Lilja: Varjolilja, Lilium martagon

Kyllähän se voidaan noinkin monimutkaisesti tehdä, jos halutaan oikein kunnolla tuota siemenkasvatusta harrastaa. ;)

Toinen tapa on sitten vaan ripotella siemeniä maahan ja odotella - useampia vuosia kuitenkin sekin ottaa.

Eli on vähän sama kuin kuin flunssan hoidon kanssakin - ilman lääkitystä se kestää peräti kaksi viikkoa, mutta lääkkeillä hoidettuna vai neljätoista päivää. :)

Mulla on varjolilja levinnyt vuosi kymmenien saatosa alueelleen (oli kuulemma ollut ihan aluksi vain muutamia sipuleita) Noita itusilmuistahan se levinnyt on. Joten voi myös todella ripolella maahan ja odotella, käy paljon helpommin.

Ei varjolilja tee itusilmuja!

Raakki ,valista mua, miksi kutsut niitä silmuja tai siemeniä, jotka tulevat sinne kukkien tilalle?

Kyllä ne ovat ihan rehellisiä siemeniä.

Itusilmuiksi taas kutsutaan esim. tiikerinliljan lehtihankoihin kasvavia pieniä sipulin näköisiä palleroita.

Ok, kiitos TAAS kerran.

Ostin pari vuotta sitten varjoliljan taimia ja nyt kukkia näyttäis tulevan ensimmäisen kerran. Pienen, pienen pieniä ovat ja kaikki näyttäis punaisilta. Ei siinä mitään muuten, mutta ostin kyllä ne valkoisena.

Mikähän siinä on kun valkoiset kasvit karttaan minua, kun kaikki mitä olen taimina hankkinut  muka valkoisina, ovatkin punaisia no-jaa

Tuo on kyllä harmillista, itsellekin on tullut noita eri värisiä kasveja mitä on odottanut. Ei se muuten, mutta kun monta kertaa ostaa juuri tiettyä väriä. Nykyisin koitan saada kukkivia yksilöitä, mutta eihän se aina ole mahdollista.

Tänä kesänä varjoliljat viihtyvät näköjään hyvin, parsa on kaverina hieman

suojaa antamassa.

Varjolilja aloitti kukkimisen.

Tällainen tupsahti penkista esiin mikähän lilja.

Miten kauan joutuu odottelemaan, ennen kuin varjolilja itää? Voiko mennä vielä toinen vuosi perään? Kylvin viime syksynä useampia kylvöksiä, sekä keväällä vielä jääkaappi- käsiteltyjä, Kummallakaan tavalla ei vielä näy mitään alkuja....

Kukkanen lähempää.

Olisiko ukonkellon lilja marhanlilja, Lilium Martagon-hybr.?

Niin, vielä vuokkikselle. Kylmäkäsittelin eräänä keväänä varjoliljan siemeniä. Kylvin siemenet keväällä purkkiin ja odotin koko pitkän kesän, mitään ei tapahtunut. Nakkasin purkin sisällön kirsikkapuun alle syksyllä. Seuraavana kesänä sitten ihmettelin että mitä kummaa minun kirsikkani alla oikein kasvaa .

En ole koskaan tuolla tavoin varjoliljaa kylvänyt, että tietäisin sen itämis- ja kasvunopeutta. Kylvän niitä jokasyksy jonkin verran samalla, kun kerään siemeniä talteen. Ne sitten itävät ja kasvavat omaa tahtiaan ja aika hyvin niitä on vuosien kuluessa sitten ilmaantunut. :)

Tuo ukonkellon lilja ei ole varjolilja vaan marhanlilja. Varjoliljan kukkkien lehdet taipuvat aina ihan kippuraan taakse päin.

Ne menee melkein rullalle. ;)

Nyt alkaa jo lipputakopenkissäkin kukat aukeilemaan.

Minulla on samanlaisia kokemuksia varjoliljan siementen idättämisestä kuin multamantalla eli itävät vasta kahden talven jälkeen. En ole kokeillut, josko antaisi ensin esim. 6 viikon kylmäkäsittelyn jääkaapissa, sitten toinen mokoma huoneenlämmössä ja vihoviimeiseksi heittäisi talvella ruukun lumihangen kätköihin, tapahtuisiko itäminen lyhyemmässä ajassa.

Voi miten raakin pihalla on kaunista!!!!!