Lilja: Ruskolilja, Lilium bulbiferum

Näin ison liljapenkin sain aikiseksi. Täältä löytyi 1. vanha Ruskolilja, josta sitten otin niitä itusilmuja kasvamaan. Taisi olla 2002. Nyt on jo 2-3 kesää kukkinut, vuosittain aina enemmän, kun mukulat on kasvanut isommiksi. Tykkään, kun ei tarvitse kummosiakaan hoitoja, aina kasvaa ja kukkii.

Miksi mulla ei kuki? Ruskoliljoja on useammassa paikassa ja kasvattavat kyllä varren ja itusilmut mutta ei nupun nuppuasurullinen. Onko joku lannoitusniksi vai onko kranttu maan suhteen? Olen lannoittanut ja kastellut samalla kun perennojakin.

Onko ne minkä ikäisiä? No, nuorena ne kasvaa ne varret ja ihan pienissäkin on jo niitä itusilmuja, huomasin kun nuo oli alkutaipaleella. En ole mitenkään hoitanut, en kastellut enkä lannoittanut ( Joskus olen heittänyt hieman syyslannoitetta ). Ovat kohopenkissä ja melkoisen kuivassa siis. Olen nänyt jopa metsässä villinä, silloin tosin voi olla vain 1.kukka siinä ja yksittäisiä varsia, ei puskia, koska ruohikossa vain harva itusilmu pääsee ihan multaan asti.

liian hyvällä hoidolla, ruskoliljat eivät tarvitse kuin vaatimattoman maan eikä lannoitusta

Ruskoliljat ovat olleet meidän pihalla aina enkä muista niiden koskaan kukkineen. En muista kukkiko mummin aikana, hän ne on istuttanut- ja muisti ei ole lapsuudesta sellaista tallettanut. Nyt loppuu siis lannoitus (ei siis edes syyslannosta?) ja paapominen muutenkin. Liljakukkoja olen vahdannut niin kovasti, etten usko niiden olevan syyllinen nuppujen puuttumiseen.

Minulla ei ole näissä liljakukkoja ollut vaikka muita ne on hätyytellyt aiemmin. En ole varma, mutta luulen, että liljakukot ei näistä piittaa.

Ilmeisesti tämä on sitten myös ruskolilja? Raakin kuvassa oli ainakin samanlainen.

Tänä vuonna ne kasvoivat tosi suuriksi (160 cm?) ja tekivät valtavia itusilmuja, ilman mitään hoitoa. Itusilmut ovat yllättävän ylhäällä, kukkien välissä.

Nämä kaksi ovat kasvaneet itusilmuista ja alkuperäinen on varmaan kymmeniä vuosia vanha ja väsynyt, eikä koskaa kasva metriä korkeammaksi.

Juu, tuo näyttää kyllä ruskoliljalta, vaikka kuva onkin aika kaukaa otettu, mutta kukan väri ja malli näkyy siinä selvästi.

Meillä ei tänä kesänä kukkinut yksikään ruskolilja ja vähän pelottaa, että olisiko myyrät viime talvena syöneet kaikki niiden sipulit. :(

Joo, halusin koko komeuden kuvaan (kokoa voi verrata viereiseen kriikunapuuhun jossa on marjoja), eikä lähikuvat meinaa kuitenkaan onnistua tällä kameralla. Nytkin se tarkensi ihan eri paikkaan kuin piti. Tai siis silloin 12.7. kun kuva on otettu.

Puuh! Ärsyttää olla tälläinen viherpeukalo keskellä kämmentä

Kysymys kuuluu koskien ruskoliljaa, eli mulla kasvaa ruskoliljaa talon päädyssä aika varjoisassa paikkaa. Liljat ovat olleet siellä… ikuisuuden?, mutta silti vain muutama hassu lilja kukkii siellä, eli tämä ei leviä itsekseen…
Nyt olenkin päättänyt siirtää liljat pois sieltä, mutta miten!?

Tämähän on sipulikasvi? Kuinka saan kukan ja sipulin ehjänä pois vai pitääkö vain sipuli kaivaa vai mitenhän tämä menee? Vähän jo omin nokkineni siellä ronkin ja sain kaivettua yhden sipulin, joka ei ihan ehjänä tullut vaan reunoilta kuoritui hieman pois…
Noh, kertokaahan kaikki kyseisen kukan siirrosta :smiley: Itse en oo jostain syystä ikinä onnistunut samaan sipulikukkia kasvamaan enää seuraavana vuonna…

Älä siirrä vielä. Anna sipulien vahvistua elokuulle asti ja kaiva sitten sipulit ylös. Jos niissä on kovasti sivusipuleita, niitä voi sitten irrottaa ja laittaa kasvamaan, niistäkin tulee muutamassa vuodessa uusia liljoja. Jos liljoja kaivaa ylös liian aikaisin, ne vaurioituvat helposti. Sitä paitsi ne kasvattavat vielä sipulin kokoa kesän aikana niin kauan kuin varret ovat vihreitä. Sipulit laitat sitten valoisampaan paikkaan silloin elokuussa. Tai näin minä ainakin tekisin.

Ai niin, ja ne sipulit saattaa olla tosi syvällä.

Joo, ja sitä liljaa ei tarttekaan saada ehjänä ylös, alkusyksystä voit katkaista varren ronskisti pois ja siirtää mitä jää, paljon helpompaa kuin sipulin siirto varsinensa. Mutta tuo, etteivät ruskolijat kuki, on mulle ihan uutta. Omani ovat maalla etelä-länsiauringossa, kaupungissa lähes varjossa ja molemmat kukkivat innokkaasti. Maalla ovat vanhoja ja näyttävät nostavan kukkavartensa vaikka vuohenputkien ja nokkosten seasta, jos ovat paikkaan kerran asettautuneet. Kaupunkilaiset ovat taas muutaman vuoden kukkineita, itusilmuista kasvattamiani, eli kasvin iällä tai paikan valoisuudella ei näyttäisi olevan väliä. Mitkä muut tekijät voisivat vaikuttaa kukkimiseen. Ensiksi tulee mieleen. että savimaata täälläpäin ei ole, ehkä se haluaa läpäisevän kasvualustan?   

Kun istutat sipulit niin laita hiekkaa alle.

Kyllä ruskolilja on upea isona kasvustona! Kerran näin bussin ikkunasta talon, jonka päädyssä oli kukkiva ruskolilja"pelto", useita neliöitä kukkia, eikä näky ole unohtunut. En sitten tiedä, onko se muun aikaa vihreä, kukintahan kestää kuitenkin vain 2-3 viikkoa, vai voisko sinne piilottaa jotain eri aikaan kukkivaa, kevätsipuleita kai ainakin?

Nyt eletäänkin jo elokuuta ja tarttis alkaa kaivelee niitä sipuleita ylös :slight_smile: Onko kovin vaarallista, jos sipuli menee hieman rikki kaivamisen yhteydessä? Vai tuleeko myös rikkoutuneesta sipulista aikanaan kukka?

Entäpä nuo itusilmut? Omien liljojeni varsissä näyttäisi niitä olevan! Kertokaahan näistä enemmän! Kerätäänkö silmut vai mitä niille pitäisi tehdä?

Korjaan sen verran väärinkäsitystä, että kyllä nuo liljat kukkivat siellä varjossa, mutta ne ovat olleet siellä tosiaankin ikuisuuden, muttei ne leviä, eli siellä on vain se muutama hassu lilja, jotka sinne on laitettu aikanaan.

Olen käsittänyt, että lilja leviää aika nopeasti ja paljon? No, nämä eivät…

Omenapuita on liljojen vierellä, mahtaisivatko ne vaikuttaa asiaan?

Vastaanpa Indyn kyselyyn, kunnei kukaan osaavampi ole sitä tehnyt. Ensinnäkin, ei ole vaarallista, jos jokunen sipuli menee halki, luultavasti kasvattaa uuden kasvin molemmista puoliskoista, vaikkei ehkä kuki ensi kesänä.
Minun kokemukseni mukaan eivät ruskoliljat lisäänny omasta sipulistaan kovinkaan innokkaasti, siis maassa ollessaan. Sen sijaan kasvattavat niitä itusilmuja ja jos kasvin ympärillä on tyhjää tilaa, nousee siihen kyllä taimia, jotka kukkivat muutaman vuoden kuluttua. Tuskinpa vierellä olevat omenapuut haittaavat itusilmujen kasvua, mutta jos maa on täynnä jotain juuria, eivät pikku taimet ehkä pärjää kilpailussa. Olen itse kylvänyt itusilmut tomaattirasioihin tai vastaaviin ja upottanut maahan. Seuraavana kesänä rasiasta pilkottaa pirteitä liljan taimia (vain yksi lehti/taimi), jotka istutan paikoilleen ja 2-3 vuoden päästä se jo kukkii.

Auttakaas kokematonta. Osti eilen kaupasta purkissa olevia liljoja (oransseja, ilmeisesti ruskolilja, ja keltaisia, lajikkeesta en tiedä) kuusi kappalette. Miten nyt hoidan niitä että kestävät kevääseen ja olisivat elossa vielä ensi kesänä? :slight_smile: Olen ensikertalainen liljojen kanssa, mutta on upea kukka ja halvalla sai niin pakkohan oli ostaa. :slight_smile:

Selviävät varmaan todennäköisimmin, jos istutat ne maahan nyt.