Mulla on pakko olla jokin jättiliperi. Ihan järjettömän suuri jo nyt, kasvaa melko kuivassa hiekassa eteläisessä navetanpäädyssä. Reppana kitui kasvimaalla ja siirsin. Ei olisi pitänyt :I
Raakilla oli lipstikka kukkapenkissä.! Eipä ole tullut mieleen. Aika huono olen noita yrttejä ruuanlaitossa käyttämään, joten ehkäpä hän saa joskus siirtyä perennaksi yrttimaalta.
No niin,nyt on kokeiltu Annabellan lipstikkakeiton resepti ja hyvää oli
On se. Minun mielestä.
Hih, onko se minun yhä hukassa oleva lipstikka tullut sinne ?
No eipä teidän sitten tarvii ostaa lihaliemikuutioita kaupasta
Nyt minä taisin löytää sen lipstikkani ja totesin että se on entinen lipstikka. Talvi on koetellut sitä kaltoin ja se on menehtynyt. Nyyh......
Lipstikka on päässyt vauhtiin ja ensimmäinen satsi on kuivumassa. Toki kuivuri olisi helpompi ja nopeampi, ei vain ole sattunut mieleen ostaa aiemmin.
Odotin persilijan kokoista pientä nyssykkää, kun työkaverini lupasi tuoda lipstikan alun. Nyt tuossa nurkassa istuu ja tuoksuu ainakin metrin korkuinen pöheikkö. Kai se vielä lähtee kasvamaan? Vai onko liian iso? Laitanko aurinkoon vai mihin?
Laita vaan maahan, aurinkoiseen tai puolivarjoiseen paikkaan. Tykkää hyvämultaisesta maasta. Voi kasvaa jopa parimetriseksi, ja kannattaa varata noin neliömetrin kokoinen ala. Istutuksen jälkeen kannattaa kastella runsaasti parin-kolmen päivän välein, noin parin viikon ajan. Jos näyttää että ''''nahistuu'''' niin leikkaa sitten matalaksi, tai voit leikata jo nyt ja kuivattaa lehtiä mausteeksi jos haluat (kannattaa käyttää sitten varovasti ruokiin ettei mene sapuskat pilalle, on aika voimakasta). Yleensäkin vaatii kuivina kausina kastelua.
Seuraavaksi tyhmä kysymys tästä lipstikasta...elikkä käytetäänkö siitä vain lehdet vai kokonaan? Siskoni bravuuri on lipstikkakeitto ja meinaan nyt jussiksi keitellä sitä keittoa lapsille kun ovat siihen niin ihastuneet.
Meillä ainakin lipstikka kasvaa näköjään ihan missä vaan....umpisavessa, kivenkolossa, you name it.
Tyytyy kyllä ihan oikeaan kasvimaahankin
Siirtänyt olen useammankin kerran, kastellut olen vain ihan just siirtovaiheessa ja aina vaan rehottaa. Sitkeä sissi, siis.
Minä käyttäisin vain lehdet, varret on senverran tuhtia tavaraa.
Kiitos neuvoista. Minäkin mietin samaa asiaa kuin Tepuna, kun varret on melkein kuin raparperia kooltaan. Ihana mauste, olen käyttänyt kuivattuna mitä olen joskus saanut joltain. Ja nyt toivottavasti kasvaa ihan omaa
Pistäppäs Tepuna se lipstikkakeiton ohje tänne iloksemme.
Annabella oli laittanut yhden keittoreseptin jo tämän keskustelun ekalle sivulle, mun ohje on ihan "perinteinen" kasvisliemeen perunaa, sipulia ja lipstikkaa kiehumaan. Suola tarkistetaan ja lopuksi ihan kunnolla (reilu 1 dl - 1 1/2 l keittoon )kuohukermaa joukkoon ja soseutetaan tehosekoittimella. Saostin vähän vehnäjauhoilla kun en laittanut niin paljon pottua kun systeri laittaa. Meni muuten tuota lipstikkaa ihan vähän liikaa juhannuskeittoon...ensi kerralla vähemmän!
Korkealle kurkottaa Lipstikkani! Korkeutta noin 2,5 m. Olisin samalla kyllä kysynyt, voiko noin vain leikata koko komeuden tyvestä poikki? Ajattelin, jos saisi uusia, tuoreita lehtiä...
Ja täällä tuoksuu lipstikka, toin mökiltä nipun lehtiä ja nyt ne pöhisevät kuivurissa.
Vuokkis - leikkaa vain poikki, niin se versoo uutta kasvua varsin nopeasti. Älä ihan juuresta leikkaa, vaan jätä pikkusen tapille.
Kiitos, Titamiini!
Lipstikkaa pitäisi ehdottomasti saada tännekin pihan yrttitarhaan kasvamaan. Kuinka saataisiin, paikkakunta Koria Kymenlaaksossa. Kävisikö niin tuuri että joku lähistöllä asuva penttiläinen lukaisisi just tämän viestin ja ilmoittaisi että tule vaan hakemaan pois
Jos ei puskaradio toimi, niin kertoisitteko kuinka hidasta lipstikan kasvattaminen on siemenestä. Onko kenelläkään kokemusta?