Lilja: Varjolilja, Lilium martagon

Kylvin viime syksynä kaksi koe-erää omista valkoisen varjoliljan siemenistä. Ohjeet olin löytänyt vanhan pentin puolelta.
1. erän kylvin noin sentin syvyyteen pohjareiälliseen rasiaan ulos (reijitetty kansi päälle) syyskuun lopulla. Huhtikuun aikana purkki tuli täyteen yksilehtisiä taimia, jotka koulin nippuina hiukan väljempään.
2. erän kylvin sisälle rasiaan, jota pidin ensin 3 kk huoneenlämmössä ja sitten 3 kk jääkaapissa, josta siirsin ne taas huoneenlämpöön. 7 lehteä ilmestyi huhtikuussa ja päätin koulia ne yksittäispurkkeihin. Rasiasta löytyi kuitenkin näiden 7 pikkutaimen lisäksi 20 hiukan nuppineulanpäätä suurempaa sipulia, joissa oli juuri. Istutin nekin omiin ruukkuihinsa ja vein lämmittämättömään kasvisuojaan. Vain neljässä purkissa ei vielä näy mitään. Molemmat systeemit siis toimivat, mutta 1. erän lehdet näyttävät isommilta ja tummemmilta. Maahan istutan taimet loppukesällä.
Tulevana syksynä aion kylvää siemet suoraan maahan. Täytyy vain merkata alue hyvin, ettei innokas hara vie pieniä alkuja keväällä.

Niinpä niin. Tuo oli jo melkein mielessä, "nakkaan" ne johonkin, missä saavat miettiä mitä tekevät. Eli, eipä sitten hötkyillä eikä olla turhaan huolissaan noiden kanssa. Kasvavat mikäli ovat kasvaakseen. (tekevät niin kuin mun krassit, ei itäneet ollenkaan, kun loput nakkasin pellonreunaan, johan oli taimiparvi nenä pystyssä )

Aah, nyt he alkavat aukeilla, kyllä se kestikinsydän

Enpä usko, että juuria tulee, mutta katso saatko tekemään siemeniä :-)

Viimeinkin sain kukkimaan ensimmäisen varjoliljani! Tämä on niitä kovanonnen liljoja. Muutama vuosi sitten sain nämä, mutta aina hävisivät alkukesästä. Vanhalla puolen tästä juttuakin, sipuleista löytyi liljaripsiäisiä. Kaikki ylös otettuani ja käsiteltyäni istutin uudelleen, nyt kukkii ne, jotka oli isompia, aika monta pientä kynttä irtosi ja ne kasvaa nyt vielä lehtiä...

Kyllä varjoliljat ovat kauniita!

Vielä loistoa riittää, osa nupuilla vastaaurinko

Nyt ovat kaikki nuput auki, kohta on jäähyväisten aika pinkille väriloistolle oho

Minun varjoni aloittelee vasta kukintaa.

Varjoliljan lehdet ruskettuvat! Lehdet ruskettuvat rumiksi. Joku sitä aikaisemmin ketjussa jo ihmetteli... mutta ei saanut vastausta. Muistin lukeneeni vanhan pentin puolelta asiasta, mutta en löytänyt. Oliko se joku ötökkä sipulissa? Sipuli ylös ja liotus ämpärissä mäntysuopavedessä tms.? Vai eikö niitä voinut pelastaa? Tämä on meillä monen kesän harmi, josta nyt haluaisin päästä eroon.

Muistaako/tietääkö kukaan?

Niistä oli jotain täällä vanhalla puolen.. Minulla niitä ongelmia oli viime kesänä. Niistä jotain myös tällä sivulla.. Liljaripsiäisiä... sillä siellä haussa on lisääkin jotain.Eli myrkkyvedessä pidin jonkun aikaa, sitten istutin uuteen paikkaan, nyt kukkii jokunen... Pikkuhiljaa alkaa kasvamaan myös jakautuneet sipulit..

Kiitos Vuokkis.
Tuo liotushomma ja paikan vaihto on edessä. Josko sitten ensi kesänä olisivat kauniita.

Huomasin ilokseni tänä aamuna, että ainakin osa syksyllä 2005 kylvämistäni varjoliljoista on sittenkin itänyt. Kun siemeniä oli paljon, heitin niitä metsäruusupensaan juurellekin. Viime syksynä leikkasin tapille osan ko pensaasta ja nyt sen juurella on näkyvissä komeita ja tanakoita varjoliljan taimia. Paikka on vain niin kovin köyhä ja vähämultainen kallion kolo.

Syksyllä 2005 kylvetyistä osa itänyt nyt...?!?... Ei taida kannattaa meikäläisen päivittäin juosta kurkkimassa pihan perällä josko loppuvuodesta astiaan kylvämäni varjoliljat jo itäisivätsilmän isku.

juokseminen kannattaa kyllä. nousee kunto ja kilot karisee. jotkut juoksevat rinkiä lyhyissä housuissa, varjoliljan itämisen vuoksi juokseminen ei ole pöllömpää puuhaa. vaikka sitten itäisivätkin jo 2011.

Kyllä noiden varjoliljojen on tarvinnut nousta jo aiemmin, mutta en ole niitä tiheästä ruusupensaasta aiemmin havainnut. Niissä oli jo kunnon lehtiruusuke. Kannatti katkaista ruusupensas! Menee varmaan vielä vuosia, ennen kuin saan nähdä kukkivan. Täytyy pitää ruusu siltä kohtaa matalana.

Minulla iti viime kesänä ties koska kylvetyt. Nyt ihmettelin , kun kukkpenkeissä siellä täällä on outoja kasveja rykelmässä.Ne ovat ne viime kesän varjoliljalapset, joita en viitsinyt koulia yksikseen kasvamaan, ovat hassuja tupsuja siellä täällä ja osa vähän merkillisissäkin paikoissa.

Meillä näkyi olevan kymmenittäin varjoliljavauvoja kukkamaassa. Olen jättänyt varret katkaisematta syksyisin, niin ovat saaneet itse kylväytyä. Eka kesänä pihalla kukki muistaakseni 5 varjoliljaa, viime kesänä taisi olla jo 15 kukassa. Edellisen omistajan jäljiltä piha oli aika kaameassa kunnossa, mutta nyt kun pihaa on vähän hoidettukin, niin kunnollisen kokoisia lehtitupsujakin löysin tänään n. 30 kpl. Vielä kun erottaisi noista vauvoista, ketkä on valkoisia, niin voisin siirrellä mökille.

Luin ketjua taaksepäin, ja huomasin, että jotkut on saaneet valkoisen asemesta tavallista punaista. Kannattaa katsoa varren väriä. Minä ainakin siitä erotan (ainakin 90% varmuudella) kumpaa väriä kukka on. Raakin valokuvista sivulla 10 näkyy ero hyvin!

Viime syksynä istutetut varjoliljat punainen ja valkoinen,mukavassa kasvuvauhdissa.

Voi ihanuutta! Sain tänään naapurilta ison läjän pieniä varjoliljataimia, osa jo vähän isompia. On heillä kylväytynyt nurmikolle, ja kaiveli pois. Minulla oli aiemmin kolme arretta, nyt aarteeni kymmenkertaistui kertaheitolla :slight_smile: Nyt pitää kai sitten kunnostaa se varjopenkki…