Lilja: Varjolilja, Lilium martagon

Syksylläkö noiden sipulit istutetaan?

Siis onks noi Kibuvitsin herkut valkoisten ja punertavien jälkeläisiä? Olen itse pitänyt ne erillään, että tiedän, mitä siemenistä tulee, mutta taidanpa nyt tehdä sekakasvuston!

Araminta, ensin marhanlilja (valkoisen varjoliljan ja täpläliljan jälkeläinen) ja runsaasti erisävyisiä varjoliljoja niin tuloksena voi olla Martagon-ryhmän liljoja, kuten aiemmin olleessa kuvassa

tilasin viime syksynä jostain kimpasta L.''Early Bird''in'', presis sama kuin ed. kuvan :D

Onkohan marhanliljan sipuleita saatavana jostakin? Googlaus antoi vain Särkän perennataimiston, joka näytti muuten tosi mielenkiintoiselta, mutta sijaitsee ihan eri puolella Suomea eivätkä taida kaupata sipuleita (?). Samalla googlauksella osui silmään vanhan pentin puolelta Kevätlinnunsilmän tummanpunainen varjolilja, tosi ihana väri. Tietääkö kukaan siitä mitään? Rupesi himottamaan tuollainen risteytysnurkkaus - sopisi hyvin muutenkin sekoon pihaani.

^särkkä kyllä lähettää matkahuollolla taimia.Minä tilasin ruskoliljaa viime syksynä, taimipurkeissa olivat ja nyt iloisesti kukkivat.



Suuttuuko varjolilja jos sitä nyt nuppu/kukintavaiheessa siirtää? Anopinpuolen penkistä siirtäisin lähemmäs…

Kyllähän kukintavaihe on kukalle kaikkein huonoin ajankohta, mutta toisaalta, jos on semmoinen paikka mistä saa mukaan ison juuripaakun, joka ei hajoa, ei kukka välttämättä juuri siirtoa huomaakaan. Mummolasta varjoliljoja kaivaessani tulin toteamaan, jottas se sipula on kyllä toooosi syvällä8)

Kyllä ainakin mun valkoiset varjoliljat kuivatti nuput pois kun siirsin ne meille.

No, ehkä odottelen sitten. SItä vaan haluais siirtää heti eikä hetkenpäästä.

Juu ole sinä fiksumpi, ite oon samaa käsimätöntä tyyppiä!

Ainoa varjoliljan nuppuni on poikki, sattui jäämään siilin reitille ruuanhakumatkalla. En motkota, siilit on söpöjä ja varmasti oli etanoita etsimässä.

Pilkuton ja pilkkuisa...

Voi harmi Valtsu minkä meni tekemään, vaan on se siili niin soma! Minäkin ottaisin pihalleni moisen, mutta eipä ole näkynyt valitettavasti...

Rasahukassa, kun siirrät varjoliljan muista kaivaa tarpeeksi syvältä - varjoliljan sipuli on tosi syvällä.

Jos ja kun hajoaa ylös nostettaessa niin kaikki suomut talteen ja maahan.

Mie luulin että mulla on vaan yhen väristä varjoliljaa, niin eipä ollukkaan naurua




Lopultakin hän suvaitsi aueta!



Eilen yksi ja tänään toinen



Minun kesäni kohokohta.

Nämä varjoliljat ovat kyllä aivan ihania, ja nyt on ruvennut tuntumaan, että sellainen olisi ihan pakko saada. Mistähän sellaisen sipulin voisi hankkia, kun siemenestä kasvattaminen vie niin kovin monta vuotta? Taitaa vain olla aika harvassa paikassa sipuleita tarjolla.

Lähikuvaa Varjoliljastani. Jonkin aikaa kesti, kuunes alkoivat kukkimaan, siis ympäri tonttia. Sain aikoinaan ison puska niitä. Istutus tilanteessa niistä hajosi monta, mutta laittelin sinne sun tänne niitä palasia jos vaikka lähtisi. Ja lähtihän ne..

Minulle kävi juuri noi, kun siirsin pakosta eilen varjoliljoja ja se sipuli hajosi! Itku meinasi tulla, mutta ilmeisesti kannattaa laittaa ne sipulinosat maahah? Kukkivat sitten joskus ilmeisesti kunhan ovat vahvistuneet? Kauanko siihen menee? Minulle varjolilja on tuttu vasta parin vuoden takaa, eli ihan keltanokka olen!

Mitä teette varjoliljalle kukinnan jälkeen? Leikkaatteko kukkavarsia ja minkä verran? Ajattelin antaa oman ainokaiseni siementää, mutta pitäisikö sen jälkeen sitten leikata?

Ei kannata itkeä Paratiisililja, saat lisää liljoja, Varjolilja lähtee tosi pienistä palasista, pari kukkimatonta vuotta voi jäädä väliin.