Lintu, Osa 1 (alk. 28.3.2007 ->) , Suljettu

Eikö morsiammesta olisi huvia? :wink:

Minä tunnistan tosi huonosti lintujen ääniä… (punatulkun kyllä tunnistan) Mikähän lintu mahtoi olla se kovaääninen huutelija tänään päivällä tuolla metsässä. Huuteli jotenkin että hiijaaaaaaaa, ja tosi kovasti. Vihelsin takaisin ja intoutui huutelemaan vielä enemmän! Tuntui isolta linnulta kun oli niin kova ääni, mutta en nähnyt.

En mäkään tuota pöllön ääntä ois tunnistanu mut isä sano että helemipöllö son, minen tunne varmuuella ku harakojen huuvon  
niin ja jouttenen ja kuovin

Poppius, olisiko voinut olla palokärki?
Vinkki: Linnut äänessä-kirja on kiva katseltava ja kuunneltava   tutuillakin linnuilla on mitä moninaisimpia ääniä. Lapset eritoten ovat olleet innoissaan sen kimpussa, kunhan kevät tulee ja laulajat sen mukana, luulen, että kirjaa tarvitaan tuontuosta.

No kun kuuntelin netistä palokärjen äänen niin eihän se ollenkaan ollut semmoinen pitkä huuto jonka minä kuulin.

Meillä olisi josain linnunlaulu-cd, mutta enhän minä sitä mistään löydä… hyvässä tallessa on!

Palokärjelläkin on monenlaisia ääniä, kutsuhuuto on pitkä naukaisu.

töyhtöhyyppä tuli mieleen, mutta ehkä sillä enämmänkin “naukuva” huuteluääni.

Linnuillahan on monia ääniä… Noihin ääninäytteisiin ei ole kaikkia laitettu. Esimerkiksi kuuntelin täällä: http://www.cartinafinland.fi/luontoaania.html Ei löytynyt sitä minkä kuulin. Mutta esimerkiksi tuollaista fasaanin ääntä joka siellä on, en ole koskaan kuullut, vain sen varoitusrääkäisyn josta meidaa saada sydärin. :stuck_out_tongue: Joten ehkä minäkin kuulin jonkun varoitusäänen, koiran kanssa kun olin metsässä. Tosin vastaako linnut varoitushuutoihin…? Kun se vastaili minulle vaikka kuinka kauan.

Jospa se oli palokärki kuitenkin!

No NYT löytyi, palokärkihän se! Tämä Xeno-canto Europe -sivusto on mahtava! Tosi monta ääninäytettä aina lajistaan. Pitää vaan etsiä latinankielinen nimi että löytyy lajit. Tuli muuten vastaan tämmöinenkin sivu. Hyödyllinen jos tarvitsee lintujen nimiä eri kielillä.

Minä olen aina saanut apuja tältä suomalaiselta, selkeältä lintusivustolta. Tosin ihan kaikista lajeista ei ole ääninäytettä mutta useimmista kuitenkin!

http://www.lintukuva.fi/

Joo tuo on hyvä myös, mutta siellä ei ole kuin yksi ääni per laji.

helmipöllöstä vielä: jos sille ei ole pesää tiedossa, tai morsianta, niin se saattaa huudella toukokuulle asti. Nopeasti laulunsa lopettavat on löytäneet armaan. Onpa muuten mielenkiintoista, onko tänä vuonna linnunlaulua paljonkaan - niin kylmää oli talvehtijoille, ja Euroopassakin aika paha talvi.

Kävin juuri katselemassa ja kuvaamassa joutsenia reilusti yli 100 oli sataan laskin niitä olevan mutta kaikia en edes nähnyt kun olivat niin laajalla auella

Meille tuli eilen kaksi mustarastastasta, tänään yhtä aikaa neljä tuossa ruokintapaikalla syömässä. Taitaa se kevät tulla, vaikka ei muuten siltä näytä!

Meillä ei vielä ole mustarastaita näkynyt, mut kiva teeren pulina kuului tänä aamuna. Pari teeriakkaa on ruokaillu pihametikössä n.50m päässä talosta ja niitäkös on ollut kiva seurata.

Ja voi! Meidän hankien kskellä on kuoveja iso lauma tuolla jäällä!

-Mitenkähän ajattelivat pärjätä? Lunta on vielä hirveet määrät!

Muutama mustis on täällä talvehtinut nyt niitä on tusinan verran, omenoita syövät mielellään ja tinttien taliakin nokkivat.
 Tarvitsevat lisäruokaa koska luonnosta ei paljoakaan vielä löydy,yöt ovat niin kylmiä että kaikki ravinto jää kovan hangen alle ja pälviä on vielä kovin vähän.

Iltalenkillä näimmä ensimmäiset joutsenet.

Tänä aamuna soitteli mustarastas Puolen Hehtaarin Metsässäni niin ettei paremmasta väliä. On sillä ihana huilu!

Jo aamusta harakka kantoi isoa risua ja kovasti äänteli ilakoivasti mennessään, olikohan se hänen aamulehtensä?