Lipstikka nousee jo hyvin, pian saadaan uuta satoa. Entinen alkaakin olla jo vähissä.
Ja tietysti sitten kysyn, että kuivaamallako säilöt vai kuinka?
Kuivaamalla nipuissa minä säilön lipstikan, maku säilyy hyvin eikä kuluta säilytys energiaa
Kuivattuna siis, lasi tölkissä. Kuivatessa maku hieman miedontuu, joten on helpompi käyttää. Tuoreena niin vahva, että pienikin määrä on melkein liikaa.. ainakin pieniin ruokamääriin.
Tutustuin lipstikkaan vasta viime kesänä, kun sain naapuriltani alun. Siitä tuli saman tien yksi suosikki mausteistani! Uusien perunoiden keitinvedessä antaa aivan ihanan aromin. (Minunkin lipstikkani näyttää talvehtineen hyvin ja pukkaa jo uutta alkua tulemaan.)
Minulla on sekä maalla että kaupungissa lipstikkapensas. Tarjosin viime kesänä juhannusvierailleni muun ohella lipstikkakeittoa ja sekös herätti ihastusta. Muuta juhlaruokaa eivät aikoneet maistaakaan - loppui kesken. Kaikki halusivat reseptin.
Annabella!Laitahan resepti jakoon tännekkin:)
Lipstikkakeitto
4 sipulia
1,5 dl hienoksi hakattua lipstikkaa
1,5 l kasvislientä
0,5 l kermaa
noin 100 g sinihomejuustoa
suolaa ja hieman sokeria
voita
vehnäjauhot 3 - 5 rkl
Kuullota sipulit runsaassa voissa, lisää jauhot ja suurusta. Lisää kuumaa kasvislientä vähitellen ja huolellisesti sekoittaen. Lisää lipstikka ja keitä noin 50 min välillä hämmentäen. Lisää kerma, aurajuusto, suola ja sokeri. Soseuta sauvasekoittimella.
Kiitos Annabella. Tuota lipstikkakeiton ohjetta minäkin jäin tähän väijymään...
Kiitos Annabella, tuota teen, en ihan vielä, koska lipstikkoja ei vielä edes näy
Ihme on tapahtunut! En ikinä kiinnitä huomiota mihinkään ruokaohjeisiin, enkä KOSKAAN ole mitään kerännyt tai ottanut talteen. Mutta tämä oli mielenkiintoinen. Sen on pakko olla tosi hyvää
Ja tuohon lipstikkakeittoon minä lisään vielä 3-4 raastettua perunaa ja jätän juuston pois. Nam!
Mielestäni lipstikka sopii hyvin kasvis- ym. keittoihin ja erityisen hyvin kesäkurpitsakeittoon, johon silppuan sitä yleensä melkoisesti.
Ja lipstikka poistaa kevätväsymyksen!
Lipstikka on myös lemmenyrtti. Ja aikoinaan on uskottu, että jos lipstikkapuska kasvaa oven pielessä, se karkottaa kodista pahat henget.
Tätini tekee erinomaista lipstikkakeittoa; otetaan purjo-perunasosekeiton resepti ja korvataan purjo lipstikalla. Perunat soseutetaan, lipstikka vaan silputaan, ihan niinkuin purjokeitossakin.
Sopii esimerkiksi semmoisen päivän ruuaksi kun kaapit on tyhjänä eikä huvita lähteä kauppaan.
Annabella kiitos ohjeesta!Tuota täytyy kokeilla, en ole ikinä tehnyt lipstikkakeittoa vaikka sitä kasvaa minulla.Olen vain kuivattanut sitä.
Lipstikka rehottaa kukkapenkissä.
Lipstikka kuivattuna korvaa lihaliemen ja kasvieliemen huushollissani. Terveysintoilijana en käytä liemikuutioita kun niissä on niitä pahoja kovetettuja rasvoja! Annostelun oppii lisäämällä ruokaan hissukseen ja lusikalla maistelemalla. EIKÄ kannata etukäteen kauheasti mainostaa, epäluuloisetkin lapset syövät jauhelihakeittonsa hyvillä mielin kun eivät tiedä siinä mitään uutta maistettavaa olevan.
Komea on Raakin lipstikkapuska.Minullakin rehottaa lipstikkaTäytyypä kokeilla tuota lipstikkakeitonohjetta,kun nyt on mistä tehdä!