mistä olet saanut ohjeen kylvää varjoliljat nyt sisälle? minä kun juuri niiden kanssa vielä odottelen, kun päätin noudattaa tätä ohjetta-> "Lilium martagon, Sow at Max. 5ºC (41ºF), germination irregular, often several months." - punaisille on toiminut, toivottavasti nyt sitten valkoisillekin.
Miks kaiken pitää tapahtua niin vaikeasti, kylväytyväthän varjoliljat pihalla itsekseenkin, kun syksyllä putoavat maahan. Kai ne voi, jos haluaa, laittaa ruukkuun nytkin ja nakata ruukun talveksi pihalle. Itse vaan karistelin valkoisia siemeniä tuonne ryteikköön ![]()
belgi - niitä pitää fiinisti kylvää vauvalaan, että on antaa vaihtokappaleita. omat kasvaa juuri noin kuin sinulla villeinä ja vapaina.
No niin tietysti pitäisi, harkitsen itsekin laittaa osan kasvamaan ihan virallisesti, mutta en kyllä ala mokomien takia temppuilemaan sisällä ja jääkaapissa, pihalla saavat silti olla ![]()
Jaa, että musta multa ei käy? No, onneksi mulla on lisää siemeniä, jotka voin kylvää toisenlaiseen multaan, kunhan semmoista käyn ostamassa.
Jos mulla ois iso piha ja lehmän hermot, niin minäkin vain karistelisin niitä siemeniä jonnekin varjoisaan nurkkaan, missä en käy kuokkimassa muutamaan vuoteen. Valitettavasti mulla on mahdottoman pieni piha, jossa ei sitä suojaisaa nurkkaa ole. Koko kesän myllään pihaani ja muuttelen kasveja paikasta toiseen. Siellä ei varjoliljavauvoilla ole siunaaman rauhaa kasvaa. Hukkasin yhden varjoliljan poikasen juuri tuolla tavalla, kun mylläsin kukkapenkkejä ja vasta muutaman päivän päästä tajusin hukanneeni yhden pienen varjoliljan.
Ulkona minulla ei ole myöskään oikein järkevää paikkaa, minne voisin upottaa ne siemenruukut.
Jostain todella luin varjoliljan kasvatusohjeet, joissa sanottiin, että ensin muutama kuukausi lämpimässä, jolloin siemenet itävät ja sitten kylmäkäsittely. Tällä tavalla toiveissa olisi saada siemenet itämään hiukkasen nopeammin. Nyt en kyllä enää onnistunut kyseisestä keskustelua varjoliljan kasvatuksesta googlaamaan. Joka tapauksessa, itävät joko ennen tai jälkeen kylmäkäsittelyn, jossain vaiheessa kuitenkin.
Totta tuokin Rani, ettei kaikilla ole pihaa, jossa on ryteikköjä :D. Meillä on kaupunkitontiksi suht suuri piha, lähes 2000 neliötä ja niitä ryteikköjä on ihan piisaksi asti. Minä taas en saa isoonkaan jääkaappiin survottua ruukkuja, ei ole tilaa.
Hiirenloukkuun pala porkkanaa, tepsi myyriin ainakin meillä.
Oliskos jollakin valkoisen varjoliljan siemeniä? Mulla olis vaihdossa antaa vaaleanpunaisia. Valkoista varjoliljaa kun pitäs saada… Se on jossakin joskus valittu maailman kauneimmaksi kukaksi. =)
No niin, ei kestänyt hermot viime syksynä tyhjää liljapurkkia kastella. Päätin kasvattaa seuraavat varjoliljat luomuna eli antaa vaan siementää maahan, kyllä ne joskus nousee. Sen sijaan oli eilen ihan pakko ostaa kolme uutta varjoliljan sipulia, jos ne vaikka kukkisi jo tänä vuonna.
Tietääkö kukaan, mistä saisi valkoisen varjoliljan sipuleita? Myykö joku nettikauppa tai jotain? Kun ei sillä mun mummollakaan niitä pihalla kasva, vaikka montaa muuta ihanuutta löytyy.
Kauppila Oy:n uudessa taimikuvastossa on valkoista varjoliljaa.
Niillä ei tietääkseni ole nettisivuja, mikä on minusta tyystin kummallista, mutta netistä löytyy varmaan yhteystiedot.
Järvenpään Pihapalvelulla on valkoisia varjoliljoja 14e/kpl. Mitä maksaa Kauppilalla?
sipuleita sai tilattua 2 kpl 12,90e
Kauppilan kuvastohinta 9.00 e. kpl.
itse tilasin kevätkuvastosta, joten hinta on sitten tainnut nousta…
Hurjalta kuullostavat kyllä hinnat 14 euroa / kappale ja 9 euroa / kappale. Yhdestä kukkasipulista?
…ei tuo nyt kovin paha ole jos rahalla selviää ![]()
puhtaan valkoista varjoliljaa on vaikea saada, yleensä punainen kanta voittaa, valkoisen ja punaisen lapsista tulee enimmäksen punaisia tai kermanvalkoisia, valkoiset on lisättävä kasvullisesti, ei siemenistä…
harvinaisuuksista joutuu aina maksamaan
Tää mun Kauppila on Taimikuvasto, siis jo toinen tänä keväänä, tulikohan viime- tai toissaviikolla.kait ne hinnat sitten nousee kun paras kausi alkaa.
…ja taas varoitan. - naapurini ehti pk-seudun myymälöistä ostaa juurikin noin kalliilla valk varjoliljaa kolmena eri vuonna ja kukkiessaan kaikki olivat punaisia. sipulinpakkaajillekin tulee virheitä - en tiedä tulevatko vahingossa vai tehdäänkö tahallaan.
Kuitit kannattaa ottaa siis talteen, voi valittaa.
Minusta kasveissa on niin paljon virheitä nimilapuissa, että ei ne kaikki voi olla vahinkoja, kun se on melkein poikkeuksetta vielä niin että hintaetu jää pakkaajalle.
Onko kukaan tutustunut muihin lajikkeisiin? Tältä sivulta löytyy muutamia lajikkeita lisää, kuvien kera (sivun lopussa):
http://www.the-genus-lilium.com/martagon.htm
Tämä olisi kyllä hieno (var. sanguino-purpureum ):
var. sanguino-purpureum
Ja tämän sivun mukaan lajikkeita on kymmeniä:
http://species.wikimedia.org/wiki/Lilium_martagon_subsp._martagon
Löytyi vielä tällainen, väitöskirja varjoliljan historiasta, ruotsiksi 
http://diss-epsilon.slu.se:8080/archive/00000811/01/Kjell_Lundqvist_Web.pdf