Vähän luulen, että kukaan ei pukahda siitä julkisesti ;). Sipulit pitää tilata/ostaa vielä toistaiseksi muualta Euroopasta tai kauempaa. Tutustumisen voi aloittaa vaikka täällä liljakaupasta (vaikka tänä vuonna tilausaika taitaa olla jo ohi)
http://www.hwhyde.co.uk/flowers/lilies/martagons/introduction.htm
Itse menen pitkä kaavan kautta eli siemenestä kasveiksi - martagon-tiitiäisillä on ikää nyt vähän päälle 18 kk, ja kokonaista kaksi lehteä per sipuli :-D. Kukintaikään on tällä kasvuvauhdilla matkaa ainakin se kolme vuotta.
Löysin villiintyneeltä tontilta ilmeisesti varjoliljoja. Niitä kasvaa yksittellen siellä täällä ja haluaisin siirtää ne sopivampaan paikkaan, jossa eivät tukahdu rikkaruohojen keskelle. Miten siirron kanssa pitäisi toimia? Pitääkö sipulit siirtää syksyllä kasvien lakastuttua, vai voisiko ne siirtää jo nyt, jos yritän saada kaikki juuret mukaan? Onko siirrossa jotain erityistä huomioitavaa? Miten varjoisassa paikassa varjolilja vielä viihtyy?
Vanhan varjoliljan sipuli voi olla todella syvällä, saat kaivaa kunnolla, jopa yli lapionpiston syvyyteen. Sipuli on sellainen aika iso ja vaalea, sen kyllä tunnistaa.
Siirtoajasta en osaa sanoa. Onhan sinulla tontin omistajan lupa siirtää kasveja?
olosuhteiden pakosta (rakennettavalta tontilta) olen kaivellut keväällä ja istuttanut heti, jurovat hiukan mutta virkistyivät
villiintyneet liljat kasvavat syvällä, talikko on paras saada tosi syvälel
rikkoutuneiden sipulisuomut kannattaa istuttaa myös ![]()
istutuskuoppaan on hyvä lisätä jotain pitkäaikaislannoitetta, sarvilastua esim. mutta ei kanankakkaa
paahteinen hiekkamaa ei ole sopiva, muuten kasvaa melkein missä vaan
Kiitos! Tontti on siis oma, eli lupa on ![]()
vieläköhän uskaltaisi siirtää varjoliljat kosteampaan paikkaan, saattaa kyllä mennä tämän vuoden kukinto … yhyy…
Ei kannata jos ei ole pakko. Itse siirtelin noita pikkuisia, jotka jäävät muuten ruohonleikkurin alle, osasta katkesi varsi, eiväthän ne tietenkään siihen kuole, eivätkä nuo ole vielä kukintaikäisiäkään.
melkein olis kai pakko ne siirtää, kun syksyllä en saa kuitenkaan aikaiseksi ja varjoliljat “kasvaa” mulla ihan liian kuivassa paikassa… tai siis kituu paremminkin just sen kuivuuden vuoksi…
kylläpä ne varjoliljan sipulit muuten ovat syvällä saa kaivaa ihan tosissaan… huh huh, no nyt ovat siirretty saas nähdä miten kovasti siitä suuttuvat…
Oulunseudulta kertoi tuolla edellisellä sivulla että varjoliljan sipulit on vaaleita, mutta omani ovat olleet hyvin kirkkaan keltaisia. Onkohan ne ollenkaan varjoliljoja!? Löysin tähän hätään yhden kuvan jossa niitä on kynsistä kasvaneina palavanrakkauden kanssa yhdessä, kynsistä kukkimaan ei vie montaa vuotta.
kyllä minäkin kaivelin just ihan sellaisia aika kellertäviä sipuleita…
Samoin , keltaisia olivat kun tänään kaivoin ja tosi syvällä, yksi meni palasiksi, ehkä se siellä maassa lisääntyy niistä paloista
Juu, selkeästi keltaisia ovat.
Ja lisääntyvät niistä sivusuomuista (palasista)
Tietääkö joku tarkempaa lajikemääritystä tälle varjoliljalle, sitä tulee yksi varsi joka kevät noin 20cm
eri paikasta kuin edellisenä vuotena. Kukat on vaaleanpunaisia tummanpunaisin täplin.
Kylläpä on paljon noussut varjoliljan komeita versoja. Kiitollinen olen kesällä 2009 tehdystä hyvästä vaihtokaupasta
.
Kalliosalmella on upea tumma verso, en ole tommoista värimuotoa tavannut, sorry.
Valtsu, olen siihen vaihtokauppaan enemmän kuin tyytyväinen. Hienoa että voivat hyvin, vaikka noita ei kyllä tapa mikään, kun ovat suomalaista vahvaa kantaa!
Kalliosalmen tummaa liljaa ei ole minulla vastaan tullut, onko todellakin varjolilja?
Kalliosalmen lilja minustakin jotain muuta kuin varjolilja, mutta mikä?
Myyjäkään ei tiennyt siitä sen enempää, entäs ne ns. marhanliljat eiks ne ole jotain varjoliljan
muunnoksia?
Täytyy tulla tännekin tilittämään, kun nyt harmittaa. Tänään mylläsin kukkapenkissä ja halusin siirtää varjoliljat paremmalle paikalle. Tuloksena oli, että yhdestä katkesi varsi ja toinen, jo nupuilla oleva, murjottaa nyt. Roikottaa latvaansa tosin pahannäköisesti. Iso kasa oli myös sipulin paloja, jotka istuttelin sinne sipuleiden sekaan. Korpikankaan siemeneltä toukokuussa tulleet sipulit eivät olleet aloittaneet kasvua ollenkaan. Jospa ne alkaisivat kasvaa ja kukkisivat vielä tänä vuonna. Muuten huonolta näyttää.