Tein Lipstikkakeittoa (soveltaen täällä olleita eri ohjeita) ja olen aivan myyty sen hienolle aromille! Tunnetta voisi verrata siihen kun ensimmäistä kertaa maistoin maa-artisokkakeittoa, se oli makuelämys aivan kuten tämä nyt. Olisi jäänyt tekemättä ja maistamatta ellei Tipilintu olisi hoputtanut. Mikä ihana kasvi, voi kun minullakin kasvaisi isoksi puskaksi jotta saisin usein nautiskella. Suussa on niin hyvä maku että täytyy pidätellä itseään ettei mene ja kauho kattilaa samantien tyhjäksi. Olen aika onnellinen
kokemuksen mukaan sitä riittää kauhottavaksi
Lipstikkakeittoa keitetään tunti.
Lipstikan kuivaamisesta ja kuivattuna käyttämisestä kysymys: Ajattelin saunan jälkilämpöön naruille katon rajaan ripustaa lipstikan varsia, ihan pyykkipojalla kiinni naruun vaan. Luulen että on ihan hyvä kuivaustapa niille roikkua siellä kuivumassa. Kertokaa jos olen ihan hakoteillä Kuivattuna käyttämisestä kysymys kuuluu että käytättekö myös lipstikan varret jotenkin, jauhettuna tms? Nehän kuivuvat siellä roikkuessaan samalla kun lehdetkin, hitaammin ehkä tietysti. Kaipaisin neuvoa tässä niiltä jotka ovat lipstikan käytössä jo kokeneempia kuin minä ensikertalainen.
Minulla on semmonen yrttikimpusto tuossa keittiön kiemuraisessa lampussa. Siitä rapistelen ryytiä mielen mukaan. No sehän on huono tapa. Ehkä ne pitäis murskata ja säilöä ilmatiiviisti. Eli kuivatan kokonaisena ja laitan pataan kokonaisena, lopuksi varren ja mitä siinä enää on kiinni poistan ennen tarjoilua.
Kiitos Tipilintu, eli varsikin on siis käyttökelpoinen. Ajattelin lähinnä tuota lipstikkakeittoa (perunan kanssa tehtynä), että jos siihen kuivattua ja jauhettua vartta voisi käyttää.
Voin kertoa, että uusista perunoista tehty makkara- tai jauhelihakeitto on tosi hyvväää kun laittaa oksan lipstikkaa kiehumaan liemeen,ja poistaa sit lopuksi. Eikä ruohosipuli ja ranskanrakuunakaan sitä pilannut
Helppoa kesäruokaa.
Mä kuivatan lehdet vähän pienittyinä voipaperilla ja hellan päällä, sen jälkeen lasipurkkiin.
Kassikäpp, et siis varsia? Ja jos et, niin miksi? Haen edelleen kokemuksia jo ennen tehneiltä
Sitä tuppaa olemaan niin mahdottoman paljon ja lehdet on helpompi kuivata joten on varaa ottaa vaan lehdet uskoisin. Ei kai varsissa mitään vikaa oo.
Varsista tulee yleensä kovia käppänöitä, lehtisilppu kuivattuna on helppoa murentaa ruokiin. Tuoreena varret voi tietysti laittaa vaikka soppaan maustamaan ja ottaa pois ennen syömistä. Lipstikan sato on yleensä sitä luokkaa, että ne varret voi hyvällä omallatunnolla jättää käyttämättä
Ahas, kiitos teille. Kun on sellaisen puskan omistaja jossa vasta kymmenkunta vartta on noussut about noin puolen metrin korkeuteen, niin sitä haluaa ottaa talteen kaiken mahdollisen jos mahdollista
Niin minä vähän aattelinkin. Omani olen leikannut jo kerran kokonaan alas ja toinen kierros on minun korkuiseni jo. Paksu pöheikkö jota pitäisi jakaa (ehkä annan taimenvaihtoon tulijoille lahjaksi)
Pienemmät varret ehkä onkin pehmeämpiä.
eipä lipstikassa mitään vikaa, päinvastoin. tuoksuu vaan joidenkin mielestä kamalalta ja kasvaa tolkuttoman suureksi. joku jopa väittää, että antaa arominsa kaikelle ympärillä olevalle.
selleriallergikot saavat myös liperistä oireita, ainakin herkimmät.
edit - inkille - joku jopa väittää enkä se joku ole minä. raparperin kaverina meillä kasvaa, ja kyllä tämän aamun mehulasillinen ihan oli ilman lipstikan aromia:-)
ah-så, kiitos. Täytynee sitten katsoa kuinka käy. Siirsin sen viime kesänä yrttimaahan.
Lipstikasta tykkään, kasvaa meillä mansikkamaan vieressä enkä ole huomannut mansikoissa muuta kuin mansikan makua;) Kuivattelen lehdet nipuissa roikkuamassa, mutta ruokaan käytän vain lehtiä.
Mihinkään pieneen koloon ei sitten tosiaan kannata lipstikkaa tunkea: meillä on liperi (9v.) leveimmillään melkein puolitoistametria halkaisijaltaan ja 2,5m korkea. Koira on lannoittanut sitä pari vuotta, eikä se ole ollenkaan pahastunut siitä. (Onneksi koira ei ylety korkealle, niin etten minäkään ole kovasti pahastunut. Ja on toinenkin puska, ihan pieni, mahdollisimman huonossa paikassa, ettei suureksi tulisikaan.)
Kuivattuna käytän liperin lehtiä murennettuna joka soppaan ja lihapulliin mihin muutoin laittaisin liemikuution. Varsia en ole vielä uskaltanut laittaa varsisellerin tapaan, koska pelkään niiden olevan turhan väkeviä, vaikka kuinka kermassa uittaisi.
Ei pidä unohtaa lipstikan tärkeää käyttötarkoitusta: portaanpieleen istutettuna pitää noidat ja ihmissudet loitolla:)
Isäntä sanoo mua joskus lapin noidaksi, enhän mä pääsis enää kotiin jos tuon lipstikan istutan =D