Lilja: Varjolilja, Lilium martagon

Hmmm…mikä on mielestäsi ongelmana noilla? Lähinnä vaikuttaa siltä,että sipulit ovat liian ahtaasti istutettu.

Ovat toiset vähän lehdistään kuivahtaneita vaikka niitä kyllä on kasteltu ja multa siinä pysyy kiitettävästi kosteena. Osa noista näivettyneen sorttisista kyllä kukkii mutta osa sitten vaan kuivuu pystyyn. Eli  syksyllä on ainakin väljennettävä noita. En ole jakanut noita muutamaan vuoteen ja jotenkin lisääntyvät kovaa vauhtia…

2010 kylvetyissä varjoliljoissa näkyy nuppuja. Valkoisen siemeniä laitoin ja nyt näyttäisi, että yhdessä saattaisi olla valkoiset kukat, toisessa taas selkeästi punertavat.

Pikaiseen ovat liljasi kasvaneet, mutta onkohan mahdollista, että siemenet olisivat äpäriä? Mulla on valkoiset kaupungissa ja punaiset maalla ja ainakin toistaiseksi ovat siemenkasvatukset olleet samaa väriä kuin emokasvit samoin kuin sipulin suomuista lisätyt.

Ja mullakin on yksi valkoinen harmaannuttanut lehtiänsä. Siirsin niitä viime vuonna varjopaikkaan, josta pyysin mieheni kaivamaan ison saniaisen pois. Mies tuli kohta takaisin ja kysyi, eiks se voisi jäädä siihen, "kun se on niin komee". Sanoin, että jääköön vain, eiköhän varjoliljat sieltä nouse. En tiiä olisko lilja nyt mielestään kuitenkin liian ahtaassa.

Tätä olen odotellut jo useamman vuoden.

Niin mäkin, kohta pitäis eka valkoinen aueta =) On se upea!


Tässä minunkin kaunokaiseni on avannut nuppunsa

Kitikat, ooh.


Varjolilja hohtaa hämärässä

Mulla on vaan tätä tavallista.

Niin minullakin, ja nurmikkoon levinneenä niin ettei raatsi nurmikkoa leikata. Kukkivat parhaillaan.

Onks tää marhanlilja?

Ostin ihan uteliaisuuttani, kun pussin päällä luki Marhanlilja, mutta kuvan kukka oli epäilyttävän tummanpunainen. Niinkuin pussin painosta saattoi päätellä, oli sipuli aika pieni ja vähän muumioituneen oloinen ja arvelinkin, ettei siitä mitään nouse. Istutin sen kummiskin entisten marhanliljojen ja sinivaleunikoiden väliin ja kappas, eilen alkoi sieltä tulla esiin tämmöisiä kukkia:





Kasvi on vielä pieni, n. 30 cm eikä kukkiakaan tule kuin 3-4, mutta ihan mielenkiintoisen näköinen. Ei ruma. Jäi vain askarruttamaan, onko marhanliljoja monenvärisiä, vai onks tää joku muu.

Googletappas "lilium martagon claude shride".

Voisiko olla tuo? Kauhean kaunis lilja ainakin. Minun availevat pian nuppunsa.

Minulla ainakin paraikaa kukkivat juuri nuoViipun mainitsemat ja ihan kuvasi liljalta näyttää. Eli peukku ’ claude shride’ lle :wink:

Kiitos pikaisesta palautteesta! Kävin katselemassa "Claude shride"jä ja kaikki kuvat näyttivät kirkkaamman punaisilta, mutta ainakin yhdessä sivustossa sanottiin väriksi "deep maroon", joka voisi tälle sopia. Tummanpunaisia oli kylläkin useita, täytyy vertailla, kunhan tuo on ihan auki, että näkee sisukset. Viitsisiköhän  jompikumpi laittaa kuvan omistaan?  

Mikä rajaa marhanliljan muista martagoneista? Ilmeisesti ne risteytyvät mielellään keskenään, vanhoissa tavan varjoliljakasvustoissakin on yleensä eri sävyjä.

Lisään vielä linkin englantilaiselle Martagon-sivustolle, jossa nelisenkymmentä eri sävyistä kukkaa.

http://www.hwhyde.co.uk/lilies/martagons/?ccm_paging_p_b560=1

Mun ainokainen valkoinen koki kaaaaamean kohtalon. Koiran peijooni kävi tekemässä pesän kukkikseen ja varjoliljoista vain yksi meni katki mutta tietty juuri toi valkonen. Ja seuraavana päivänä piti vielä sitten kaivaa se ylös sieltä ja sipuli tuhannen palasina. Byäääääh!
Se siitä sitten… Valeraskaat naiskoirat pitäis kieltää lailla.

Pistä kaikki ne palaset multaan nyt heti, keväällä nousee uusia sieltä.

Juuh, upotin ne pintamultaan. Kauheesti ei vaan juur lohduta tällä hetkellä mutta toivotaan että uusia tulee.

Tässä on minun oma vanha marhanliljani; ihan keltainen pohjaväri



Ja tässä yksittäinen kukka samaisesta marhasta