Lilja: Tiikerililja, Lilium lancifolium

Tiikerinlilja on jo lähes puoli metristä ja itusilmuista on näköjään pikkutaimiakin lähtenyt kasvamaan.

Milloin itusilmuista kasvatetut liljantaimet alkavat kukkia? Istutin viime syksynä tiikerinliljan itusilmuja kukkapenkkiin, ja taimet ovat vielä kovin pieniä. Jokohan ensi kesänä näen ensimmäiset kukat?

Kyllä siinä todennäköisesti useampi vuosi menee. Tuossa isojen juurella nuo taimet ovat luultavasti parivuotiaita ja luulen niiden kukkivan joskus kolmen tai neljän vuoden kuluttua.

Ei ole hätäisen hommaa tuo liljojen kasvattaminen siemenistä tai itusilmuista. ;)

Selvä. Pitää sitten odotella. Eihän tässä ole mihinkään kiire :) 

Löysin vielä raivaamattomasta pihanosastani liljanvarren missä oli mustia itusilmuja, eli onko se nyt sitten tiikerinlilja?kieli ulkoa

Milloin nuo itusilmut pitäisi kerätä talteen ja milloin laittaa maahan jos haluaisi alkaa kasvattamaan lisää liljoja? Tällä yksinäisellä ressukalla ei ole nuppuakaansurullinen, varmaan pitäisi ottaa parempaan talteen. (nyt karviaisen, mustaherukan, tahapiiskun, vuohenkellon, maahumalan, lemmikin ja kultapallon sekoituksessa... kyllä, kaikki kasvavat neliömetrin alueella...oho)

Olen kerännyt niitä loppukesällä kun ensimäiset alkavat irrota itsestään ja tippua maahan. Kannattaa kylvää ne heti eikä tarvitse peitellä, ne lykkäävät juuret nopeasti multaan.

Näyttävät itusilmuilta minun silmääni.

Siinä on monta uuden liljan alkua lehtihangoissa hoyabellalla. :)

Tuo tiikerinlilja on täysikasvuisena tosiaan yllättävän sisukas, pärjää miltei missä vaan. Nuo itusilmut kannattaa kuitenkin kylvää sellaiseen paikkaan jossa taimilla on kasvutilaa ja ennen kaikkea valoa.

Itusilmuja ei kannata voimalla irottaa raakoina, vaan seurata koska ne irtoavat kevyesti tönäisellä melkein itsestään - silloin ne ovat kypsiä. Jos itse kerään niitä talteen, niin seuraan tarkkaan, että kun ensimmäiset ovat itsekseen tippuneet, niin silloin voi loputkin yleensä jo ottaa talteen.

Jos itusilmut saavat kasvaa hyvissä oloissa, tiikerililjat voivat kukkia yhdellä-kahdella kukalla jo toisena kesänä silmujen kylvöstä (vai pitäisikö sanoa istututuksesta). Ensimmäisenä kesänähän ne eivät yleensä tee liljamaista vartta, vaan mullasta nousee vain soukkia lehtiä. Toisena kesänä nousee jo lehtevä liljanvarsi ja minulla ainakin taannoin joku taimista yllätti jo toisena kesänä kukalla tai kahdella. Kolmantena kesänä kukkivat kaikki taimet useammalla kukalla. Ruskoliljoihin verrattuna tiikerililja on yhden-kaksi kesää nopeampi. Nytkin mulla on tiikereitä kasvamassa, toista kesäänsä viettävät ja joidenkin latvat näyttävät lupaavan jo nuppuja. Että tiikerililja on siis itse asiassa liljaksi tosi nopeakasvuinen.

Hoyabella, luulen kyllä, että tunnistat tiikerililjan ensimmäisen kesän lehdet. Ovat kyllä silloinkin jo omannäköisiään...hmmm...sellaisia...liljamaisia. Ja tummanvihreitä. Harmi, ei ole tähän hätään kuvaa - mitä, voiko olla totta, etten ole tullut kuvanneeksi ensimmäisiä tiikerililjaitusilmukylvöksistäni nousseita lehtiä??? No, joka tapauksessa tässä on kuva päivämäärältä 31.7.2005. Ensimmäiset itusilmuista kasvatetut tiikerililjat kukkivat. Itusilmut kylvetty heinä-elokuun vaihteessa 2003.

Tänään kuvauskierroksella otin kuvan ehkä pari kolme vuotiaista taimista ja näkyy siellä aivan pieniäkin taimia. Ovelasti tekevät noita itusilmuja, vaikka eivät edes kuki vielä tänä kesänä. :)

Minullakin tämänkesäiset tiikerivauvat tekevät jo ahkerasti itusilmuja, vaikka olen niitä kovin kaltoin kohdellut: Ensin alkukesästä noukin itusilmut liljapenkistä ruukkuihin ja nyt jonkin aikaa sitten istutin uuteen penkkiin, mihin siirsin myös aikuiset tiikerililjat. Kohtahan noita onkin jo ihan valtavasti! oho Onneksi on sentään jo ottajakin tiedossa, kun anoppikokelas, jolta olen saanut tosi paljon kasveja, on niitä kysellyt.

Mutta saas nähdä "joudunko" laittamaan kyseiselle alueelle lisääkin aikuisia tiikereitä. Luulin ostaneeni kuningasliljoja, mutta ne näyttävät mielestäni uhkaavasti tiikerililjoilta, joten en ole niitä vielä maahan alun perin suunnittelemalleni paikalle muiden liljojen joukkoon pistänyt. Vertailuja noihin varmasti tiikereiksi tiedettyihin en ole oikein päässyt suorittamaan, koska nämä "kuningasliljat" ovat paljon pidemmällä kasvussaan, kukkivat ihan juuri. Kypsimmät nuput ovat oransseja ja pilkkujakin näkyy. Lisäksi tekevät ahkerasti itusilmuja ja ovat todella pitkiä roikaleita, ainakin 120cm (pitäisi varmaan mitata). Veikkauksia otetaan vastaan, voisivatko kuitenkin olla jotain kuningasliljan värimuunnosta vai olenko ostanut lisää tiikerililjoja?

Laitanpa tänne, vaikka ei nimestä tietoa, kukat kyllä näyttää tiikerinliljalta.

Onko muuten tietoa, tekeekö nämä siemeniä, vai onko ainut keino lisätä kaivamalla sipuli ylös ja ottamalla suomuja... tämä ei tee noita itusilmuja, kuten nuo ns. perinteiset..

Tässä vielä tällainen valkoinen, white tiger.. tuuli ja sateet kaatoi pitkin pituuttaan. Ajattelin hyödyntää näitä kaatuneita ja leikata maljakkoon, mutta kukat on herkät, pienestä kosketuksesta terälehdet varisivat. Onko se tavanomaista, vai onko vain kärsinyt kaatuilusta?

Monenlaisia noita on jalostettu, eikä niistä enää oikein tahdo tietää, että kuinka paljon niissä on sitä tiikerinliljaa ja mihin oikeastaan kuuluisivat.

Vanha tiikerinlilja on vasta nupulla. Näyttää tekevän tänä vuonna poikkeuksellisen hyvin itusilmuja. Joka niitä aikoo kerätä talteen ja kylvää muualle, niin nyt kannattaa olla tarkkana - ainakin meillä ne näyttävät olevan jo ihan irti lehtien päällä ja tippuvat pienestäkin tönäisystä.

Tämä Lilium Citronella on kanssa ihan tiikerinliljan mallinen kukka.

Eilen avautui penkkiini lilja, jota ensin luulin keväällä istutetuksi. Sitten etsin pahvit, koska muistin, että kahdenlaisia uusia liljojen sipuleita olin hankkinut. Se ei ollut kumpaakaan niistä. Niinpä selasin nettiä ja sieltä löytyi nimi tälle liljalle. Se on Lilium ''Pink Tiger'' ja sitä muistan joskus ostaneeni. Ei ole aikaisemmin kukkinut ollenkaan ja nyt putkahti esiin kun poistin samasta kohden tarhakalliokielot. Täplät ovat erittäin voimakkaat ja selvästi koholla.

Tiikerinliljat ovat niin pitkiä , että ottavat tukea villiviinin oksista.

Lipputankopenkin tiikerililjat ovat täydessä kukassa, aivan kuin olisi karnevaalit menossa :)) ja vieressä kasvaa hentona - sokerina pohjalla - rohtosalkoruusu, jonka juuresta pitäisi osata valmistaa vaahtokarkkeja.

Tässä sitten kaikille ihailtavaksi yksi ''harvinaisuus''... joka vielä kaiken lisäksi on helppo ja talvenkestävä kasvatettava.!!! Kerrottu tiikerinlilja... kieli ulkoa