
Mä en oo kuullutkaan, ettei valkoisten siemenistä tulis valkoisia, mulla on ainakin tullut. Tietysti, jos ovat äpäriä, voi tulla kumpia vain. Mulla on valkoiset kaupunkipihassa ja punaiset maalla, jossa ovat olleet iät ajat, ihan tarkoituksella, etteivät pääse sekoilemaan. Hilu, saat multa valkoisen siemeniä, jos haluat, kunhan ehtivät siementämään. Eikä niitten kasvattaminen erityistä kärsivällisyyttä kysy, kasvavat ihan itsekseen. Tietty, jos haluaa kukkia heti, joutuu ostamaan sipulit, jos löytää. Itse etsin vuosia ja vain kaksi raaskin ostaa sitten kun löysin, mutta nyt on jo aikamoinen puska.
Mullakin on sormustinkukat hakeutuneet varjoliljojen sekaan ja siinä saavat ollakin, kaunis yhdistelmä.
Tässä on mun ihan ensimmäinen varjoliljan kukka:
Minä olen ihastunut varjoliljoihin ihan täysillä.
Viippu, mikä ihanuus sinulla onkaan!
Välke: kiitoksia. On tosiaa tovi vierähtäny. Min puutarha unelmat kaatu aika pahasti sillon ku sieltä omakotitalosta lähdin, mutta nyt taas liekehtivä hortonoomi nostaa päätään innolla
On se kuitenki niin eri asia vuokra-asunnon pihaa laittaa kuin omaansa ![]()
Araminta: mielelläni kyl voisin kokeilla niitä siemeniä. On nuo valkoset todellakin niiiiiin upeita ![]()
Varjoliljat lopettelee kukintaansa, laskin pisimmästä varresta 29 kukkaa. Siemeniä pitäis olla muutaman viikon päästä, lähetätkö Hilu osoitteesi yksärillä. Äläkä sitten toista mun tyhmyyttä, heitin eka kesän kylvöt syksyllä kompostiin “kun eivät itäneet”. Taimi ei näyttäydy ollenkaan maan päällä ekana kesänään, vaikka väsää sipulin alkua mullan alla, vasta toisena kesänä nousee kainosti yksi lehti.
aah, hyvä että kerroit! Enpä olisi tuotakaan tiennyt
Laitan yksäriä ![]()
Varjoliljat kukki aika äkäseen tänä vuonna…
11.6

16.6

Valkoinen varjolilja on sitten upea!
Olen kovin täpinöissäni varjoliljoistani, jotka kukkivat ensimmäistä kertaa

Taustalla varjoliljojen tämän kesän kukintaa. Sipulit hankin Kotipuutarhassa olevan ilmoituksen perusteella E-Pohjanmaalta, kolme kappaletta. Irroitin sipuleista suurehkoja lohkoja sormin ja työnsin multaan. Kukkivatkin heti seuraavana vuotena.
Nyt sain nyrkin kokoisen vaaleanpunaisen sipulin, jolle aion tehdä samalla tavoin. Nyt jo jännittää ensi kesän tulokset. Ihanan värisiä liljoja teillä näillä sivuilla.
Sain viime vuonna varjoliljan sipulin ja itusilmuja. Ensimmäinen on nyt noussut maasta!!! Että olen iloinen!
Oho, mökillä noita kasvaa tienvierustalla, siis ojan reunassa. Siis vaaleanpunaisia, pilkullisia. Voisi käydä katsomassa siirtyisikö pihaan…
Hyvin siirtyy, kunhan muistat, että sipuli on oikeasti syvällä eikä ehkä suoraan kukkavarren alla. Ei silti, jos satut iskemään lapiolla halki, saattaa ensi vuonna kukkia molemmista puolikkaista. Ja voit irrotella isoimmista pintasuomuja ja pistellä niitä multaan, niin saat muutamassa vuodessa näyttävän kasvuston. Vanhojen kasvien kukintaan ei suomujen napsiminen juuri vaikuta.
Mitähän valkoinen varjoliljani reagoi siihen, että kitkiessäni vahingossa katkoin sen lehtiruusukkeen lähes kokonaan. Varteen jäi vain sen liljan alin ruusukelehti.
Onneksi kolme muuta valk. varjoliljaani eivät vahingoittuneet toheloinnistani.
Osaako kukaan kertoa säilyykö kukkasipuli kunnossa vain varren ja yhden lehden varassa.
Tekeekö varsi tai sipuli uutta lehteä jostakin?
Sipulia ei haittaa vaikka varsi katkeaa. Kyseenalaista on se tekeekö se tänä kesänä uutta.
Naapuri oli törkännyt pari vuotta sitten kesällä katkenneen varren takasin multiin ja sepäs olikin juurtunut. Oli sitten kasvattanut pienen sipulin itelleen kuulemma ja siitä seuraavana vuonna kukki. Kaikkee voi varmaankin sattua…
Kukkakuisti, se sipuli todennäköisesti vain elelee tämän kesän hissuksiin ja puskee sitten ensi kesän entistä vahvempana maasta.
Alotellaan kukintaa. Sinilaukat kanssa pohtii että pitäiskö…

Varjoliljan lehtien kärjet on tänä kesänä tämän näköisiä. Mikähän näitä vaivaa?