Lilja: Varjolilja, Lilium martagon

Viimeinkin meillä puhkesivat tämän kesän varjoliljat kukkaan. Ostin vuosia sitten sipulit tuolta Pohjanmaalta ja myyjä neuvoi jakamaan sipulit istutusvaiheessa. Elikä ei tarvitse välttämättä siemenestä kasvattaa.

Tämä mun kamerakännykällä kuvaaminen on aika hontelolla pohjalla. Kyllä vanhalla kunnon Canonilla saa parhaat kuvat, mutta ne tulee sitten aina jälkijunassa.

Upean näköistä Fiialla, hieno ryhmä. Valkoiset ovat kyllä niin nättejä, että niitä pitää jostain hankkia itsellekin

Rani, en minä niille varsille mitään tee, annan olla ihan vain paikallaan.

Annat olla paikallaan kukkineen päivineen?



Päivänliljoista olen leikannut kukkavarret pois. Värililjoista luin, että leikattaisiin kukinnan jälkeen/syksyllä (en muista miten tuo oli)varret noin 10 cm tapeiksi. Siksi vaan mietin, että mites tän liljan kanssa toimitaan.



Yleensä nypin kuolleet kukat pois kaikista kukinnan lopettaneista kukista. On siistimmän näköistä eivätkä siemennä ympäriinsä. Mutta varjoliljasta siis haluan siemeniä.

^ eikös varjolilja tee itusilmuja?

Ei tee itusilmuja. Lisätään sipulin suomuista ja siemenistä (jolloin väri ei välttämättä ole sama kuin alkuperäisellä). Suomuista saa nopeammin kukkivan kasvin ja on emokasvin värinen.

Juuri niin Rani, minä siivoan penkeistä kukkien jämät yleensä pois vasta keväisin. Vain jotkut harvat leikkaan poikki kesällä tai syksyllä kukittuaan.

Miten tuo suomuista lisääminen tapahtuu käytännössä? Eilen kaivoin valtavan ison varjoliljan tienposkesta horsman ja heinän seasta. Tällä liljalla olikin iso ja suomukas sipuli. Entisillä varjoliljoillani on vain yksi kynsi sipulissa, mutta tällä uudella tulokkaalla sipuli on kuin käpy.

Otat muutaman päällimmäisen “suomun” kävystä ja upotat maahan.

Onko vuodenajalla väliä, milloin sen tekee?

En usko, varmaan voi nyt laittaa maahan kynnet ja sipulin. Jokunen vuosi mennee, ennekuin kuin kynsistä kukkiva kasvaa.

Tietääks kukaan paljonko on jokunen vuosi? Paljonko aikaisemmin kukkii siemenkylvöön verrattuna. Auttaako asiaa, jos säilöö muovipussissa jääkaapissa kosteassa hiekassa?

Siemenkylvössä ensin tulee ratamoa muistuttava lehti ja siitä menee muutamia vuosia kukintaan…Kynnestä saman verran, koska joutuu kasvattamaan lisäsuomuja. Miksi se jääkaappiin pitäisi laittaa, maassahan se on jo kasvunsa aloittanut…

Oisko 4 tai 5 vuotta optimistinen veikkaus?

Heksu 4-5 vuotta taitaa osua oikeaan. Ekana vuonna kasvattaa yhden lehden ( jonka helposti kitkee pois rikkana kun ei vielä näytä varjoliljalta). Toisena vuonna tulee yksi kerros lehtiä, jotka jo tunnistaa varjoliljaksi ja siitä eteenpäin aina uusi kerros ylöspäin vuosittain. On se silti odottamisen arvoista.

Sillä jääkaapittamisella ajattelin, että jos se värkkäis sipulia jo talven aikana, kun ei jäätyis. Ei taida sitten kannattaa kaivella ylös, siemeniä piisaa. Mulla on nytkin kaikissa kehitysvaiheissa olevia taimia, ekat kukkii ensi kesänä, tosin ostosipulitkin on jotenkin lisääntyneet.

Jep. Kai se jonkun lepokauden kuitenkin pitää…ei mulla ainakaan kellarissa talvetetut siementaimet jalkojaan jatka, ennenkuin keväällä, kun ne ottaa ulos :wink:

Montako kerrosta lehtiä pitää olla että voi odottaa kukkia? ( nyt oli kaksi…) Onneksi hokasin anopin varjoliljatuppaat, joita verotan syksymmällä. Vai suuttuvatko siirrosta ja pitävät välivuoden?

Ei mulla ainakaan nokkiintuneet kun nuo metsästä kaivoin. Kaivoin vaan aika monta niitä, ensimmäiset meni varresta poikki kun sipuli onkin niin syvällä ja irtoaa varsi siitä helposti, seuraavat sipulit vaan yksinkertaisesti levisivät pieniksi paloiksi käsittelyssä eli kolme sain ehjänä ylös. Kukkivat ihan ok seuraavana kesänä.

Eli se sipuli on vielä syvemmällä kun kuvittelee :slight_smile:

Joo, meilläkin katkesi yhdestä pienen pienestä taimesta sipuli ja sinne se jäi maahan. Ystäväni kaivoi sitä piha-aitamme takaa ja sipuli oli pienelläkin niin syvällä. Olisi kai sen sipulin voinut kaivaa ylös ja istuttaa kukkapenkkiin. Toisaalta lienee ihan sama, että istuttaa sen ensi vuonna, kun se taimi sieltä taas ylös punkaa.



Jos siemenestä ja sipulista lisäys vie saman ajan, niin en taida viitsiä rueta sipulia sipeltämään. Kaipa se tuosta siemeniä tekee. Pitäisikö antaa vaan liljan siementää ja odottaa, että jostain sitten nousee uusia vai oletteko keränneet siemenet ja jotenkin hoitaneet vauvataimia?