Lilja: Ruskolilja, Lilium bulbiferum

Tämä kai on ruskoliljaa luulisin ,mutta en täysin varma.

Minä sanoisin näitäkin Raili-45 kauniita liljoja joksikin muuksi värililjaksi.

Tässä kuva minun ruskoliljasta..

Sain ystävättäreltä, joka omien sanojensa mukaan ei ole mikään “kukkapenkki-ihminen” ruskoliljan n. 25-senttisiä itsestään levinneitä taimia. Reipasotteisen kuriirin takakonttikäsittelyssä lähes kaikki varret menivät poikki. Nyt minulla on hyvinvoivia sipuleita, joissa 1-5-senttiset katkenneet varrenpätkät. Miten neuvoisitte menettelemään, että ne kasvaisivat ensi kesänä pihallani?

Laittaisin kiireesti ne liljan sipulit maahan ja ilman muuta olettaisin että ensi kesänä ne kasvua lykkäävät :slight_smile:

Nuu, nappaanko katkenneet varret kokonaan irti vai jätänkö ne siihen kuivumaan issessee?

Olen tehnyt molempia - siis istuttanut ilman vartta (just katkenneita tapauksia) sekä ohuine uusine varsineen. En osaa sanoa kyllä onko lopputuloksesa mitään eroa. Sipulihan ottaa voimaa siitä kuihtuvasta varresta, joten ei kai mikään sodi varsineen istuttamista vastaankaan. Katso se istutussyvyys vaan oikein, ettei jää ihan pinnalle.

liljojen uudelleenistutus "kannattaa tehdä syksyllä, kun varret ovat lakastuneet. Liljojen siirtäminen kesken kasvukauden on kyllä itseltäni onnistunut, mutta varminta on tehdä istutus vasta syksyllä." (sitaatti on perhekerho.net-sivuilta)

kun taimet nyt on osaksi menettäneet vartensa ja ehkä juuretkin kuljetuksessa päässeet kuivahtamaan, niin väittäisin, että varminta on, että jäljellä olevine varsineen paketoit ne nyt kuivumaan = ravinto varsista siirtyy sipuleihin ja istutat vasta sitten, kun sipulikukksien istutusaika koettaa = maa on viilennyt.

Laitoin maahan, taidan kaivaa puolet ylös kuivumaan. Sitten tulee kokeiltua molempia.

Olen siirrellyt ruskoliljoja varsineen pitkin kesää, eikä mitään ongelmia ole ollut.

Kysäisenpäs täällä kun en vastausta löytänyt googlen avulla.

Eli minua mietityttää ruskoliljan kasvattaminen sipulista. Isketäänkö sipuli keväällä suoraan kukkapenkkiin? Milloin sen voi odottaa kukkivan ekan kerran? Ystäväni muutti juuri omakotitaloon ja hän haluaisi jotain helppohoitoista ja monivuotista pihan kaunistuttajaa. Itse olen jumaloinut ruskoliljojen kauneutta pienestä tytöntylleröstä asti ja suunnittelin tuparilahjaksi kyseisen ihanuuden sipuleita jos en valmiita taimia löydä mistään :)

Numerosarja J3034…jne… joka kysyt ruskoliljasta. Voisitko käydä lisäämässä itsellesi oikean nimimerkin, sellainen meillä kaikilla täällä on yhteydenottojen ja keskustelujen helpottamiseksi. Voit tehdä sen tuolla oma profiili-kohdassa. Samalla voisit lisätä itsellesi näkyviin paikkakuntasi, sekä myös kasvuvyöhykkeesi. Sille tosin ei ole omaa paikkaa olemassa, mutta laita vaikka sinne kohtaan "maa". Sitten tervetuloa tänne vihreään joukkoomme

Hei Tiuski, ruskoliljan sipuli laitetaan kukkapenkkiin, noin 20 sentin syvyyteen. Ei tartte sen kummempia kommervenkkejä. Mikäli sipulit ovat ‘täysikokoisia’, ne saattavat kukkia jo samana kesänä. Ruskolilja ei ole kranttu.

liljat taidetaan tähän aikaan vuodesta myydä ruukutettuina ja jo kasvuun lähteneinä (ulosistutus oulunseudulta antaman ohjeen mukaan, kunhan säät sallivat). sipulit ovat myynnissä syksyllä.

Kiitokset ensinnäkin Nuu:lle nimimerkin huomautuksesta. En olisi itse varmaankaan tajunnut moisen puutetta ihan lähivuosina :smiley:

Iso kiitos myös nimimerkeille Oulunseudulta ja mai-lee nopeasta vastauksesta. Pitänee lähteä heti alkuviikosta kiertelemään Kuopion seudun sipulien ja taimien tarjontaa :slight_smile:

Mitä arvelette, tykkääkö ruskolilja kyttyrää jos kaivasen sitä palasen maasta jo nyt kun se ei ole vielä kunnolla noussut, emännällä sitä on mahottomasti ja se sipulimöykky pitäisi jakaa…

Sen kun kaivat, riski tietysti on, että sipulit halkeavat, jos lapiolla rouhaiset, vai meinasitko nostaa kokonaisena ja siitä irroitella? Varovaisesti kun teet, niin eiköhän onnistu. Suurin riski on jo kasvuun lähteneen varren katkeaminen.

Kiitos belgi, tuota liljaa on ihan mahottomasti joten jos lapiollakin hujauttaa paakun irti niin kyllä siihen joku ehjäkin sipuli jää =)

Ruskoliljat alkavat kukkimaan..

Upeita, minulla on vasta pavun kokoisilla nupuilla kun on puolivarjoinen paikka. Liljakukkoja on ollut tosi paljon tänä vuonna meillä. Tehdään kukkokierroksia tyttären (9v) kanssa päivittäin, hänellä on erityisen hyvä kukkosilmä.

Ruskolilja? Kuvat samasta kukasta. MUOKS. Sahramililja sittenkin, kiitos hyvästä vertailukuvasta tuolla aikaisemmin! (Ikinä kuullutkaan sahramililjasta, aina kaikki liljat olleet ruskoliljoja...allapäin)