Voi, olisi kyllä ihana saada noita. Mullekkin kyllä käy, että palataan asiaan syssymmällä. Pitää yrittää muistaa sit :D Ja mult tota punast kyl saa sit kans
Valkeavarjolilja, olen jo kahtena keväänä suihkuttanut pari kertaa Bio-Killiä ja siihen loppuivat liljakukot siltä vuodelta. Liljapenkki suorastaan kuhisi niitä mutta siihen hävisivät. Eräs puutarhuri tuon konstin neuvoi. Käski vielä suihkuttamaan yöllä jotta pölyttävät hyönteiset eivät kuole.
Käyttöohjeissa tosin sanotaan että tuota ainetta saa käyttää vain sisätiloissa...
Minäkin voisin vaihtaa punaista valkoiseen. Jos sopii, voisi loppukesästä onnistua kulkukin sinne suuntaan!
Mulla ei oo vaihtariksi muuta kuin euroja.... mutta palataan asiaan syssymmällä.
HItsi kun meni aikaa tämän etsiskelyyn! Eikö nämä perennat-osion lajit voisi jakaa samalla tavalla kolmeen osaan kuin tuolla sipulikasveissa (vai mikä se oli?) A-? jne. Vai onko näin jälkikäteen liian myöhäistä? Viikkoon en ole ehtinyt selata tätä ja nopealla silmäyksellä uusia otsikoita oli tullut vaikka kuinka. Eivätkä ne ainakaan minulla olleet edes aakkosjärjestyksessä!
Lomailen elokuussa ja silloin pitäisi olla aikaa tonkia kukkapenkkiä. Jos ajelee täällä päin, voipi toki poiketa. Kohta alkavat varjoliljat kukkia!
Saat kaikki aina näppärästi aakkosjärjestykseen kun painat siellä laatikon otsikon alla olevaa Viestiketju / Otsikko kohtaa kerran tai kaksi. Toisella kertaa ne menee takaperin aakkosiin ja toisella kertaa etuperin. Toimii joka osiossa.
Tämä on kyllä ihana...
Kylläpä on ihana. Tuota luulin tilanneeni , mutta olikin punainen , siis sekin . Olen tilannut vaikka mitä ja yleensä ne on ollut väärän värisiä, joten olen lopettanut tilaamisenkin.
Ohi aiheen, mutta ostin Oulun messuilta valkoista särkynyttäsydäntä ja sekin oli sitten punaista ja sitä minulla on ihan omiksi tarpeiksi muutenkin.
Ihana tuo valkoinen varjolilja. Kateellisena taas saan ihailla muiden kukkia. Minä sain ystävältäni muutamia varjoliljoja. Kun sain ne istutettua ne, niin nepä eivät viihtyneetkään uudessa kodissa, vaan ruskistuivat heti.
Nyt toivon, että vain lehdet kuolivat ja sipuli on hengissä ja kasvattaisi ensi vuonna minulle upean kukan.
Siis minullakin on tuota varjoliljaa. Nyt sai nimen kukka penkissä kauan asustanut kukka.Olin itse käyttänyt tästä nimeä keisarinlilja kun se on niin japanilaisen näköinen. Näin tässä ensimmäiset kukot tänä keväänä joten kun niitä suihkutin raidilla muutama taimi meni ruskeakksi. Tämä on mulla aika aurinkoisella paikalla joten voisin varmaankin siirtää sitä hiukan varjoisempaan paikkaaan.
Kolme vuotta sitten sain Jalomarjalta varjoliljan pikkutaimia ja nyt on ensimmäistä kertaa niissä nuput! Nuppujen värin perusteella epäilisin olevan sekä punaista että valkoista, pari päivää varmaankin menee ja sitten tiedän varmasti. On ne kauniita!
Meidänkin pihallamme varjolilja on ylivoimaisesti eniten levinnyt perenna. Ihan vain tavallinen punainen tosin, valkoisesta minäkin olisin kiinnostunut. Vaihtarina saisi syksymmällä kukkivia punaisia, jos kiinnostaa.
Olen siirrellyt pieniä ja isoja sipuleita paikasta toiseen keväisin, syksyisin ja joskus kesäisinkin. Keväällä ja kesällä sipuli ottaa yleensä nokkiinsa pahasti jos siirrossa ei saa mukaan riittävän suurta multapaakkua (sipulit, pienetkin, ovat joskus aivan uskomattoman syvällä) ja varsi mätänee, mutta kasvavat kyllä kiltisti seuraavana vuonna kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ne yksilehtiset siementaimet ovat hauskan näköisiä, meni hetki minultakin ennen kuin tajusin että varjoliljojahan nämäkin ovat.
Aikaisempina vuosina (neljäs kesä menossa) liljakukot eivät jostain syystä ole varjoliljoistani piitanneet, mutta tänä keväänä lehdet on saanut käydä monta kertaa viikossa läpi ja aina on löytynyt. Nyt tahti on hidastunut ja löydän ehkä yhden aikuisen ja pari pikkuista toukkaa viikossa, mutta toukokuussa liljakukkojen ja niiden munien määrä hirvitti. Vielä ei ole myrkkyihin tarvinnut turvautua, mutta toivottavasti tästä ei tule jokavuotinen riesa.
Hei!
Ostimme reilu vuosi sitten vanhan 50-luvun talon, jonka pihaan en viime vuonna tehnyt käytännössä mitään. Yhdessä perennapenkissä oli todella paljon varjoliljoja, mutta yksikään ei kukkinut. Tänä keväänä siirsin niistä kymmenkunta uuteen tekemääni penkkiin, ja kaksi liljaa alkoi tehdä nuppuja. Nuput peittyivät heti pumpulin näköiseen villaan.
Taimimyymälässä kyselin pari viikkoa sitten, mikä voisi aiheuttaa moista villaa, ja myyjä arveli syyksi villakilpikirvaa. Hän sanoi, ettei asialle voi tehdä mitään, sillä kirvat tulevat kuulemma aina takaisin vaikka naapurin puolelta.
Haluaisin kuitenkin nukasta eroon. Äsken tutkin kukkia tarkemmin ja poistin kaikki mustat pienet pilkut, joita lehdillä ja kukkanupuissa oli. Lisäksi löysin yhden ötökän, joka oli musta, mutta sillä oli tarkkaan katsoessa punertavat jalat. Näytti enemmänkin liljakukolta kuin villakilpikirvalta. Lehtiä on myös pureskeltu, alimmat lehdet ovat ruskettuneet.
Onko liljoissani sekä liljakukko että kirva vai keksiikö joku jonkun muun tuholaisen, joka sopisi tähän epämääräiseen selostukseeni?
Nyt vasta huomasin, että tässä ketjussa aiemmin jollain on kuva omasta varjoliljastaan, ja siinä näkyy olevan myös tällaista samantyyppistä villaa kukkanupuissa. Onko tämä siis tyypillistä varjoliljalle?
T: aloitteleva hortonomi, joka on ötökkämagneetti? ;)
Niin, ja siis tuo edellä oleva kuva on pari viikkoa vanha, nyt kahdessa liljassa on viisi, kuusi nuppua, jotka kaikki ovat tuollaisen valkoisen möhnän peitossa. Voiko tämä olla normaalia ?
En minä ole kyllä ulkona villakirvaa koskaan nähnyt - sisäkukista ja varsinkin orkideoista niitä tahtoo turhankin usein jostain myymälästä kaupanpäällisinä tulla.
Annapa nyt kukkien kukkia ihan rauhassa ja vahdit vaan, ettei liljakukkoja ilmesty turhan paljoa ja nehän ovat niitä kirkkaan punaisia noin 5-6mm:n kokoisia koppakuoriaisia. Kuvia niistä on ollut useammallakin palstalla.
Tuo "villa" on aivan normaalia valkoisilla varjolijoilla ja tuskin sitä enää sinullakaan on näkyvillä, koska sitä on vain aivan nuppujen alkuvaiheessa.
Olisikohan nuo pienet mustat parimilliset koppikset niitä kirppoja? Minäkään en noita oikein hyvin tunne, mutta niitä on tänä kesänä ollut pajon kaikissa kukissa. Ei nekään kyllä minusta mitään suurta vahinkoa pysty varjoliljoille tekemään.
Kiitos tiedosta! Toivottavasti olisikin ihan liljan ominaisuus tuo "villa".
Mä oon vielä hiukan onneton viherpeukalo - olin jo kerran kyselemässä kaupassa varjoliljaa itselleni, onneksi en ostanut, kun sukulaisnainen sitten tunnisti mulle nuo varjoliljat meidän pihasta (niitä siis on paljon)
Tänään kävin Prisman viherosastolla, ja kyselin sielläkin tätä asiaa. Siellä myyjä oli myös sitä mieltä, että tuskinpa on kirvaa. Taimimyymälän täti väitti silloin taannoin, että kirva olisi lisääntynyt lämpimien kesien takia Suomessa ulkonakin. Tiedä häntä.
Nuppujen perusteella meidän liljat näyttäisivät olevan punaista versiota.
Minäkin jännäsin alkuun noita nukkaisia nuppuja kun tuntui, että toisissa nupuissa sitä ei juuri ollut, mutta koskapa kukinnassa en havainnut eroa nukallisten ja nukattomien välillä, jätin murehtimisen ja oletin että tämä nyt vain jotenkin kuuluu varjoliljan ominaisuuksiin. Minulla nukkaa on siis punaisissa varjoliljoissa, joten ei liene yksinomaan valkoisten ominaisuus.
Auringossa nuo varjoliljat ovat meilläkin ja ihan hyvin ovat pärjäilleet.
Ja tuota "villakirvaakin" on ollut ihan kohtuulisesti koko ajan, kuten kuvasta näkyy ;)
Kuvassa ylimmäiset lehdet ovat juuri kääntyneet pois nuppujen päältä ja niihin on jäänyt sitä villaa. Kyllä sitä varmaan on jonkin verran kaikissa, mutta meillä on pistänyt enemmän silmään valkoisissa liljoissa oleva villa.
Onpas "kiva" kuulla, että muillakin on samaa vaivaa Mun liljaparat saivat tuta mun villavihani, sillä ennen kuin ennätin tänne kyselemään, nypin jo sitä nukkaa jonkun verran poiskin nupuista, heh. (Outoa intoilua - sisällä kun nurkissa pyörii tuollaista "villaa", ei sitä ollenkaan niin innokkaasti ole poistamassa )
No ensi vuonna tiedän tänkin asian, ja liljat saavat olla rauhassa. Oppia ikä kaikki. Kiitos tiedoista!!!
Tässä vielä tuoreempi kuva, nupuilla. Näistä siis olen jo sorkkinut nukkaa hieman pois.