Minuskin olisi helpompi laittaa nyt maahan kun kerran ruukussa valmiiksi kasvavat. Ruukussa talvehdittaminen on kuitenkin vähän konstikas laji (paitsi jos sattuu omistamaan soveliaat tilat).Ja maan pitäisi olla vettäläpäisevää, sipulit eivät suuresti tykkää ylimääräisestä kosteudesta.
“En sitten tiedä, onko se muun aikaa vihreä, kukintahan kestää kuitenkin vain 2-3 viikkoa, vai voisko sinne piilottaa jotain eri aikaan kukkivaa, kevätsipuleita kai ainakin?”
Siirtäkää haluamaanne paikkaan tämä viesti, varoitus lienee paikallaan. Nuo tosimielellä netissä sipulikauppaa tekevät taimitarhat eivät suostu edes lähettämään liljoja yhdessä tulpaanien ja narsissien kanssa. Jos laittaa samaan kasvupaikkaan liljat, tulppaanit ja narsissit, se on sitten omalla vastuulla. Samoin varoitetaan laittamasta hienoja uusia hybridejä ja maatiaislajikkeita sen samaisen virusvaaran takia. Ruskoliljahan on oikeasti luonnonkasvi, se kasvaa alppiniityillä ja lehtomaisten harvojen metsien niittyisissä aluskasvillisuudessa. Joten vastaavissa olosuhteissa menestynee myös meillä. Olen niin monta kertaa nähnyt tässä lähellä ruskoliljoja lehtokallioniityillä, että uskoisin sen pärjäävän loistavasti vastaavissa puutarhaolosuhteissa.
Haa, saan laittaa ensimmäiset ruskoliljakuvat tältä kesältä 

Taitaa olla Fire King, ei ruskolilja.
Onkos tämä nyt se ruskolilja?
Onk tosi Illis - ruskoliljan taimina nämä olen puutarhalta ostanut. No hällä väliä, kauniita ovat kuitenkin 
Oikkias olet Illis, tutkailin ketjun ruskoliljakuvia - ei ole samanmoinen mun liljani. Nyt TÄYTYY saada ruskoliljaa, ihan oikeeesti…
Hei tarviiko joku ruskoliljan itusilmuja. Kanta on ikivanhaa… sais täältä kun ilmottaa vaan osotteen mihin voi lähettää. 
Ja menivät jo…
mulla oli sellaiset heinä-kesäkuussa…jääneet miehen mummon jälkeen tähän pihaan …eivät kukkineet moniin vuosiin ja tänä vuonna kaikki ihmittelivat että nyt kukkivat kai olin niin näppärä 
nyt vaan kaivanu niitä sipuleita kun oli hirveä kasa uusia siellä ja laitoin uusiin paikoihin …
uskon että ruskolilja mutta korjaa saa jos ei ole 

Myyräntyötä ?
On mulla näitä penkissäkin , mutta tuohonkin paikkaan on ainakin viiskyt metriä !
Eipä silti , voishan noita lykkiä tuohon lisääkin
!
Onko tämä perinteinen ruskolilja?
Tästä Lidl:stä ostetusta pussista istutettu ja kaikki näyttävät olevan samaa.
Liljasi kuva ei vastaa pussin kuvaa, mutta ei taida olla ruskolilja, vaikka kovasti sitä muistuttaa.
Eikös ne Lidlin kasvit ole tälläisiä, etteivät vastaa kuvaa.
Minustakin se vois olla joku Fire King tms. Tekeeks se itusilmuja?
Eka kertaa kukkii vasta. Ei ainaskaan vielä ole itusilmuja.
Jollei siinä kukinnan aikaan ole itusilmuja, ei oo tavan ruskolilja.
Mitäs se minun vuosikymmenien takainen ruskolilja sitten on, kun siinäkään ei ole itusilmuja?
Tiikerinliljan varrella on kyllä itusilmuja.
Ruskoliljaa on kahta kantaa: tavan ruskoliljan (Lilium bulbiferum subsp. bulbiferum) kukka on ylöspäin aukeava ja tötterömäisempi ja varressa on ruskeita itusilmuja. Kukkii alkukesällä. Sahramililja (Lilium bulbiferum subsp. croceum) on itusilmuton ja kukka on ehkä hieman kirkkaampi ja avoimempi.
Vertailun vuoksi, tiikerinliljan itusilmut ovat mustahkoja, kukkii myöhemmin ja kukat avautuvat alaspäin.
Kiitos annaw tarkennuksesta. Ilmeisesti kuitenkin molempia mainitsemiasi myydään ruskoliljana, koska esim Särkän Perennataimiston sivuilla oleva ruskolilja näyttää itusilmuttomalta ja he myyvät sitä Lilium bulbiferum subsp. bulbiferum:na.
Minulla kuitenkin sekä vanha että tämä Lidlistä ostettu ovat itusilmuttomia ja mielestäni aivan samanlaisia.
Se niistä Lidlin taimista. Minulla oli vanhaa liljaa jo niin paljon, etten olisi tarvinnut enää lisää samanlaista.
Aika kauas meni pakkauksen kuvasta mitä niistä kasvoi.
Minulla on myös tiikerinliljaa, mutta se ei kuki vielä. Sen varrella on kuitenkin jo itusilmut.

Tässä sahramililjoja