Lipstikka (liperi), Levisticum officinale

Minäkin kasvatin lipstikan siemenestä. Viime syksynä sitten hävitin ses. Se alkoi leviään ihan liikaa ja kotilot viihtyi sen lehdillä. Lehdet oli limaisia, yök. Nyt kaduttaa kun en ottanut siitä pientä palaa ja purkkiin kasvamaan vaikka luultavasti kotilot sen olisi löytänyt purkistakin. Taidan kokeilla vanhoja siemeniä.

Sain aikoinaan edellisessä paikassa asuessamme pienen lipstikan jakopalan naapurilta, sanoi sen antavan hyvän maun keittoon. Tälle tontille muuttaessamme otin lahjalipstikan mukaani ja siitä on riittänyt makua moneen keittoon vuosikymmenien ajan ja jakopaloja kaikille halukkaille.

“Uskomuksia:
-Talon ulko-oven viereen istutettu Lipstikka piti loitolla niin varkaat kuin trullit, hiiret, rotat ja käärmeetkin.
-Lipstikanlehti kengässä piti patikoijan virkeänä tuntikausia.
-Unessa nähty Lipstikka varoittaa ettei kosiskelijaan pitäisi luottaa.
-Vaatteisiin tarttunut Lipstikanlehti kielii salaisesta ihailijasta tai kehottaa kiinnittämään huomiota terveyteesi.
-Lipstikka-amuletti mukanasi auttaa kääntämään oikeudenkäynnin eduksesi.”

Lipstikasta en luovu niin kauan kuin jaksan pihaani kuopsuttaa. Keväinen lipstikkkakeitto, voi miten hyvää.

Mulle lipstikka sellaisenaan on liian voimakasta mutta kun kuivaan sen niin tulee maku sopivasti.

Lipstikkakeittoa varten ei tarvinne kaivaa lisää? Aika tarkkaan  1 metri

Minä vain lehtiä olen käyttänyt lipstikasta, en edes tiennyt että sillä on tuollainen juuri…

Miten juurta käytetään?

No ihan sama, vain lehtiä oon käyttänyt. Tarvittiin taas penttiä ja tässä tapauksessa Valtsua. Miten juurta käytetään ?

Iso harmi kun kotilot tykkää myös lipstikasta. :snail::shell:

Yrttiatlas.  https://yrttiatlas.com/lipstikka/

Lipstikan juuri on voimakkaan makuinen ja sitä käytetään yleensä kuivattuna ja murskattuna. Juuri antaa ruoalle mausteisen, makean ja hieman katkeron maun. Juurta voi käyttää erilaisiin patoihin, keittoihin ja kastikkeisiin.

Onneksi on terävä kuorimaveitsi. Kuorin ja kuivaan hyötykasvikuivurissa lasipurkkiin säilöttäväksi.

Pitää kokeilla perunan ja porkkanan kanssa keittää pieni kasviskeitto juuren paloista, soseutusvehjettä ei mökillä ole.

Kuorin ja vuolin lopulta lastuiksi, viipaleiksi leikkaamiseen  ei riitä kenenkään voimat.

Huumaava tuoksu, kuivuu ulkona katoksen alla katonrajassa  marjan puhdistussiivilän päällä. Suojauduoin pitkähihaisella pusakalla ja kertakäyttö hanskoilla,. Voi olla auringossa kasvinesteillä palorakkuloita aiheuttava tai ei,
 EN ota riskiä.

Mä keräsin tänään kimpun varsia, meinaan tehdä lipstikkakeittoa huomenna. Teen perunan ja ruokakerman kanssa, tulee sellasta vähän miedompaa - aikomus on tarjota sitä neiti 10 veelle ja se on muistaakseni ensimmäinen lipstikkakokemus hänelle. Paras lähteä liikkeelle varoen että jää positiivinen makumuisto. 

Valtsu, mä tiesin että peukutat :kiss: