Lilja: Ruskolilja, Lilium bulbiferum

Ensin kuva sellaisesta ruskoliljasta, joka tekee itusilmuja. Se voi tehdä myös ihan oikeita siemeniä, jos lähistöllä on muita sopivia kukkia risteyttämiseen.

Tämä toinen taas ei tee itusilmuja, enkä ole sen nähnyt siemeniäkään tekevän - lisääntyy siis ilmeisestikin vain sivusipuleilla.

Sain tällaisia äiidltäni. Väri ei ole luonnossa ihan niin tumma kuin tässä kuvassa.

Arvelin rsukoliljaksi, mutta olisivatko nuo sittenkin sahramililjoja? Äiti kutsuu keisarinkruunuiksi.

Ihan selvä sahramililjahan tuo kukkasi on. Ja senkin olen huomannut, että yleisimmin sitä keisarinkruunu -nimeä kai käytetään juuri ruskoliljasta, mutta myös sahramilijasta esim. täällä Vihdissä. Riippuu siis tosiaankin paikkakunnasta tuo nimen käyttö.

Ja tässä vielä se vertailukuva, josta pystyy tuon edellisenkin kukan hyvin määrittämään sahramililjaksi.

Kiitos Raakille! nyt tiedän minäkin mitä liljoja kasvatan. Nekin sekaisin penkissä.
Sahramililjat on pihalla ollut ennen kun taloon tulin -70 luvun puolivälissä, ruskoliljat toin syntymäkodosta, tuodessani jo huomasin niiden olevan erillaiset.
Onko tuo väriero tänävuonna huomattavampi kuin edellis vuosina?

En minä ainakaan osaa sanoa, että olisiko väreissä eroa eri vuosina.

Sinulla näyttäisi olevan kuvassasi vasemalla sahramililjaa ja oikealla ruskoliljaa - minulla ne ovat ruskolilja vasemmalla ja sahramililja oikealla.

Kaamea verkko on estämässä koiriani mylläämästä tuota penkkiä ja pitämässä samalla liljoja jotakuinkin pystyssä. Koirillani tuntuu olevan oikeen vimma kaivella juuri tuossa paikassa vihainen

keijunkellolta viime syksynä saadut ruskoliljat kukkivat komeesti

Täällä taas uusia alkuja syntymässä, nuoremmat ylsilöt tänä vuonna ahkerampia tekemään itusilmuja

Lisätäänkö Liljoja myös noista itusilmuista, kun ne ovat kypsiä/mustia, poimitaan ja heitellään sinne minne halutaan lisääntyvän, peitetäänkö, vai kuinka itusilmujen kanssa menetellään ? Olen lisäillyt Liljoja vain mukuloista, siksi en tunne itusilmu-systeemiä.

Ihan ripottelemalla vaan nuo itusilmut kylvetään, ei tarvitse peitellä. Tuonne tiikerinliljapalstalle jokin aika sitten kirjoitin myös asiasta.

Ruskoliljakin on helppo lisättävä itusilmuista, mutta hitaampi kuin tiikerililja. Kylvin ruskoliljojen itusilmuja vuonna 2003, samana vuonna kuin tiikerililjoja, ja ruskoliljat kukkivat tänä kesänä ensimmäistä kertaa, kun taas tiikerililjat ovat kukkineet jo kahtena aikaisempanakin kesänä. Taimet muuten kasvavat samassa penkissä, takana vasemmalla tiikerililjat. Kokoerokin on jonkinmoinen. Kuva on kyllä otettu jokseenkin ylhäältä eikä ruskoliljojen korkeutta siitä voi oikein nähdä.

Eikö sitten muut kuin Tiikerin- ja Ruskolilja tee itusilmuja, ajattelin, että oisin voinut lisätä mielelläni itusilmuista pikkasen erikoisempia liljoja, nuo edellä mainitut leviävät kyllä muutenkin, varmaan itsestään just niistä itusilmuista ja tekeehän ne hirveesti mukulapoikasiakin.

En ainakaan minä tiedä muita itusilmuja tekeviä liljoja, kuin nuo kaksi vanhaa lajia.

Noh niin, pitihän se arvata ettei muita voi niin lisätä. Sinä Raakki kun tiedät hirveästi näistä kukka-asioista, onko yleensäkin perennan simenten kohdalla niin, että kun minkä tahansa perennan siemenet ovat kypsiä, ne heitellään sinne, minne halutaan niiden lisääntyvän , eikä peitetä ja seuraavana keväänä pitäisi olla valmiit taimet penkissä niissä kohtaa, jonne siemenet on nakattu. Niinhän luonto tekee, onko se siis niin helppoa perennan kuin perennan kohdalla ??

En nyt niin hirveästi tiedä, mutta noinhan se kasvien lisääntyminen on tapahtunut luonnostaan, ennen kuin ihmiset keksivät kaikenlaisia muita konsteja. ;)

vanhat venäläiset? tekevät itusilmuja,Aeliata on yksi,muiden nimiä en nyt juuri muista,
niitä on tuolla pihalla kasvamassa,nettiläisiltä saatuja ja vaihdettuja ....
vanhalla puolella muistaakseni kuvia?

(Aelitaa on ollut Särkällä kaupan)

Minä sain pari vuotta sitten penttiläiseltä, Lenaselta, jonkun ilmeisesti Venäjältä peräisin olevan liljan itusilmuja. Lenanen kutsui sitä Aleksandranliljaksi. Se ainakin tekee itusilmuja, runsaastikin. Metkoja ovat, sillä jo varressa istuessaan lykkäävät valkoista juurta. Eihän sitä muuta voi, kuin pistellä niitä multaan kasvamaan...

Jos jotakuta kiinnostaa katsoa, voi vanhoista keskusteluista löytää siitä liljasta Lenasen ottaman kuvan tekemällä haun tuolla Aleksandranlilja-nimellä. Tosi upea tummanpunainen.

En löytänyt pentin haulla liljaasi, mutta googlen haulla löytyi pentistä kuva :) Se on UPEA! Riittäisikö muutama itusilmu minulle...? En kauheasti liljoista perusta, mutta tuo on kertakaikkiaan mahtavan värinen!