Mitenkäs muitten varjoliljat tekee nuppuja tänä vuonna? Katselin pihalla ettei tänä vuonna näy nuppuja niin montaa kuin viime vuonna! Kuinka paljon varjoliljan kukinta kärsii edellisen vuoden kuivuudesta? Meidän paratiisi on kuin Sahara. Viime vuonna ei jaksanut taaskaan sataa (yksi pihlajakin kuoli!) ja minä en voinut paljon kastellakaan, kun jouduin olemaan koko kesän sairauslomalla.
Meillä valkoisten varjoliljojen aneemisia alkuja näkyy vasta viiden sentin verran, mutta hyvä näinkin. Saatte tässä vähän vertailupohjaa, missä mennään muualla armaassa kotomaassamme. Mistähän muuten sais punaisten varjoliljojen alkuja? Onko kenelläkään poisheitettäviä sipuleita?
Fiia, saiskos kuvaa, kun minulla on kuvitelma, että laitoin viime syksynä pari varjoliljan sipulia maahan enkä tietysti muista mihin. Nyt minulla on epäilys, että yhdestä penkistä nousisi varjoliljaa, mutta en ole ollenkaan varma.
Fiia, vaihotkauppaa ehdottelen, saisit siementaimia punaisesta, jos sulla olis vastaavia varmasti valkoisesta?
Liljus ja Viherpeukalo.
Mun valokuvaus on hidasta puuhaa kun ei ole digikameraa, mutta kuvailenpa vähän: Alut ovat hyvin vaaleita, kalpean vihreitä, paksuhkon peukalonpään kokoisia suppuja. Eli tulevat lehdet ovat ikäänkuin toisissaan kiinni. Ovat olleet nyt jonkin aikaa samassa pisteessä kylmyyden vuoksi.
Jos alkaa ilmaantua siementaimia, voin lähettää Viherpeukalolle. Kolme-neljä vuotta on kulunut, mutta taimia en ole nähnyt vielä. Ilman muuta kukat ovat valkoisia, koska punaisia minulla ei ole ollutkaan. Tietenkin sipulista saa nopeammin uusia liljoja. Jos alkavat kunnolla lisääntyä, voisin kaivaa sitten maasta sipulin. Hankin pari varjoliljan sipulia aikoinaan Pohjanmaalta. Sama henkilö on muistaakseni viime vuonnakin ilmoitellut Kotipuutarha-lehdessä myyvänsä sipuleita.
Voi muuten olla niinkin, että näillä leveysasteilla siemenet eivät ehdi kypsyä.
Hei mistä olette löytäneet varjoliljaa. Olen meidän seutukunnan taimimyymälöistä etsiskellyt sitä jo pitemmän aikaa, mutta en ole löytänyt. Onko jokin postimyymälä, joka sitä välittää tai muu paikka. Jottei menisi mainonnan puolelle, niin laittakaa tietoa vaikka hölöön, jos tiedätte, mistä sitä kannattaisi lähteä kyselemään.
Varjolilja aukaisi ensimäiset kukkansa.
Huitukka, jos jaksat syksyyn odottaa…
olisipa minun käteni tuossa Railin kuvassa… Ja Piivi - kyllä jaksan syksyyn odottaa. Multamantalta jo sain alkuun lääkettä haikailuuni varjoliljan perään, mutta suunnitteilla on ensi vuodeksi uusi kukkamaa, ja varjoliljoille on varattu sinne oma paraatiosastonsa. Muista suksyisellä uimareissullasi poiketa Rantatielle kaffettelemaan ja miettimään yhdessä uusia kukkahalmeita.
Tämäkö muka tiikerinlilja? Höh. :( Surkea pieni rumilus. Näitä on kolme-neljä.
Eivät taida viihtyä paahteisella pihallani, vaikka ovatkin muiden takana. Voisin vaikka vaihtaa pois, jos jollakulla on tarjota näille parempi koti.
nuo lienevät varjoliljoja jos nyt kukkivat ja jos kamera ei valehetele…
Ei valehtele, menestyy nimensä mukaan varjossa, melko syvässäkin sellaisessa.
Ahas. Jaa-a, siirtäiskö varjoisalle takapihalle vai tarjoisko joku niistä jotain vaihtaria täällä pääkaupunkiseudulla? Varmaan ne ois paljon kauniimpia siellä varjossa.
Noi on hienoja, laita vaan sinne pihan varjoisalle puolen…
Vois ne varjoliljat olla hienoja, jos korkeutta olis metri eikä 40 cm ja muut mitat vastaavasti. Mutta kaipa ne ei tosiaan siedä niin valoisaa paikkaa.
Jospa merkuriuksen liljat ovat vielä lapsukaisia, ensi kesänä voisivat olla isompia, minulla on eri kokoisia ja kahdessa on laakavarsi, joissa on hurjan paljon kukkia.
Jaa-a, Illis. Voi tuokin pitää paikkansa, vaikka ei ne mitään minitaimia olleet, mutta jos tykkäsivät kyttyrää siirrosta. Taidan silti siirtää syssymmällä takapihalle, kun kerran varjolilijoja ovat. Selkisipäs sekin miksi ne niin aikaisin kukkivat.
ehdotan, että siirretään otsikon
Puutarha - Kukkasipulit ja mukulat - Asiaa lajeittain - lajeittain P – Ö - Varjolilja, Lilium martagon alle,
alkaen Merkuriuksen kuvasta…jos kerran kuvassa on varjolilja
Ma nakkelen...
Muoks-muoks. Tehty.
Raili-45:n kuva s.16 Omani kukkii erilaisin vaaleanpunaisin kukin, tosin vielä nuppuvaiheessa. Sain sen viime kesänä kukkivana naapurista, eikä näytä olevan moksiskaan siirrosta. Liljakukko kerkesi munimaan ja yhdestä varresta meni lehdet parempiin suihin. Itse kukon listin aiemmin, sekä keräsin toukat käsin ja huuhtelin viemäristä alas. Ei ole liljakukkoja enää näkynyt, vastapäätä naapurissa kuulemma kylläkin.