Kurppa, ne lintukirput on niin inhottavia tuttavuuksia, että todella kannattaa pysyä kaukana niistä! Viime kesänä sain niitä kissalta, meinasin tulla hulluksi kun sain allergisen reaktion niiden puremista… pelkäsin jo saaneeni syyhypunkkitartunnan, kun vatsassa, rintamuksessa ja käsivarsissa oli pieniä punaisia näppyjä, jotka kutisivat hirvittävästi.
Pönttöjen savustaminen nuotiolla tappaa niistä alivuokralaiset.
Nuoremman tytön kanssa kuunneltiin kevättä potkurilenkillä, läheisellä hakkuuaukiolla alkoivat teeret viritellä jo soimaan, väliin kuului huuhkajan äänikin. Kuunneltiin kotvan, tuntui vahvasti, että tuo ääni tarkoittaa talven vallan lähenevän loppuaan. Se oli sunnuntai, olisiko sitä edeltänyt lauha yö saanut teeret innostumaan.
Tänä aamuna vanhempi tyttö sanoi kuulleensa joutsenten ääntä.
Jos olisin lintukirppu, kuoriutuisin kotelosta vasta, kun pönttöön tulee asukas. Nyt talvella kirput ja lintuhyttysekin ovat koteloissaan, joten pöntöt voi kyllä puhdistaa. Yksi syy pönttöjen joakavuotiseen tyhjentämiseen ovatkin juuri nuo syöpäläiset. Savustamista pitäisin tarpeettomana toimenpiteenä, koska syöpäläiset ovat pesämateriaaliin koteloituneina ja poistuvat kun sisältö viedään roskiin (ei puun juurelle).
Sen verran olen oppinut, etten tyhjennä pönttöjä kesällä heti asukkaiden lähdettyä niistä. Menin kerran penkomaan ja pönttö oikein pölisi pirulaisia, jotka iskeytyivät ranteisiini. Kaikkea mahdollista tein, ettei tarvitsisi raapia. Parhaaksi "lääkkeeksi" osoittautui vetyperoksidi.
Tämän tapainen pehmuste löytyi isosta pöntöstä. Todennäköinen syyllinen on varpuspöllö. Jyrsijöitä ei ole juurikaan ollut, joten on pitänyt metsästää tiaisia. Toisaalta ihmettelen, että pöllö olisi syönyt tintit pöntössä. Toinen vaihtoehto on, että tiainen on löytänyt kuolleen lajitoverinsa ja vienyt höyhenet pehmusteeksi. Pesän rakentamiselta tämä ei toisaalta näytä.
Meillä oli yhdessä pöntössä reilusti fasaanin pieniä sulkia.
Noilla kauheilla pakkasilla varpuspöllökään ole halunnut syödä ulkona? ; )
Tuntuisi, että noin isot sulat eivät ole hyvää lämmöneristettä, vaan jos lintu laittaisi eristettä, pienet pörröiset sulat olisivat parhaita.
Kyllähän joskus (varmaan useinkin) käy niin onnettomasti, että poikaset kuolevat pönttöön jostain syystä ennen kuin lentoonlähtöikä koittaa.
Ladon kattoa uusiessaan mies löysi pääskynpesästä kuolleet poikaset, syksyllä. Olisiko lämmin kesä houkutellut liian myöhäiseen kakkospesyeeseen.
Pari vuotta sitten miestä puri lintukirput käteen, tulehtui pahannäköisesti, joutui käymään lääkärissä ja sai reseptillä jotain salvaa. Vieläkin on arvet. Eikä mies ollut tehnyt muuta kuin kävellyt pihalla. Lintukirppuja voi kuulema hypätä/pudota ohi lentävästä linnusta maahan, ja maasta pomppaavat kepoisasti ihmisen käden korkeudelle ja korkeammallekin.
Meinasin tuon jälkeen ostaa miehelle synttärilahjaksi koirien kirppupannan :-D)
Mulla oli joskus niitä lintukirpun puremia 14 kappaletta, uskokaa tai älkää Silloisen koiranpennun lempparipaikka oli nuhjata rinteessä mäntyjen alla ja sen turkista niitä löytyi myös muutamia muutaman päivän aikana. Tekee ihan hemputin kipeää ne puremat, kutiaa ja kirvelee useamman päivän.
Mies löysi kymmenisen vuotta sitten pääskynpoikasen, joka oli tippunut pesästä. Oli täynnä lintukirppuja ja niska oli ihan verinen ja höyhenetön. Oli miltei kuolemanoma. Mies nyppi ja listi lintukirput ja poikanen muutti meille. Voimat ja höyhenet alkoivat kasvaa ravinnon ja hoivan vaikutuksesta. Asui parvekkeellamme ja oppi lentämään. Tipiksi sen ristimme ja se sai uuden elämän vapaana taivaanlintuna
Minua oikein hävettää, etten ole tuota lintukirppuasiaa ennen tajunnut. Ajattelin vaan ettei toisten “huonekaluja” voi pihalle viskoa.
Pisamakello -sulla on kyllä huippumies!
Kiitos tätsy, niin onkin (tai hyvin koulutettu ).
Lintukirput…voihan kärpele sentään! Jokakeväinen riesa! Ja tekevät kyllä semmoiset paukamat että oksat pois…kutinaa ja kirvelyä kyllä riittää viikoiksi eteenpäin.
Yleensä olen saanut kevätharavoinnin yhteydessä mökillä näitä pirulaisia. Housunlahkeen sullominen sukanvarteen onneksi auttaa aika hyvin kun kaverit eivät pääse heti ihoon kiinni. Muistaa vaan sitten jättää ne päällysvaatteensa ulos tai tiukkaan puisteluun ulkohommien jälkeen
Yleensä ollaan putsattu linnunpöntöt pääsiäisen aikaan mökillä kevään ensivierailun aikana, mutta nyt taitaa jo olla lintukirput hereillä pääsiäisenä kun se sijoittuu tänä vuonna niin myöhäiseen ajankohtaan?
Miten paljon pitää lämpöä olla että lintukirput herää? Vieläkö uskaltaa pönttöjä siivoilla? Päivällähän on lämpöasteita mutta yöksi pakastaa. Ei ole tullut tänä vuonna aiemmin mieleen. Loppuviikoksi on luvattu paljonkin pakkasta, yöllä jopa -14, ja päivälläkin monta astetta.
Pöntössä voi olla hyvinkin lämmin, jos siihen aurinko porottaa.
Lintuhyttysiä ja- kirppuja voi saada tosiaan myös nurmikosta, kun nilkat paljaina liikkuu. Yleensä ei muusta huomaa, kuin siitä, että nilkkoihin tulee kutiavia paukamia.
Nyt kevättalvella voi kyllä pöntöt tyhjentää vaikka kuinka lämpimällä säällä. Koteloituneina ovat kirput ja hyttyset.
Voisiko joku muu ötökkä aiheuttaa samanlaisia näppyjä tähän aikaan vuodesta? Vaikka voihan olla, että mukulat ovat leikkiessään tuoneet vaatteissaan niitä koteloita mukanaan sisälle tai sitten koira, ja ovat sitten lämpimässä kuoriutuneet, vai mistä niitä nyt tähän aikaan muuten olisi tullut? Joku päivä oli noista parista nuorimmaisesta joku vähän käynyt maistamassa.
Esim. oravankirppuja voi käsittääkseni saada kyllä näin alkukeväästäkin. Ne kuolevat kyllä ilman oikeaa isäntäänsä ajan kanssa kuten lintukirputkin. Itse sain kerran syksyllä todennäköisesti siilinkirpun puremia koska kävimme nuuskimassa siiliä kissan kanssa ulkolenkillä ja seuraavana yönä rapsuteltiin itseämme molemmat, minä ja kissa
Empäs oo ikinä kuullu helemipöllön huutoa mut äsken kuulin, onko niillä nyt morsiammen haku käynnissä vai huutelevatko huvikseen?
Ei ne taia juur lämpimikseen huuvvella ; )
Mua vähän melkein huvitti kun mua vanhemat ihmiset ei tunnistaneet punatulkun ääntä:D!