Lilja: Varjolilja, Lilium martagon

Minä sain muutama vuosi sitten keväällä näitä sipuleita, olivat jo hyvässä kasvussa. Oisko olleet jo ainakin 20 cm pitkiä. Taimet eivät olleet moksiskaan, varret vähän nuutuivat, mutta sitten kuitenkin virkistyivät ja kukkivat myös samana kesänä.

Minä siirsin varjoliljaani pari viikkoa takaperin 15 metriä etelään. Nyt on komea lehtiruusuke kasvussa eikä näytä ollenkaan kärsineeltä.

Yhden pienen sipulin kokeeksi kaivoin ylös. Tosiaan, yllättävän syvällä oli, ja varren tietty sain poikki! Paljon on sellaisia vauvaikäisiä taimia. Taidan tehdä vauvoille jonkinnäköisen karsinan, etteivät tallaudu jalkojen alle ja yritän siirtää syksyllä turvaan.

Hitsi. Meinasin laittaa kuvallisen kyselyn, että mitähän mahtaa meidän penkistä nousta kun näytti niin oudolta...salaa toivoin että olisivat varjoliljoja, ja kas - onneksi selasin taaksepäin tätä keskustelua.
Siellähän niitä Raakin kuvassa komeili ihan samanlaisia. Jes. hymy

Minulla on muutamia "punaisia" varjoliljoja, mutta toivoisin saavani jostakin myös valkoisia. Olen aina taimimyymälöissä ym myyntipaikoissa katsellut sillä silmällä, mutta eipä ole valkoista eteen tullut.  Armaaat Ystävät! Raskisiko joku myydä edes yhden VALKOISEN varjoliljan pienen sipulin tällekin mummelille? Siemenluisäykseen en oikein enään näillä kymmenillä haluaisi ainoaa toivoani panna!  Olisinpa tosi onnellinen jos sen saisin.

Minulla on muutama valkoinen varjolilja, tai ainakin oli,elleivät liljakukot viime kesänä kaikkia syöneet. Tilasin muutama vuosi sitten joltakin yksityiseltä henkilöltä, joka kauppasi niitä muistaakseni Viherpiha lehdessä. En raaskinut tilata kun 3 sipulia. Katsotaan nyt mitä sietä nousee ja ovatko yhtään lisääntyneet. Jos mahdollista, niin tietysti annan sieltä tarvitsevalle muutaman sipulin alun. Palataan asiaan myöhemmin.

Mairé, oletpä IHANA!  Ihan nolottaa, kun pyydän, mutta JOS!!!!!

Varjoliljat ovat muuten sitten oikein liljakukkojen herkkua.

Eihän aetan sipuleissa vain ollut liljaripsiäistä!? Se tekee tuollaista varsien ja lehtien mätänemistä, eli nääntymisen syy ei välttämättä ollut ollenkaan sipulien siirto.

Meillä kukki mökillä  varjolilja villiintyneessä penkissä kuistin vieressä. Merkkasin paikan kahdella valkoisella kivellä. Viime keväänä sitten aloin kunnostaa sitä ja saunan penkkiä. Siirsin lapiolla varjoliljan sipulin ison multapaakun kera saunan penkkiin. Istutin samaan syvyyteen kuin ennen ja ei ollut moksiskaan, kukki oikein kauniisti. 

Viimeksi istutin orvokkia ja kaivellessa huomasin että tuollahan on liljasipulinkylki. Taas iso multapaakku kyytiin ja saunalle.

Luulisin että sipuli ei siirrosta hermostu, kunhan sen juuriin ei kosketa.

Eilen huomasin, että kaksi vuotta sitten purkkeihin kylvämäni varjoliljan siemenet ovat itäneet. Olin jo viime kesänä nostanut purkit maasta ja ajatellut laittaa niihin jotain muuta. Pieniä liljan taimia näkyi seinustalle nostetuissa hylätyissä purkeissa.  Pitänee kaivaa purkit uudelleen maan sisään

Annabella, sama juttu minulla. Viime vuonna kylvöksestä nousi yksi taimi ja ajattelin, että jaaha, siinäkö se sitten oli. Mutta annoin laatikon silti olla, kastelinkin, ettei kuivumaan päässyt. Ja tänä keväänä on noussut monta raikkaanvihreää leveää lehteä. Ei tosiaan kannata hötkyillä varjoliljan siemenkasvatuksen kanssa.

Minulla purkki oli  jopa talven umpijäässä tuossa seinustalla ja rutikuivana pitkin kevättä. Kerran  tuossa kastelin, kun ajattelin kylvää siihen jotain muuta. Onneksi en ehtinyt kylvää. Viime päivien sade sai tuon ihmeen aikaan. Ihanaa!

Viime vuonna ostin yhden punaisen (!) taimen. Kun hintaa oli 7,80 euroa, niin useampaa en raskinnut. Tänä vuonna ajattelin ostaa lisää jos sattuu olemaan myynnissä. Noita liljakukkoja en kyllä ollenkaan ajatellut sitä ostaessani. Niiden takia en ole liljoja ostanut, vaikka ne niin kauniita ovatkin. Valkoinen olisi kyllä kauniimpi.

Huutomerkki piti tietysti olla sanan "yhden" jälkeen!

Lähettelin viime vuonna muutamille varjoliljan kynsiä. Ainoa jonka nyt muistan on hillasuo. Laitoin omaan kukkapenkkiin yli jääneet pienet kynnet ja ajattelin että kestää vuosia ennen kuin nousevat ylös. Näin joku kertoi että ovat hurjan hitaita kasvamaan. Tänään huomasin että kukkapenkissä on 20-30 -senttisiä varjoliljan varsia. Tuskin kukkivat tänä vuonna, mutta ison varren kuitenkin tekevät. Jess!

siemenistä kestää seitsemän vuotta kukkivaksi, kynsistä tulee sukkelammin

Ei sitten ihme, että sipulit ovat hinnoissa.

Raision Plantagenissa oli hollantilaisia varjoliljoja 2kpl:n pussissa jotain kolme euroa. Ei minusta hirveän kallista. Mistähän suomalaisiin liljoihin tulee se hinta. Ei muuten kannata lähteä myymälään millekään kansainvaellukselle, sillä jäljellä oli enää vain yksi pussi.

Höm, tässähän kokee itsensä varakkaaksi silmän isku, nyhdän vuosittain kymmeniä varjoliljan alkuja penkistä, etteivät valtaa joka paikkaa. Annankin niiden nyt olla ja syksyllä kun on tarkoitus siirtää iso perennapenkki kokonaan, voisin niitä jollekin säästellä hymy. Olen luullut, että se on jokapaikan peruslilja, niitä tupsahtelee tuolta luonnontilaisesta niukasta yläpihastakin silloin tällöin.

En ole seurannut kuinka kauan kestää kehittyä kukkivaksi, kun niitä on aina kaiken ikäisiä heilumassa.

Siis punaisia ovat minun liljat.

Tässä yksi puska

Ja tässä niitä lapsosia, jos katsotte rikkojen määrää, ymmärrätte miksi siirrän koko penkin, en pystynyt viime kesänä lainkaan kitkemään surullinen.