Lilja: Varjolilja, Lilium martagon

Heh heh, jos jostain löytyisi valkoista tarjolle, niin saisi kasan marjapuuronpunaisia vastikkeeksi :slight_smile:

Minäkin tontilta löysin taas lisää vaeltanutta varjoliljaa. Ei tietty valkoista. Valkoisen siemeniä olen laittanut tuonne penkkiin mutta ei näy mitään. Ehkä parin vuoden päästä jo yksi lehti?

Vihernurkan jostain espoosta kuuklasin,tarttee alkaa tehdä itselleen jotain listaa et mitä ja mistä… sit kun rikastuu :slight_smile:

…ja lakkaa köyhtymästä :wink:

jos nyt liljan pari sillon tällön…

On siellä pihapalvelussa näköjään nytkin varjoliljaa valkoisena, vaivaiseen 14 euron hintaan ;D (Niitten hintoja tulee katsottua, kun se paikka on tuossa lähellä).

No niin, täällä moni ymmärtää hyvän päälle hinnasta päätellen :slight_smile: Onpa kyllä hurja hinta

Mulla on valkoista varjoliljaa vaikka kuinka monta naurua Ovat nyt 2 cm korkuisia, siis 2008 kylvöksestä. Kukkivat ihan kohtasydän, ehkä jo 2017 ehkä muutama vuosi lisää kasvatella näitäpomppivaa naurua. Jos sitten kukkivat ja jos sitten ovat valkoisia. Tää ei ooo hättäisen hommaa ootella.

On tuollainen blomqvistikin..siellä näyttäs olevan myös kerrottua valkoista siperiankärhöä..jos oikein katsoin eikä menny rivit sekaisin..

Eikä mee valtsu niin kauaa,mun noi töpsyköt on tullu tohon niinkin pian kun kolmessa tai neljässä vuodessa kieli ulkoa

...niih... kauniita on kukkia..

Kassin “kidutusta”!

Pakko tulla vielä tätä ihanaa kukkaa kurkkaamaan, ja sitten menen nukkumaan. Kaunis kukkais pyöritystä.

Mille varjolilja tuoksuu / haisee? Lapsuudestani muistan isotädin repineen joka kesä marjapuuron värisiä varjoliljoja pois pihaltaan, kun haisivat pahalle.

Pitänee tehdä retki sinne pihalle, josko siellä olisi vielä säilynyt itsekseen pihapiirin autioiduttua ja rappioiduttua.

Tuoksuu!! huumaavalle ja mausteisen makealle, etenkin illalla.

No meillä se huumaantuminen ei ainakaan johdu varjoliljan ihanasta tuoksusta. Siirsin niitä just pois haisteluetäisyydeltä, minusta ne ei tuoksu vaan haisee. Valkoisissa on hieman miedompi haju/tuoksu.

Muistan kerran kun perhosten harrastaja innostui kertomaan miulle parhaista perhoskukista. Lopuksi sanoi, että siulta puuttuu kaikkein paras perhoskukka. Ihmeessäni kysyin, että mikä se on. Varjoliljahan se. Onneksi ei puutu. Yksi valkoinenkin on joukossa. Siirsin sen viime vuonna parempaan kasvupaikkaan muiden litistyksistä.

Pakko olla samaa mieltä LukinLiljan kanssa -varjolilja on kaunis katsella kukkiessaan mutta voi kehno kun se haisee pahalta. Joskus olen erehtynyt tuomaan kukkakimpussa yhden oksan sisälle mutta toiste en sitä virhettä ole kyllä tehnyt.

Ai haisee? Mie just viime kesänä laitoin varjoliljaa meien keittiön ikkunan eteen varjon puolelle kun on niin kaunis.. Niistä valkoisista vielä vain haaveilen.

Minulla taitaa olla huono hajuaisti, kun ei minun nenääni ole hajuja tullut, ei hyviä eikä pahoja. En kyllä ole tainnut noita nuuskiakaan.