Lipstikka (liperi), Levisticum officinale

Onpas Jatuulilla jo hyvässä kasvussa.
Lipstikka on onneksi sitkeä mausteyrtti/koristekasvi. Pidän itse suuresti, käyn ohikulkiessa haistelemassa lehtiä kun kasvavat suuremmiksi. Rakastan tuota tuoksua joka siitä jää käsitellessä sormiinkin. Kesällä kun keitän liha t. makkara keittoa käyn pienen lehtipalan hakemassa, huuhtasen ja heitän keittoon porisemaan en hienontele enkä mitään.  Ei tartte laittaa lihalientä.

Aviron keitätkö Lipstikka keiton s.1:n ohjeen mukaan? Siinä reseptissä lipstikan määrä vaikuttaa minusta aika vähäiseltä oletko laittanut enemmän?
Onko kukaan uuttanut lipstikasta teetä?

Jos jollain on tässä nurkilla lipstikasta antaa jakopalaa vaihturia (kahvipaketti yms) vastaan niin oisin ikikiitollinen. Aiempi jäi sillon joskusmuinoin exän pihaan​:sweat_smile::joy:

Lipstikan pikkutaimen kelpuuttaisin minäkin enemmän kuin mielelläni, jos joltain liikenee. Vaihdokiksi löytyy ainakin piparminttua, näyttää levittäytyneen kiitettävästi. Mirrinminttu samoin. 

Täältä sais lipstikan alkuja, en ehi millään käyttää sitä niin paljon kun sitä tulee. Nyt jo metrinen pöheikkö kasvimaan kupeessa :w00t:

Nyt on lipstikka taas parhaimmillaan. Keräsin äsken muutamia varsia ja huomenna olis tarkoitus tehdä lipstikkakeittoa. Nam jo etukäteen :) 
Lipstikasta jää jännä tuoksu käsiin, en osaa sitä luonnehtia.  Ei ollenkaan raikas eikä kirpeä,  muttei varsinaisesti tunkkainenkaan. Ei makeakaan. Jollain tavalla syvä.  Paahteinen ?
Kun hiplaatte seuraavan kerran lipstikkaa niin olis mielenkiintoista kuulla millainen tuoksu teidän mielestä siitä käsiin jää.
Makuhan on mitä mainioin, ei ollenkaan sellainen kuin vois tuosta käsiin jäävästä tuoksusta päätellä. Onneksi :slight_smile:

Keitto vielä tekemättä, en tänään ehtinyt. Nyt löysin sellasen ohjeen jolla meinaan huomenna tehdä:

Lipstikkakeitto (n. 4:lle)

1 iso sipuli
2 rkl voita tai öljyä
2 jauhoista vanhaa perunaa
2 dl (-5dl) silputtua lipstikkaa
1 l kasvislientä
suolaa
valkopippuria
1-2 palaa sokeria
2 rkl vehnäjauhoja
2 dl kermaa

Kuori ja hienonna sipuli. Kuumenna kattilassa rasva ja kuullota siinä sipulisilppua hetki. Kuori ja raasta peruna ja lisää kattilaan. Lisää lipstikkasilppu ja kääntele kaikkea hetki, älä polta. Lisää liemi ja sekoita hyvin. Mausta ja jätä kiehumaan 45 minuutiksi (kannattaa välillä sekoittaa).

Tasoita keittoa sauvasekoittimella. Sekoita vehnäjauho kermaan ja vatkaa seos keittoon. Keitä vielä muutama minuutti. Tarjoa leivän kanssa. Ripota päälle tuoretta lipstikkasilppua.

Mun lipstikka heitti veivinsä toissa talvena enkä ole saanut hommattua uutta. Täytyy mennä iltatorille ostamaan taimi, sillä on kyllä niin hieno mauste. Minä en voi käyttää tuoreena, on liian voimakas maku mutta kuivattuna on just sopivan makuinen.

Hih, pakko kertoa ettei mun äiti koskaan muista lipstikan nimeä. Sanoo sitä aina “makki-lihaliemikuutio-puskaksi” :smile:

Ei tämä kyllä syömällä lopu, ei, vaikka olen nyppinyt kotiloitakin pois sen kimpusta. Niille en sentään tarjoile!

Tönönvahti, kerroit yhessä toisessa ketjussa että tänään  leikkasit lipstikan ja pakastit.  Silppuatko niinku vaikka persiljan vai pakastatko koko lehtineen ? En tiiä onko sillä väliä mut kiinnostaa kun ite oon koko lehdet aina sullonut pakastepussiin.  Sit mua kiinnostais tietää miten sinä käytät niitä pakastettuja lehtiä .

Lipstikasta oli YLEn sivuilla hyvä juttu. Siinä kerrotaan mm. että “voit käyttää sitä liemikuutioiden sijaan pataruoissa ja keitoissa, persiljan ja lehtisellerin korvikkeena tai tehdä siitä Strömsön yleissuolaa”. Alla ohje yleissuolan tekemiseen.

Lipstikkasuola

1 nippu lipstikkaa
  1 nippu oreganoa
  1 persiljanoksa
  2 valkosipulinkynttä
  1 sitruuna
  2 dl sormisuolaa

Riivi yrteistä lehdet ja silppua ne.
  Kuori valkosipulinkynnet ja leikkaa ne pieniksi paloiksi. Kuori sitruuna kuorimaveitsellä, älä ota mukaan kitkerää valkoista osaa.
  Sekoita sormisuola, yrttisilppu, valkosipulipalat ja sitruunankuori tasaiseksi tehosekoittimessa. Säilytä yleissuolaa puhtaassa tiiviskantisessa purkissa huoneenlämmössä.

Nyt on lipstikka parhaimmillaan, kerään kimppuihin varjoon kuivumaan. Leikaan kuivana pois kovemmat osat ja laitan tölkkiin. Voisi maustesuolaa kokeilla, aromisuolan käytöstä ollaan meillä luovuttu vuosia sitten natriumglutamaatti uutisoinnin aikoihin.

Lipstikkaan tulee himo. Silppusin sitä munakkaaseen ja ihan uusi sävy tuli perusruokaan.

Lipstikkaa kuivumassa kimpussa, ennen olen kuivannut uunissa tai kuivurissa. Toiovottavasti ei homehdu. Samoin oreganoa kuivumassa. Tilliä pakastin ja vähän ruohosipulia. Epäilen ruohosipulia mutta laitoin kuitenkin pikkuisen. 

Huomena pitää lipstikkaa kerätä (kiitos Kivinalle) ja laittaa kuivuriin.Korkia pensas on.
Tuosta ruohosipulista,mietin ja pähkättiin mussukan kans.En laita pakkaseen,taitaa tulla ”litkua” syvään tuoreena.

Lipstikkaa en ole oppinut käyttämään, muuta kun pienen pienen palan lihakeittoihin. Ei ole miun juttu.

Ooh, mulla oli vain tomaatteja ja sipulia. Parsa ois ollut superlisä :smiling_face_with_three_hearts:

Lipstikkaa pukkaa. Eka kokeilu, toivotaan että selviävät! :D 

Voi kuinka pieniä lipstikkalapsia. Mä oon aina saanut lipstikan jakopalana, isona sellaisena, joten en oo joutunut tekemisiin lipstikan taimien kanssa.

Minä ostin kaupan yrttipuskan ja istutin sen maahan. Siitä riittää ihan tarpeeksi. Kokoajan kasvaa isommaksi puskaksi.