Tääl mitään vielä kuki. Mutta näitä vekkuleita löytyi, ovelasti piilossa mustan mähmän alla, hyvin lehdet on maistunu.. Liljakukkoja kasvamassa, oletan. Keväällä yhden aikuisen listin kasvustosta..

muoks. Noni, nyt on kuollu kaikki jotka löysin.
Tääl mitään vielä kuki. Mutta näitä vekkuleita löytyi, ovelasti piilossa mustan mähmän alla, hyvin lehdet on maistunu.. Liljakukkoja kasvamassa, oletan. Keväällä yhden aikuisen listin kasvustosta..

muoks. Noni, nyt on kuollu kaikki jotka löysin.
Voi tuota Belgin pilkullista - että on kaunis!
Meilläkin kukkii varjoliljat. Kylläpä näistä tulikin korkeita, yhtä pitkiä kuin minäkin.

Ostin valkoisen varjoliljan sipuleita viitisen vuotta sitten peukalonpäänkokoisina eräästä puutarhaliikkeestä. Niitä olen nyt hartaasti kasvatellut, tänä vuonna ensi kertaa sitten kukkii. Varsi on kyllä selvästi varjoliljalle tyypillinen, mutta minusta kukka on omituinen. Sanokaahan onko ollenkaan varjolilja?
Ei tuo ole varjolilja - voisi olla vaikka marhanlilja.
Onko nuo tänään auenneita? Varjoliljan terälehdethän kääntyvät kokonaan ylös, noilla ei ole, mutta menee siihen jonkun aikaa ennenkuin jaksavat kääntyä, vuorokaudessa kuitenkin. Onko tuo keltainen, vai hämääkö kuva, keltaisesta varjoliljasta en ole kuullut.
Tässä myös “tuplavarjolilja” Latvan nupuista vielä monta avatumatta.

Jösses mikä kukkavarsi![]()

Tässä omani muutama päivä sitten kuvattuna. Odotan kuumeisesti noiden avautumista.
Oikeanpuolimainen kukkavarsi on tuollainen paksuuntunut ja nuppuja tiuhassa, ihmettelin juuri että mikä ihmeen turbolilja se on. Nämä on myös sellaista vaaleanpunaista pilkullista laatua.
Huomasin myös että alempana lehdet on ruskettuneet, luulen syyksi rakkaan mieheni sumuttelua yksi kaunis hellepäivä, siis aurinko ehkä poltti.
Kyllä nuo kukat ovat jo usean päivän vanhoja, eivät tuosta enää muuksi muutu, keltaisia siis. Katselin tietoja Raakin ehdottamasta marhanliljasta, ja ihan samalle näyttää. Sehän on myös jonkin sortin varjolilja näköjään, risteymä, joka on tunnettu ‘Marhan’ nimellä jo 100 vuoden ajan. Sitä vähän ajattelinkin, koska varsi on aivan kuin normaalilla varjoliljalla.
tipilintu… lauantai, 6. kesäkuuta 2009 - klo 20. 28 (yli 28 vuorokautta sitten) … Useivarjoliljat kärsivät harmaahomeesta tuon tyyliin - samalla kun niitä vaivaavat nuo liljakukot… :O(( Meill’ täällä kymmenittäin varjoliljo ja kasvutston yksilöt kärsivät tuohon tapaan harmaahomeesta samalla kun ne kukot tekevät omaa tuhoaan… :O(

No, eihän tämä edes ole mikään turbo verrattuna noihin teidän jööteihin, mutta kuitenkin vankempaa tekoa kuin nuo normaalit sisaruksensa. Mutta kyllä odottavan aika on piiitkä, näillä hetkillä hän varmaan alkaa aukaisemaan kukkasiaan. Toivottavasti ei ole mikään otus imeskellyt nuppuja huomaamattani piloille.
Kauniita, kun ovat ryhmässä.
itsekseen älynneet lisääntyä ja sekoittua näin kauniisti

Kiertelin oikein asiakseni katselemassa varjoliljojen värityksiä pihalla. Kaikkia sävyjä hyvin vaaleanpunaisesta tummempaan löytyy ja kaikkia myös pilkuilla tai ilman, lienevät vuosien varrella sekoittuneet keskenään.
Joltain meinasi äsken pudota silmät päästään, kun löysi leikkaamattomalta nurmikoltaan tällaisen. Valkoinen varjolilja, jesss!
Epistä!!!
Eik sulla oo ennen ollu? Wau! Mun naapurin mökkiläiset kerto just heitelleensä sipulit “johonkin sivuun” terassirempan tieltä kun ihmettelin yhtä sinne jäänyttä valkeaa varjoliljaa.
Olipa onnekas löytö - kauniin puhtaan valkoinen. Noita laakaversoja näyttää löytyvän useammastakin varjoliljapehkosta tänä kesänä, niin meilläkin, mutta kuvaa ei siitä vielä ole:)
No ei ole ennen valkoista näkynyt, vain erisävyisiä punaisia joka paikka täynnä ja kaiken lisäksi on vielä toinenkin valkoinen, nupulla tosin.
Nyyh!Ei ole ennen ollut,eikä ole vieläkään!On kyllä pakko hankkia!