Lipstikka (liperi), Levisticum officinale

Lipstikka itää hyvin ja sanoisin, että pari vuotta kestää ihan kunnon puskan saamiseksi. Leviää ihan itsestään siemenistä, joten jos ei moista halua niin nips naps vaan pois kukkineet kukinnot. Tuulensuojakasvina kannattaa käyttää, nousee keväällä aikaisin antamaan suojaa. Vihreänä taustakasvina monille kukille hyvä.

Lipstikan siemeniä on nyt ostettu, ja pussissa on kylvöohje "avomaalle touko-kesäkuussa". Koska lipstikka kylväytyy helposti itsekseen, kysyisinkin tässä että mihin aikaan kesästä/syksystä sen kukinta on luonnossa siemenvaiheessa? Voisin sitten samoihin aikoihin kylvää nuo omatkin siemenet, varmistelisin itämisen.

Tai osan varmaan laitan nyt ruukkuihinkin itämään, mutta osan voisin heitellä suoraan maahan. Pussissa on päiväys parasta ennen 10/2007, joten kevätkylvö saattaa olla jo riskaabelia.

Tänään piti katkaista sateen pieksämät yli kaksmetriset lipstikan varret.
Oli ne komeet kyllä. No, pienemmät varret on jo metrisiä.

Lipstikan varret minäkin katkoin ettei pääse siementämään, luulisin että parin viikon päästä olisivat olleet aika kypsiä nyt voisi varmaan kylvää, ei ole tietoa mutta en usko että on kovin kranttu ajankohdan suhteen.

Nuu; Mulla voisi olla sulle yks lipstikan juurakko. Se ei ole kovin iso, mutta elinvoimainen se on kyllä.
Se on nyt huonossa paikassa, niin siitä saat sen kun tuut hakemaan, jotain sopivaa vaihtaria vastaankieli ulkoa
Sehän on nyt kasvamassa Kuusankosken Voikkaalla, laita vaikka hölöä.

Minä istutin ihan tavallisen ruokakaupan ruukkulipstikan viime kesänä kasvimaalleni, en kyllä uskonut että selviäisi talven yli, mutta hyvin rehottaa tänä kesänä. Monta vartta ja yli metrin korkea koko puska. PS. Aeta, terkut koko teijän porukalle meiän poppoolta. ;)

Auringonkukkakisan sijasta olisi pitänyt ilmoittautua lipstikkakisaan. Viime vuonna viljelypalstasta luopuva ystäväni antoi minulle pari juurenpalaa, nyt ne kohoavat komeasti yli kahden metrin, ohittaa juuri isotuomipihjalan no-jaa.

Lipstikan juurella alkaa jo olla elämää. Viime vuonna lehtiin iski joku tauti tai tuholainen, joka aiheutti kaikkien lehtien muuttumisen ruskeanpilkullisiksi. pilkut eivät olleet kuivaa, vaan jotain kasvustoa lehden pinnalla. Mikähän mahtoi sen aiheuttaa ja voisinko jotenkin ennakoida, ettei sama tapahtuisi tänä vuonna uudestaan?

Oman lipstikkani kärsi kirvoista, kun siirsin sen toiseen kasvupaikkaan. Siirtämisestä aiheutuva stressi tai epäedullinen kasvupaikka altistavat lipstikan, niinkuin monet muutkin kasvit, kasvitaudeille. Lisäksi eri kesinä on erilaiset olosuhteet. Joten ensi kesänä lipstikkasi saattaa olla täysin teve. Tai sitten sillä on jokin muu vaiva :wink:

Lipstikka ei viihdy kovin paahteisella ja kuivalla paikalla. Ja lipstikan sato kannattaa korjata heti alkukesästä, jolloin lehdet ovat terveet.

Itse olen jo kerran leikannut lipstikan alas. Luin jostain että sen voi leikata alas kun on kasvanut koko komeuteen ja vasta se toinen sato sitten kuivataan ja säilötään. Minulla kasvaa lipstikka potagerissa ja kitkemisen jälkeen haisee sormet lipstikalle joten oon pyrkiny minimoimaan siementämisen.

Täällä on jo parimetrinen…

Ja täällä noin puolimetrinen. v. 2007 istutettu siirrännäistaimi, nyt jo tuuheampi kuin viime kesänä mutta en kyllä siitä noista harvoista (tosin isoista) lehdistä lähtisi mitään vielä leikkelemään käyttöön. Harmi. haluaisin niin kovasti päästä sitä kokeilemaan ruuanlaitossa. Jos pienen maistin tälle kesälle uskaltautuisin kuitenkn jo napsaamaan vielä jossain vaiheessa.

Jotenkin tuntuu että joko minulla on kasvatusolot ihan täysin pielessä, tai sitten kaikilla muilla kasvavat kaikki upeasti ja vaivatta…

Minulla tämän kesän istutus vasta n. 40 cm, mutta useampihaarainen. Olen jo useaan kertaan ottanut 4-6 lehteä eri kärjistä, ja kasvi senkun kasvaa. Tosi loistava mauste nyt kun sen “löysin” :slight_smile: Muiden yrttien seassa käytän kaikenlaisiin liha- ja kasvisruokiin.

Nuu! Syö rohkeasti vaan. Sitä tulee lisää kyllä. Minäkin jo parimetrisen olen kerran leikannut alas, nyt on tass hyvä pehko. Laitan sulle lisää tulemaan jos jotain kauheaa tapahtuu syömisen seurauksena. Ja sitä tarvii tosi vähän, on älyttömän voimakas maku.

Täällä oli joskus herkullinen keittoresepti johon tuli lipstikkaa, sinihomejuustoa ja perunaa. Sitä tarttiskin taas tehdä.

Jos ei ole tottunut makuun, kannattaa aloittaa varovasti. Minä laitoin keiton sekaan mausteeksi, kuvittelin laittavani vähän; jotain 4-6 kivankokoista lehdenpalaa, olisi yksi tai kaksi riittänyt, siitä irtosi makua niin että keitto ei milleen muulle maistunut kuin lipstikalle ja meinas jäädä syömättä…

Haa, muistin juuri, että olen sellaisenkin ihanuuden kuin lipstikan taimivaihdoissa saanut. Ja tuo peruna-homejuusto-kerma-lipstikka yhdistelmä kuulostaa houkuttelevalta, taidanpa kokeilla ensi viikolla…

Kävinpä sitten pari vartta leikkaamassa sieltä ja maistoinkin jo. Aika voimakas maku on tosiaan, varovainen saa olla ettei kokkaukset maistu pelkälle lipstikalle :slight_smile: Tiedättekö kuuluuko se niihin jotka lisätään ruokaan vasta ihan loppuvaiheessa, vai voiko sen huoletta laittaa muhimaan muiden ainesten kanssa pitemmäksi ajaksi?

Oon joskus pannu soppaan kiehumaan kokonaisen lehden ja nostanu pois ku käyn syömää.

Minun eka kokeilu tuoreella lipstikalla aikoinaan kävi niin, että aika vahva maku tuli. Nykyisin olen laittanut pelkästään kuivattuana, senki sitten kun keitto on muuten valmis. Hetken hautuu ennen ruokailua…