Lilja: Ruskolilja, Lilium bulbiferum

Enpä saanut tuohon alemmalle kuvalle tekstiä kirjoitettua, eli siinä keskellä ruskoliljaa ja sivuilla sahramililjat.

No ne on sitten kaikki minulla sahramililjaa. Myöskin vanhat "ruskoliljat".

noissa illiksen liljoissa on niin erilaiset lehdet, että sanoisin: värililja, ei sahramililja. Ruskoliljat on jotenkin karvaisempia. Ai jaa, onhan nekin…

Tilasin postimyynnistä ruskoliljan sipuleita jo huhtikuun alussa. Koskaan ennen en ole mitään postimyynneistä tilannut mutta nyt oli pakko kun olin jo niin  monena vuonna jäänyt paitsi ruskoliljoista. Ei kuulunut mitään - kunnes 22.5 sain ilmoituksen postipaketista. Postissa odotti iso paketti eläviä kasveja. Juu, "eläviä", puoli kuolleita olivat ja ovat edelleen.
Voiko näistä enää tulla mitään? Varret on parin millin paksuiset, taittuneet pahasti, murtuneet tai poikki. Kannattaako edes istuttaa, siis kasvaako niistä ruskolilja ehkä ensi vuonna?
Pitkä sentti meni rahaa ja mieli tosi paha

Ruskoliljoja on 10kpl ja keltaista tiikerinliljaa 10kpl. Tiikerinliljat on huomattavasti parempia vaikka ovatkin kalvakoita, jäävät henkiin ja vihertyvät varmasti vähitellen…

Jos on viherrystä, on eloa. Minä istuttaisin, mutta en antaisi kukkia tänä vuonna, että saavat voimaa kerättyä.

Sellanen aavistus mullakin on, että jos sipulin varsi jostain syystä vioittuu / tuhoutuu, se ei uutta versoa pukkaa vaan jää lepoon ja kenties seuraavana keväänä sieltä nousee… tarhaleidille kiitos, harmittaa vaan niin perusteellisesti…istutan sipulit - uutta kesää odotellessa :slight_smile:

No olipa surkea ruskoliljalähetys. Ainahan kannattaa yrittää, mutta jos ei onnistu ja haluat ruskoliljoja vähän pidemmän kaavan kautta, niin pyydä loppukesästä itusilmuja, niin lähetän. Kukkien saaminen taitaa olla sillä tavalla muutaman vuoden projekti.

Ehdottomasti kannattaa sitten tehdä reklamaatio noista! Jos edes jotain hyvitystä saisit surkeasta lähetyksestä ja huonosti pakatuista taimista!

Joo Ellium, tosi surkea. Luulisin että siinä kävi sellai erehdys, että minut unohdettiin tilauslistalta ja hätäpäissään lähettivät sitten paljon myöhästyneenä "eläviä kasveja" kuten isossa kuljetuslaatikossa luki. Onhan sipulit paljon helpompi toimittaa ja vastaanottajan kasvattaa . Laitan tästä palautetta toimittajalle eikä tekis mieli käydä koko puutarhassa enää. Vuosia olen Turun Kauppilan asiakas ollut ja monet alppiruusut, atsaleat, puut ja pensaat sieltä ostanut - hyvää kotimaista tuotantoa.

Ellium, itusilmujen kanssa mennään sitten tosi pitkän kaavan mukaan mut ei se mitään, siemenistä ne muutkin kasvit lisääntyy, kiitos :slight_smile:

Lisäys: Ramses, oikeassa olet, hutiloinnilla ei bisnes pyöri…

Nyt alkoi pelottaa, tilasin Kauppilalta perennoiden lisäksi jotain liljoja ruukussa, saa nähdä mitä raaskuja minä saan, toimitus ei ole vielä tullut. (ja eikun töihin -tosi kiva lähteä istumaan sisälle kahdeksaksi tunniksi)

Minulla on myös ollut joskus ongelmia Kauppilan taimien kanssa, mutta aina ovat asiallisesti korvanneet kaikki, Viherpeukuilta on tullut usein huonosti pakattuna taimia myös…postimyynti on aina postimyyntiä…höh.

Olikos ruskoliljan itusilmuille tarvista? Alkavat aurinkoisella paikalla olla jo irtoilevaisia, ja kohta varmaan varjommassakin.

Mitenkähän ruskoliljat vaeltavat puutarhassa? Olen niitä kyllä itsekin siirrellyt, mutta tänä kesänä löytyi kukkivaa ruskoliljaa vallan eri päädystä taloa kuin ennen, lisäksi metsän laidasta kuusten alta - melkein naapurin metsästä!  Niihin ei minulla ole osaa eikä arpaa! Ovat kyllä minun suosikkeihini kuuluvia perinneperennoja. Niitä näkee hylättyjen talojen villiintyneissä puutarhoissakin.

Minun yhdestä lootasta oli talvella kadonnut joka ikinen tulppaani, kuten myös ruskoliljat. Kauempana multakasan huipulla kukki yksi tulppaani ja eilen kaivaessani löysin pienimmät ruskoliljan sipulit. Myyrät… prkl!

Vaikka painelen postiin heti, kun ilmoitus tulee, niin minulla on myös Kauppilan postimyynnistä ikäviä kokemuksia, varsinkin liljojen ja perennojen kohdalla. Sanomalehtihupun sisällä taimet ei hengitä kunnolla. Multa pysyy kosteana, mutta perennantaimi on vaurioitunut lehdistöltään. Mun ruskoliljat tuli tosi surkeina, ensi vuotta pulskistumisen toivossa odotellaan. Valitusta en ole laiskuuttani tehnyt.

Samoin viime vuoden iiristilaukseni Edith Woolford oli jotain muuta, mitä piti. Enempi taatankurjenmiekan näköistä. Pensaat, ruusut ja kärhöt sen sijaan on tulleet hyvävointisina.

Ainoot joiden kimppuun ei liljakukot ole mulla iskeneet.
ruskolilja

kuva

Mulla on nyt ruskoliljat tämän näköisiä:/

Mitä mä nyt noille teen,laitanko maahan kaikkinen ituineen ,katkasenko ne?

Mä olin kaivanut ne jo viime syksynä tuosta penkistä missä on nyt vene,talvetin kotona ja täällä mökillä unohtui koko lilja:/

kuva

Yritä saada ehjänä maahan.