula? ) hengissä, purkista pilkistää viitisen senttiä vartta :-)

Ajattelin nyt ekan kesän pitää purkkiviljelyssä ja talveksi kellariin.. mitenköhän suuri purtilo kannattaisi varata?

Minä istutin vime vuonna omani sellaiseen 25x25 ruukkuun. Nyt 5-6 n 30 cm pitkää rihmaa siitä jo luikertelee ja ajattelinkin että jos nostan senkin jo ulos.

Viherpeippo, viittaan aiempaan viestiisi ja olisin kiinnostunut kuulemaan saitko liekkikrassin itämään? Tilasin siemeniä ennenkuin tutustuin tähän keskusteluun (pöh) ja nyt kiinnostaa löytyykö ketään jolla ostosiemenistä lisääminen on onnistunut. Laskussa luki että itämisaika 2 - 12 kk ! ! ! Huh huh, jos tuo aika täytyy pitää kylvöstä silmällä ja kosteana niin kyllä käy siemenille jossain vaiheessa huonosti meidän huushollissa…

Jostain olin saanut päähäni, että liekkikrassilla olisi jonkinlainen mukula. Tänään tein tutkimusta oman kasvini kanssa ja löysin purkista vain paksuja valkoisia juuria, joista lähti ohuempia juuria ja versot mullan pintaan. Aikaa näyttää sainko koko kasvin hengiltä kun jaoin juuret kuuteen purkkiin vai alkaako kaikista nousta vihreitä versoja.

anteeksi höytyvä, huomasin viestisi "pienellä" viiveellä. Ne ovat tuolla lumen alla, mutta olen vähän pessimistinen ja siksi ostin juurakon korpikankaalta. niin, jutita, juurakkona ne myyvät.

Minä ostin tuon kasvavana taimena Kauppilasta ja istutin sen paakkua rikkomatta isompaan astiaan. Juuret olivat kovasti hauraat ja oli niissä hieman paksumpia kohtia näkyvissä. Pari vuotta jo samassa purkissa kasvanut. Oli alkanut jo työtää taas niitä versojaan mullasta.