Lilja: Varjolilja, Lilium martagon

Vaaleanpunainen varjoliljaPhotobucket

Olis ollut kiva nähdä miten tuon kuvasit…:)) niin kaunis on

Kyllä ovat todellakin kauniit molemmat tuo valkoinen onkin aika jänskin näköinen ,mun omani on ihan valkoinen siinä ei ole tuota vihreätä piristystä väritystä.

Mitäs nyt tehdään? Kylvin 2 vkoa sitten varjoliljaa. Kukkivan Niityn pussin kyljessä sanotaan “Kylvä kesällä ulos laatikkoon… Taimet tulevat näkyviin vasta seuraavana kesänä”. Nyt pukkaa sirkkalehtiä ylös vaikka huru! Eipä taida muu auttaa kuin antaa kasvaa niin isoksi kuin ehtivät ja pistää kädet ristiin, että edes jotkut talvehtisivat, vai mitä?

Ja ne sirkkalehdet siis varmasti kuuluvat niille varjoliljoille, eivät mahdollisille rikkaruohoille?

ei voi olla mahdollista..tai no jos siemenet ovat olleet kylmäkäsittelyssä esim. vermikuliitissa/turpeessa/hiekassa?

http://www.theseedsite.co.uk/db12a.html

(vieritä alas)

Kyllä ne on ihan siemenpussista kaadettu. Kai se tietysti mahdollista on että ovat rikkaruohoja. Katselen nyt sitten minkänäköisiä lehtiä sieltä tulee sirkkalehtien jälkeen.

ei varjoliljaan tule varsinaisesti sirkkalehtiä, seuraavana vuonna kaksi lehteä ja liljamaista vartta ehkä vasta kolmantena-neljäntenä vuonna,

katso linkin kuvasta

Kaipa nämä sitten on rikkiksiä. Tässä kuva. Voisiko joku ystävällisesti vielä kertoa, minkälaista katetta ulkokylvöjen päällä voi käyttää juuri rikkaruohojen estämiseksi? Käykö hallaharso, sitä minulla olisil

Erityisen kylvömullan käytön idea on siinä, että saa melko lailla rikkaruohotonta multaa. Muutoin olen itse käyttänyt vermikuliittia, sitä saa puutarhamyymälöistä. Säilyttää samalla kosteutta, etteivät pikkuiset taimet näänny, jos/kun vahingossa jäävät kastelematta.

Toivottavasti tästä ei tule liian iso. Mutta mun ensimmäinen varjolilja kukkii nyt! Kauan sitä onkin kasvatettu! Neljä kukkaa tekee varteen, on ne vaan kauniita.

Kukkiiko varjolilja normaalistikin tähän aikaan? Olen jotenkin kuvitellut, että olisi aikaisempi kukkija..?

Varjoliljasta tahtoisin tietää seuraaa:

Lapsuudenkotini puutarhassa kasvaa punaista ja valkoista varjoliljaa. Mutta valkoinen lilja on sieltä pikkhiljaa kadonnut, muuttunut punaiseksi. Puutarha on abt 50 vuotta vanha. Muuta kesä sitten pihassa tehtiin “suojelutoimenpide”, valkoisia liljoja merkittiin nauhalla kukinnan aikana ja syksyllä siirrettiin kaikki yhteen paikkaan, jotta saisivat pysyä valkoisina, eikä risteytyisi punaisten kanssa helposti. Seuraavana kesänä näistä sipuleista kasvoikin pelkkiä punaisia liljoja. Mistä johtuu ja miten on mahdollista?? Menee yli meikäläisen hileseen…

Pengoin omenapuun alustaa ja kaivelin pois varjoliljan sipuleita, ne mitkä helposti löytyi. Koko omenapuun alusta on noita sipuleita täynnä, paljon onnistuin halkaisemaankin lapiolla ja pienet jätin sinne tuhoutumaan uuden kukkapenkin alle. Ihmettelen vain, että miksiköhän kaikki sipulit eivät kasvattaneet vartta lainkaan, muhivat vain tuolla maan syvyyksissä? Ja nyt sitten ihmettelen mihin hiisiin laitan kottikärryllisen varjoliljaa, tässä kuvassa eivät kaikki sipulit edes näy, niitä on kahdessa kerroksessa.

Voi, belgi… olet niin kovin kaukana!!! Muutoin voisin “avittaa” niiden sijoittamisessa.

Samaa huokailen kuin Euffis, aina löytyy sijaa kun liljoista puhutaan, onpa niillä mikä etuliite hyvänsä…

Niinpä niin, enkä taida jaksaa etelään nyt lähteä, vaikka tarviis käydä välillä äiteetäkin moikkaamassa ja kavereita, asustaisit nimittäin juuri sen matkan varrella. Pitäisköhän kaivaa niitä tuonne “metsäniitylle” tontin laitaan, saisivat kasvaa siellä rauhassa?

Paanny hyvä ihminen vaikka postiin, mie maksan! pomppivaa hymyä

Belgi, kulkee se posti tännekin - ja tottahan toki kulut korvaisin…;))

Juu, ja minä kans…

Nuo vanhat ovat paljon parempia silmän isku kuin alankomaista tilatut uudemmat, entiseen pihaani hankin valkoisia ja pummanpubaisia, kaiketi edelleen siellä kasvavat... Kauneimmat varjoliljat ikuna olen nähnyt Savonrannan sataman lähellä olevassa vanhassa puutarhassa, voi valtavakukkuuihmetys miten ihana kasvi.