Varjoliljan lehtien kärjet muutuivat vaaleaksi. Osalla ovat jo ruskeat. Nuput näyttävät voivan hyvin, aukeavat ihan näinä päivinä. Osaako kukaan sanoa, onko maa liian märkää vai eikö lannoitukset ole kohdallaan? Minkälaista lannoitusta käytätte? Nämä kukkivat toista kertaa ja ovat valkoisia.
Samoin täällä, tosin meillä juuri ja nimenomaan punainen varjolilja saa kellanrusehtavat (lehden kärjestä alkaen) lehdet?
Onko kyseessä tauti tai muuten ohimenevä syy, että ei tarvitse maasta poistaa näitä - valkoiset ovat iloksemme toistaiseksi ihan terveen, tuoreen näköisiä nuppuineen?
Mökillä tänä vuonna punainen varjolilja kasvoi runsaana ja pitkin pihaa ja kulkuväyliä, joilta kaivoin ylös ja laitoin suojaisempaan paikkaan kasvamaan.
Kaupunkikodissa muuten aikanaan Närpiöläiseltä Wickholmin (?) taimitarhalta ostetut 2 yksilöä (sipulia) ovat kiitettävästi tehneet uusia yksilöita. Muutamassa vuodessa (2vuotta? 3 vuotta?)niitä näkyy jo olevan jo 7-8 kappaletta liljapenkissä!!!
Mutta tuo lehtien värimuutos? Pitääkö huolestua...
Tuohon lehtien ruskistumiseen en osaa sanoa mitään, mutta kerron tässä pari varjoliljahavaintoa:
Istutin kesällä 2003 kourallisen varjoliljan siemeniä puolivarjoiseen penkkiin saunan kupeeseen. Seuraavana kesänä ei taimista ollut vielä mitään havaintoa. 2005 alkoi näkyä yksilehtisiä taimia. 2006 kesällä jo monilehtisiä taimia. Nyt neljäntenä kesänä pari kolme taimista kukkii, tosin nuppuja on vain alle 10 kappaletta per taimi. Penkki on täynnä taimia (satakunta?), joista suurin osa varmaan kukkii ensi kesänä, mutta joukossa on myös yksilehtisiä taimia.
Kylvöstä kukintaan vie siis vähintään 4 vuotta, mutta osa taimista kukkii varmaan vasta 7:nä kesänä, osa ehkä vieläkin myöhemmin.
Pari vuotta sitten siirsin yhtä kukkivaa varjoliljaani paikasta toiseen ja varsi irtosi sipulista. Ei hätää - sekä sipuli että maahan tyrkätty varsi lähtivät hyvin kasvuun, vaikka irtovarsi näytti pitkään aika huonolta. Sipulista lähti seuraavana kesänä noin kymmenen vartta, joista osa kukki noin kuudella kukalla. Tänä kesänä puskan jokaisessa varressa on 20-30 kukkaa. Eli näinkin varjoliljaa voi lisätä...
Olen myös kokeillut sipulin hajoittamista kynsiksi, kukintaa ei tule seuraavana kesänä, mutta sitä seuraavana useimmat yksilöt jo kukkivat pienellä kukkamäärällä (alle 10 kukkaa).
Kare, millä lannoitat, kun noin mahtavasti kukkivat? Onko kanankakka liian tuhtia tavaraa?
Enpä tiedä onko 20-30 kukkaiset varret vielä mitenkään normaalista poikkeavia, kun kirjallisuudessa puhutaan 50-kukkaisista varsista. Mutta tuo paikka on varmaan aika hyvä, kun se on sellainen perinteinen saunavierusta puolivarjossa. Maa on pysyy melko kosteana vaikka puolen metrin mullan alla on vain hiekkaa, joten liikaakaan kosteutta ei pääse kertymään.
Tuota penkkiä olen lannoittanut melko niukasti: joka kevät vain ripotellut kalkkia ja Y-lannosta - tai siis nykyään Grow Hown kevätlannoitetta kun paremmastakaan helposta lannoitustavasta ei ole tietoa.
Miksi nää mun varjoliljani ovat erilaisia? Ensimmäisen ostin viimevuonna kukkivana, toisen sain keväällä.
Oletko nähnyt alemman kukkivana? Joko se ei ole varjolilja tai sitten se on jotain uudempaa ja jalostetumpaa plaatua. Voisiko niillä olla ihan erilainen maaperä lannoitteineen?
Taikalta sain keväällä taimienvaihtopäivänä. Elikkäs häneltä pitäisi mun varmaan kysellä.
Otin kuvan ja jos onnistun sen vielä siirtämään, niin tältä näyttää ne minun liljani. Olen saanut ne anopilta joitakin vuosia sitten.Samoin kuin monta muutakin perennaa. Kaipaan tunnistuksia joihinkin, kunhan opin ensin käyttämään tätä "foorumia". Kuvien lisääminen galleriaan ei todellakaan auennut minulle.
Enpä osaa minäkään sanoa mistä tuo ruskettuminen voisi johtua. Meillä ei varsinaisesti lannoiteta mitään perennoja, mutta joka vuosi yritetään kompostia tai lannoitettua turvemultaa lisätä penkkeihin.
Viime kesän kuivuuden jälkeen pelkäsin sipulikukkien kukinnan jäävän tänä kesänä huonoksi ja joillakin niin kävikin. Varjolilja kasvaa ja kukkii kuitenkin aivan loistavasti ja tosi isoiksi, korkeimmat ovat jo lähes kaksimetrisiä.
Aurinkoisemmissa kohdissa kukinta on jo täydessä vauhdissa.
Värit on sekaisin, niin kuin meillä kaikissa muissakin. ;)
Oi, ihania!!! Noita haluan ja noin paljon saunanvieruspenkkiin, jonka teen... joskus. (nyt se kasvaa kaikenlaista kyllästettynä vuohenputkella... on siinä pari varjoliljaakin, mutta eivät pääse siinä lisääntymään.)
Just joo, taitaa vielä "muutama" vuosi vierähtää täälläkin, ennenkuin noin komeat kasvustot on meidän pihassa. Oma varjoliljani noin 15 senttinen. (se yksi vai oisko niitä sittenkin kaksi)
Nuo tienvarressa kasvavat ei ole kuin nippa nappa puolitoistametrisiä. ;) Joku sentään pärjää meilläkin. :)
Lipputankopenkissä kasvavat ovat isompia, mutta ne ovat ahtaassa paikassa ja niitä on vähemmän ja kukkivatkin myöhemmin.
Laitetaanpa joku lähikuvakin noista.
Todella hienoja varjoliljoja, tuoksuvat varmaan mahtavasti. Itselläni on vain valkoisia ja aivan kääpiöitä noihin verrattuna.
Itku! en käsitä mihin mun varjoliljat on kadonneet. on vain kolme tai neljä
Olisko myyrä vienyt? Vaikkei sipulien pitäisi niillekään maistua. Minulla varjoliljat ovat säilyneet, mutta viime talvi oli muuten aika outo. Yksi minun puolivarjon penkeistäni oli täynnä tyhjiä isoja aukkoja, ja jopa tarha-alpeja oli kuollut. Ihme!
Me-lehdestä kopsattua: Varjoliljan siemenet kerätään siemenkotien avautuessa syksyllä. Ne kylvetään heti ruukkuihin ja jätetään talveksi ulos. Siemenet itävät seuraavana keväänä tai vasta parin talven jälkeen. Taimia kasvatetaan kahden kesän ajan ruukuissa. Puutarhaan ne istutetaan myöhään syksyllä, minkä jälkeen kukintaa saa odotella pari kolme vuotta. Lehtomaisessa paikassa varjoliljat leviävät siemenestä itsestään. Eriväriset lajikkeet risteytyvät ja taimista kasvaa kirjavakukkaisia.
He heh minäkin luin tuon varjoliljan kasvatusohjeen lehdestä ja mun oli pakko lukea se ääneen ukollekin, että KUUNTELE NYT !!! Mua ei kyllä liikakesken saa kasvattamaan noin vaativia kasveja. Ensin parivuotta purkissa ja sitten pari kolme vuotta maassa eikä sittenkään ole takuuvarmaa tuleeko niitä kukkia vai ei. Onko elämä varjojen kanssa todella noin monimutkaista?