Hm, krhöm, onko tyttötikoilla kanssa kovasti punaista? Sen pää oli enempi musta eikä selvästi punaista näkynyt koko linnussa.
Käpytikan mahapuoli on usein kiipeilemisestä johtuen likaantunut ruskeaksi. Tammitikka on käpytikkaa pienempi, ei pesi Suomessa, mutta on täällä harvinainen vierailija.
Heksu sul ei kuvaa vissiin ole?
Ja tyttötikoilla ei ole punasta päässää ollenkaan. Tammitikka tyttösillä taas on samanlainen, vähän pienempi ja ei niin kirkas punainen osa nupissaan kuin koiras puoleisilla mediuksilla.
Alkuperäinen kirjoittaja: a–a----e
Tammitikka on nähty nyt marraskuulla Asikalassa ja se on aika liki Heksua
No sit se on varmaan ollut tyttökäpytikka. Ei ole kuvaa tietenkään, se kerkesi häipyä ennenkun sain kameran haettua mutta teoriassa juu olisi ihan mahdollista sellainen täälläpäin nähdä, kun muutkin ovat nähneet ![]()
Heheh. Ei haittaisi vaikka löytyisi toinenkin. Vhän etelämmästä mielummin, ei tarvitsisi niin kauas tulla kuvaamaan. Kävin kyl jo bongaamassa sen, mutta silti.
Lintulaudoilla käy kova kuhina. En muista koska olisi ollut näin paljon varpusia. Niille näyttää maistuvan paremmin vehnä kuin auringonkukka. Talven ensimmäinen tikli pongattu, soma lintu. Näyttää syövän mieluummin maassa.Pikavierailijana pikkutikka, uusi tuttavuus mulle. Toivottavasti tulee uudelleenkin. Maapähkinäsyöttölä vetää tikkoja puoleensa.
Bongasitko, Tarulintu? Hienoa! Olikos se muuten tyttö vai poika? ![]()
Jep. En ossaa sanoa kumpi hän on kun en ole sen tarkemmin tutustunut tammitikan sukupuolen määritykseen ja näkemistni kuvista ei miun tämänhetkisillä taidoilla pysty päättelemään. ![]()

Käpynen tikka.
Alkuperäinen kirjoittaja: David2
Kun aloitin pihalla lintujen talviruokinnan noin viikko sitten (eri kokoisia siemenautomaatteja) myös Närhi löysi tiensä siementen luo. Sillä oli suuria tai oikeastaan ylipääsemättömiä vaikeuksia saada otettua siemeniä puun oksilta roikkuvista automaateista joten siirsin yhden niistä lähelle puiden oksia jotta sillä olisi orsi jolla istua kun syö. Seuraavana päivänä se huomasikin että siitä se onnistuu siemeniä nokkaisemaan.
Etukäteen olin pelännyt että se kokonsa puolesta joko kippaa automaatin sisällön maahan tai ainakin tyhjentää sen suihinsa alta aikayksikön. Otin kuitenkin riskin koska samanlainen nälkä se on isokokoisella kuin pienemmälläkin.
Seurasin sen toimia ikkunasta ; iso lintu talitinttien seassa erottui hyvin. Se kävi hakemassa automaatista siemenen yksi kerrallaan, siirtyi parempaan paikkaan oksalle sitä syömään ja lopetettuaan haki nätisti taas toisen. Ei mitään rohmuamista tai ärhentelyä kuten monilla tinteillä tuntuu olevan tapana tehdä. Tänään kävin siirtämässä myös toisen puussa roikkuvista automaateista lähemmäs oksia jotta herrasnärhellä on senkin antimiin helpompi pääsy. Olen aika vaikuttunut hänen tavoistaan
Punatulkkuja on runsaasti tänä vuonna. Joskus niitä on neljäkin samaan aikaan lintulaudan katolla jonossa. sen jälkeen siirtyvät syömään vuorimännnyn oksille. Kissa kauempana vahtii, josko saisi ruokaa. Jos siirtyy metrinkin lähemmäs punatulkut siirtyvät koivujen latvoihin. Johtuisikohan punatulkkujen runsaus lintulaudan uudesta sijoituspaikasta. Tässä on vieressä noita tiheitä syömis ja suojapuita.
Citymarket nummelassa myi 50 centilla 500g munkinpaistorasvaa. Kun sitä sulatin ja lisäsin tehosekoittimessa pienenettyjä maapähkinöitä kaupan talipallot saa olla ruuhassa. Täysravintoa, eikä edes tule kuoriroskaa. Kassa varmaan ajatteli , että onpa kova M
unkin paistaja kun toisen kerran otin taas 6 pakettia.
mummi, olipas hyvä idea tuo munkinpaistorasva. Olen sitä talia katsellut kaupasta mutta kun pyytävät pelkästä ihrasta lähemmäs 5 euroa kilo niin en osta.
Varmistan vielä että se on varmasti sellaista jota saa huoletta syöttää linnuille (kun ei ole pakkausta kotosalla niin en pääse siitä lunttaamaan) ?
Miekin olen tehnyt niitä. Kookosrasvaan olen sekoittanut siemensekoitusta ja isoja käpyjä olen täyttänyt mössöllä ja ainakin tintit tykkää.
Sunnuntain munkkirasva on puhdasta palmuöljyä
Eilen kun mentiin mökille lämmitään lähti kolme ukko metsoa lentoon melki mökin pihasta tänään kun vein miehen mökille oli kaksi koppeloa mökin kohdalla tien reunassa yrittävät maastoutua mutta eivät lähteneet lentoon
Ennen oli semmosta Kokki-rasvaa, myytiin puolenkilon paketeissa, jotain ihan ihraa se oli, äiti syötti sitä linnuille, tykkäsivät kovasti, nyt en ole vuosiin nähnyt sitä rasvaa kaupoissa, siinä paistettiin munkkejakin joskus.
Samaa rasvaa oli kokki ja sitten se oli kultasula ja nyt tämä suntainmunkkirasva
Saippuankokkaajilla on tätä entistä Kokki-nykyistä munkinpaistorasvaa
Tässä on: kasvisrasvat, hapettumisenestoaineet (E 304, 306) ja emulgointiainetta (E 472c).
Minäkin jo tytöille viikko sitten lupailin, että kokataan linnuille ruokaa. Olisiko jo aika lunastaa lupaus?