Lilja: Varjolilja, Lilium martagon

Olin ihan varma, että tuo oranssi martagon olisi hävinnyt kaatuneen puun jälkien siistimisessä.

No mitä vielä sieltä pukkaa jo kolme piippaa mullasta.

Menin sitten harmistuksissani tilaamaan lisää lähes 20 sipulia martagoneja eri lajikkeita, tosin tuota oranssia en edes löytänyt.

Eli nyt sitten erilaisia marhanliljoja on riittävästi tulossa. :blush: :face_with_peeking_eye:

2 tykkäystä

Ostin turun flör liikkeestä marhanlilja sipulin niin kuis kauan sellainen miettii kukintaa ? Laitoin sen varjoliljan kaveriksi kun vihdoin sain vanhaa juurakkoa muovipussillisen serkulta.

Minä kun sain toissa keväänä varjoliljan sipuleita ja pistin maahan, eivät sinä kesänä kukkineet, mutta seuraavana kesänä eli viime kesänä kukkivat jo. Eli veikkaan että kun nyt pistät maahan, saat kukkia ensi kesänä.

1 tykkäys

Minulla on tänä keväänä tilatut esikasvatuksessa.

Osassa on jo selvästi nupun alut näkyvissä, eli odottelen kukintaa täksi kesäksi suurimpaan osaan noista sipuleista. :wink:

Mä luulen et ne sulta saadut varjoliljat kukkii tänä vuonna, on niin töpäköitä alkuja noussut. Viime kesänä ei kukkineet vielä ja olivat huomattavan hentosia näihin verrattuna. Innolla ootan mitä tuleman pitää :heart_eyes:

1 tykkäys

Toivotaan niin! :winking_face_with_tongue:

1 tykkäys

Varjoliljat

11 tykkäystä

Näissä nupuissa on aika paljon variaatiota. Mullahan on kahdesta eri paikasta tulleet nämä, toiset on jotain vanhaa kantaa, jotka tuli mulle pikkutaimina Tori.fi kautta. Näistä mainittiin, että niissä on karvaiset nuput.

Toiset taas on tulleet tytärpuolen pihasta, onkohan ne sitten näitä, joissa ei ole karvaa?

Yhdessä on karvainen ja punainen nuppu. Vain yhdessä.

7 tykkäystä

Pyörähdettiin mökillä, tässä kukkapenkistä ollut aikaisemminkin varjoliljassa laakaumaa

6 tykkäystä

Wau! :open_mouth:

Edelleen tämä punanuppuinen on ainoa laatuaan, muut vaaleita. Joko karvoilla tai ilman.

9 tykkäystä

Mitä on laakaumaa?

Se on kasvuhäiriö, tässä varsi on tuollainen litistynyt. Ensi vuonna se on todennäköisesti taas normaalinnäköinen.

Ok kiitos tiedosta, voisko johtua että sipulit ovat kasvaessa klimppaantuneet liikaa yhteen. Ne pitää siinä vaiheessa nosta ylös ja laittaa väljemmästi.

En osaa yhtään sanoa, tässä kohtaa on vain kaksi sipulia.

Eikös tuo laakaisuus ole joidenkin tiettyjen kasvien ominaisuus, että sitä voi tulla? Ei kai se välttämättä liity sipuleiden tiheyteen? Ilmiön nimi on faskiaatio. Tässä netistä löydettyä kuvia, sormustinkukka ja joku lilja.

Laakaumaa olen nähnyt voikukalla, maitohorsmalla, sormustinkukalla, varjoliljalla. Virus, hyönteisviotus, maaperään liittyvä tai jotain. Merkillisiä ovat, jotkut upeita jotkut kaameita.

Marhanlilja aloittelemassa:

8 tykkäystä

Nyt avautuneet. Tässä on ne tumma ja vaalea. Onhan näissä selvä ero!

11 tykkäystä

Ihania!