Lilja: Varjolilja, Lilium martagon

Meillä varjoliljat kukkii täyttä vauhtia. Siirsin ne viime syksynä pitkin pihaa ajelehtimasta (jäivät aina ruohonleikkurin alle, kun en tiennyt mikä kukkanen on kyseessä. Yksi sattumoisin vältti leikkurin ja siinähän minullekin selvisi, ettei ole rikkaruoho :D). Ne mitkä sain ihan sipuleineen päivineen kaivettua maasta ja istutettua uudelleen, kasvoivat tänäkin vuonna varmaan 1,5 metrisiksi. Ne mistä keräsin vain siemeniä, kasvoivat myöskin, mutta jäivät hieman matalammaksi. Meinaan tänäkin syksynä kaivella nurmikon puolelle hairahtuneita ja siirtää kukkapenkkiin.

ania, voisi olla liljahometta. Onko siellä satanut paljon? Mullakin joskus lehdet ruskettuu, vaikka yleensä vasta kukinnan jälkeen, nuohan taitaa olla vielä nupulla. Seuraavana vuonna saattavat kestää vihreinä syksyyn asti. Kannattaa alkaa selvittää asiaa vasta, jos ensi vuonna ovat samanlaisia.

Kun ei marhanliljasta taida olla omaa ketjua, laitan tähän,  eiks tää ole sukulaiskasvi.

Ensinnäkin kiitos Kibulle tästä:



Suomuista kasvaneita taimiakin on muutamia, niitä sateenvarjomallisia, kukkivat varmaan parin vuoden päästä. Katkaisin kukkineet varret, mutta jätin pari siemenkotaa jäljelle, kai tää kasvaa siemenestä niinkuin varjolilja? Eli seuraava satsi kukkisi 5-6 vuoden kuluttua.

Löysitkö Kibu ne pellavaliljan taimet?
 

Tässä on Havinalta saatu, luultavasti vanhakantainen marhanlilja. Kertakaikkiaan upea lilja.

luulen löytäneeni mutta pieniä ovat vielä

Kuulkaapa asiantuntijat. Jos joku on varma, että kooltaan, kukinnon malliltaan ja väriltään ruskoliljan näköinen mutta pilkuton lilja on vanha, vanha kasvi mummon kukkapenkistä, niin mikä se voisi olla?


Valkoisen Varjoliljan lisääminen, se taitaa lisääntyä noista kynsistä, jos en väärin muista.
Oks kellää kokemuksii. ,Kaivoin valkoiset tänää ylös. 

Taavetin varjoliljan kynnet näyttää ihan herkullisilta rosmariini-lohkoperunoilta

Vielä en ole kasvattanut varjoliljaa suomuista (kaivoin vasta ensimmäiset isoksi kasvaneet varjoliljat ylös), mutta marhanliljaa ja kaukasusliljaa olen, ja uskon, että kasvavat samoin. Kibulta saamani marhanliljan suomut pistelin perennapenkin välipaikkoihin (edellä kukkiva marhanlilja on se emosipuli) ja kaukasusliljan kynnet ladoin tomaattirasiaan taimimultaan ja hautasin pihan perälle. Ekana vuonna nousee suomusta 1-2 liljanlehteä, toisena vuonna jo lehtikiehkura. Ylös nostamissani varjoliljoissa oli jo itsestään irronneita suomuja eli taitaa lisääntyä niistä omin päinkin.

Hyvä jos tuon valkoisen varjoliljan sais tuollekii lisäännytettyy. siemenet saattaa olla risteymii.

Suomuista lisääminen suomuista on tarkasti selitetty Bradleyn kirjassa Kasvien lisääminen. Kynnet laitetaan jääkaappiin muovipussissa vermikuliittiin 3 kk,  joiiloin niihin kasvaa juuret istuttamista varten. Laitoin irtokynsiä suoraan ulos kylvölaatikkoon, koskapa unohdan kastella.

suomuista lisääminen äärimmäisen helppoa… kunhan suomut eivät ole liian märässä, eivätkä toisaaltaan kuivassa! Silloin suomut tuottavat ihan väkisin uusia sipuleita…!!!


Noi kynnet,suomut, palat tms. maahan. Ilmeisesti tylppäpää alaspäin ja terävä ylöspäin, mistä lähtee kasvu. Luin muualta että kestäs 2-3v niin olisi jo täyskasvuinen sipuli. Siemenistä kestää kauemmin 5v pahimillaan. Sit olisi valkoista varjoliljaa pihalla enemmänkin. eikä vaa punaista.

Juu *David, maahan vaan, sieltä ne nousee vuosi vuodelta suurempina varjoliljat. Aika äkkiä voivat suomuista laitetut alkaa kukkia. Tekevät vain vähemmän kukkia verrattuna isoon sipuliin.

keväällä laitoin liljapussissa irronneita suomuja ruukkuun, nyt on tullut lehti pintaan!

Minä ihmettelin, että mitä ihmeen torpeedoja penkistä nousee, mutta on niitä Havinalta saatuja marhanliljoja. Hirveän isot alut. Pitäisiköhän niitä vielä suojata, jos tulee pakkasta? Edellisellä sivulla on kuva niistä kukkivina, nyt olisi varmaan tulossa vielä upeampi kukinta.

Viipun torpedojen innoittamana  kävin katsomassa, josko minullakin olis joku torpedo, nimenomaan Havinalta viime kesän vaihdossa saatu. Siellä main ei ollut ylös pyrkimässä vielä mitään, tiedä sitten onko talviturve hidastamassa. Toisessa paikassa oli sitten senkin edestä. Viime keväänä istutin  sinne päin jotain poistomyynnin marhanliljoja, taitavat olla niitä. Viime kesänä siinä ei ollut mitään, ai jaa ja nyt välähti, mitä ne ovatkin.  Siinähän on Särkältä tilattuja marhanliljoja kans. Olipas hyvä ruveta asiaa paremmin pohdiskelemaan, kun heti palas mieleen. 

Mun liljatorpedot ovat myös aikamoisia jötkäleitä jo. Tänään juuri niitä katselin, ihan yhtäkkiä ovat puskeneet isoihin mittoihin, en silti valita… Täytyykin katsoa vielä toisesta paikasta, mihin niitä viime vuonna siirsin. Harmi kyllä viimevuotinen riesa "punainen paholainen" näyttäytyi mulle myös tänään.

Joo, täälläkin löytyi se eka liljankukko.

Mikä näitä vaivaa? Pitäiskö nostaa ne ylös syksyllä ja pistää vähän väljemmin? Kukkivat kyllä mutta selkeesti ongelmaa on.
varjoliljat