Valtsun punaiset linnut ovat ehkä olleet urpiaisia?
Koko kylä raikui aamulla, kun tikka hakkasi katulampun kuuppaa.
Olen ollut tämän pääsiäisen ajan ihan halkeilemakeinoissa siitä ylenpalttisesta lintumäärästä joka muuttoliikenteessä velloo.
Öisinkin kuulee uljasta joutsenääntä kun liikehtivät satamäärin.
Luin tuolta aiemmilta sivuilta tuota Hoyabellan havainnon määrittelyongelmia ja tuli mieleen kun olimme isännän kanssa ajelemassa ja näin vilahdukselta tiensivussa jotain. Salamannopeasti kiljahdin "Metsäkanalintu!" vaikka olisi ollut paljon helpompi nopeasti sanoa "Pyy!".
Isäntä naureskelee tällä vieläkin, on kuulemma niin minua. Miksi?
En halunnut huutaa väärää määritelmää sillä jo huutaessa aprikoin että miten pyy on yksin, ja voiko se olla metsäpyy.
Katsokaas kun kohtaloni on huutaa aina silloin koviten kun olen väärässä, ja kun jään epävarmana sanattomaksi olisin tiennyt.
Tänä keväänä olen havainnut, ettei meidän pihassa kanoja tarvita katteiden pehertämiseen. Kovasti lisääntynyt mustarastaskanta hoitaa sen puolen kiitettävästi.
Leppälintu on palannut, se oli viime kesän uusi tuttavuus meidän pihapiirissä. Leppälintu on pari päivää pomppinut marjapuskien oksilla ja aluskatteissa.
Varmaan on monessa taloudessa lintukirja pöydällä näinä päivinä...ja jollei ole niin kannattaa kaivaa se hyllystä.
Hömötintin poikasia.. Urpiaisia on meillä pihalla säännöllisesti kuten myös punatulkkuja. Lintukirja on nokkani alla, hempon kohdalle pysähdyin mutta punaisempi oli. Kiikarit ovat olleet myös ahkerassa käytössä.
tämä sivusto täytyy myös olla kirjanmerkeissä helposti esiin klikattavissa:-)
Tuosta Valtsun punavarpusesta, joku muu sen on pakko olla, kevään ensihavainnot voisi sanoa kautta aikain ovat täällä etelärannikolla vasta keskimäärin toukokuun ensimmäisellä viikolla
Koeta saada kuva,olisihan se mukava tietää mikä tirppa teillä vieraili ja hyviä kuvaus hetkiä
Urpiainen. On niin hämärää ettei keskipäivällä edes tahdo valo riittää!
Meillä lintulaudalla tänään normalien lisäksi vihervarpunen ja hemppo
vanha tietenkin tykkää vanhanaikaisesta kirjasta (tuosta ne niskan takaa helposti löytyvät), mutta kovasti mielissäni olen tästä uudesta monipuolisesta maailmasta myös. vaikka osoite on lintukuva.fi niin melkein kaikilla on ääni myös. tähän sivustoon olen todella tykästynyt:-)
Kokous, josta valtsu kertoi, päätyi lopulta ihan oikeaan määritykseen. Kysymyksessä on urpiainen. Punavarpusen näkeminen tähän aikaan vuodesta Suomessa olisi hömötiaisten poikasten pöntöstä lähtemiseen verrattavissa oleva tapaus, jota bongarit saapuisivat joukolla katsomaan ja kuvaamaan.
Tänään olemme saaneet kuulla kurkien huutelua täällä Keski-Pohjanmaalla.
EI EI se ei ole urpiainen. Joka siis on kuvattu, tunnistettu ja rajattu pois epäiltyjen listalta. HÄNTÄ suurta salaperäistä punapäistä ja punarintaista ei ole tänään näkynyt!
Jahhah! Minä kun luulin, etttä lähettämäsi kuva oli juuri tuosta salaperäisestä vierailijasta. Googlaapa “pikkukäpylintu”-sanalla kuvia, saatat löytää hyvinkin tuon salaperäisen olennon kuvan. Pikkukäpylintu syö kuusen kävyistä siemeniä, mutta saattaa niiden puutteessa tulla joskus harvoin myös auringonkukan siemeniä syömään.
Pikkunassua kotiutettaessa ihailtiin tien viereen pelloille levähtäneitä joutsenia, joita oli ensin toisella puolen lähemmäs sata ja muutaman kilometrin päässä toisella puolen lähes sama määrä. Lähimpiin kaulanheiluttajiin oli matkaa kymmenkunta metriä. Kaikki muut varmaan ihailevat niitä paitsi paikalliset asukkaat jotka kuulemma eivät juuri uskalla ulkoilla jokakeväisten ja jokasyksyisten taukojen aikana kun lähinurkat on täynnä valtavalla egolla ja kantavalla äänellä varustettuja jättinokkijoita.
Kottaraiset roudaavat niin isoja “huonekaluja” pesäänsä, etteivät kohta mahdu itse sekaan. Mukava seurata, kun tietokoneelta näkyy pesän suuaukko.
Me olemme innostuneet hieman lintujen puuhasteluista, harva se ilta ajellaan tietty lenkki ja kiikaroidaan pelloille. Pääsiäislauantain iloinen yllätys oli piekana koivun latvassa Karijoella, sehän on pääasiassa Lapin lintu. Samoin pääsiäisenä nähtiin telkkiä ja nokikanoja Kankaanpäässä. Etelässä nämä eivät tiestysti ole harvinaisia, mutta täällä on vielä lammet olleet osittain jäässä, joten vesilinnut vasta tekevät tuloaan. Eilen oli hyvä saalis. Töyhtöhyyppiä, kuoveja, neljä kurkea, parvi kottaraisia, peipposia, joutsenia, hanhia, fasaaneja ja monta rusakkoa;-) Lisäksi, kun pysähdyimme tien varteen, kömpi heinikosta musta kisu ja olisi kaiketi tullut mukaamme
Tänne on tullut uusi kotkakamera, siellä vasta pariskunta rakentaa pesää. On tämä huimaa seurattavaa!
Ylemmässä kotkanpesässä on haudottu jo viikkoja. Ainakin kaksi munaa on pesässä.
Fasaaneja Kauhajoella,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,???
Alkuperäinen kirjoittaja: David2
David, no mikä ettei vai vitsinkö paukautit…???
Hei, muistin yhden jutun liittyen fasaaneihin ja jäätelöautoihin. Kerron miksi ne mielessäni assosioituvat jotenkin yhteen.
Vuosia vuosia sitten kerrottiin paikallislehdessä että paikkakunnallemme tulee kiertelevä jäätelöauto, ja että se ilmoittaa tulemisestaan omalla soitannollaan. Eräs työkaverini oli kovasti asiaa pähkinyt että minkähänmoinen ääni hällä tulee olemaan...oli kauniina kevätiltana haravoinut tonttiaan oman miehensä kanssa ja kuinka ollakkaan - joenrannasta oli kuulunut ennenkuulumaton, outo ääni: "KÖT KÖÖÖ- frrrrrrrrrrr" Rouva pysähtyi, ihmetteli ja kysymään mieheltään "Hei oliko tuo nyt se jäätelöauto?"
Oli kuulemma mies ihan polviaan hakannut naurusta. Se oli se fasaanin kosioääni, frrrr siellä perässä on se siipien hakkaamispärinä.