Kiitos muistutuksesta! Minä oon vähän kuivannut, mutta taidanpa kerätä huomenissa pakkaseenkin. Aamulehdessäkin sitä niin kovasti tänään kehuttiin.
Jos jollakin kasvaa ylimääräinen pieni lipstikan siementaimia, niin mielelläni sellaisen ottaisin. Lipstikan siemenetkin käyvät. Vaihturina vois olla perennojen siementaimia.
Maariankello, laitoin yksäriä
Nuu, haluaisitko jakaa lipstikkakeittosi ohjeen meille :)?
Pihallani kasvaa ihan mieletön puska, joten siitä kyllä riittäisi keittoon, jos toiseenkin.
Itse kuivasin kesäkuun alussa pienen nipun ja suunnitelmissa oli myös pakastaa lehtiä, mutta niin se vaan on jäänyt tekemättä. No, vielähän ei ole myöhäistä.
Ruusukettu, lipstikkakeittoa vaikka tämän reseptin mukaan .
Täältä löytyvää lipstikkakeittoa on tullut joskus tehtyä touko-kesäkuun vaihteessa nuorista lipstikoista, mutta varmaan se vieläkin olis ihan hyvää. Se on oikeastaan sipulikeittoa, jossa on paljon lipstikkaa. Perunat siis puuttuu.
Mitenköhän tuota tulisi menetellä kun saan vuokrapalstalleni taimivaihdossa lipstikanalun, ja palsta käännetään keväällä ja syksyllä traktorivoimin. Jos kaivan talveksi isoon ruukkuun talvehtimaan, leviääkö jäljelle jäävistä juurenpätkistä pahasti? Olisi suht ikävää jos joka palstalla olisi ensi keväänä ei-toivottua lipstikkametsää.
Mitään lipstikkametsaää en ole havainnut. Joitain siementaimia saattaa ilmestyä, jos sen antaa kukkia.
Lipstikka huitelee yli kolmessa metrissä. Piti tänään mennä leikkaamaan kukinnot pois, mutta tuli ukonilma esteeksi:Whistling: Taitaa olla nurin rankkasateiden jälkeen. Huomenna se nähdään.
Katsoin joku aika sitten Sikke Sumarin juontamaa Kokkisota-ohjelmaa ja hän siinä mainitsi kuivaavansa lipstikan ja tekevänsä siitä lipstikkasuolaa. Jäi mieleen ja tänään keräsin lipstikkaa aimo määrän ja nyt on kuivamassa.
Kuukkeloin sitä hakusanoilla Sikke Sumari lipstikka, ja löytyi ohje sekä myös kommenttia siitä kuinka hyvää se on esimerkiksi kurkun ja tomaatin päälle ripoteltuna.
Jos teillä lipstikka rehottaa pihalla niin nyt olis hyvä aika kerätä kuivamaan, vink vink.
Mun lipstikalleni on tänä vuonna tullut joku kammottava tauti tai ötökkä tai mikä lie. Raukka on nyt kuivunut kokonaan ruskeaksi, vaikka on kokoluokkaa jätti ollut monta vuotta. On siinä ennenkin ollut loppukesästä kaikenlaista läikkää ja vikaa niin, ettei ole voinut tuoretta käyttää. Olen sitä siirtänyt sen takia toiseen varjoiseen ja kosteampaan paikkaa, jossa siitä ei ole tullut yhtä isoa, mutta on lehdet käyttökuntoisia. Ei se ruskettunutkaan missään kuivassa ole, paahdettakin on vaan osan päivää, tänä vuonna tietysti ei sitäkään.
TIetäisikö joku mikä sille on tullut ja onko jotain tehtävissä?
Ei kellään oo heittää palasella lipstikkaa?
Multa se vielä puuttuu vaikkoon monena vuonna aikonnu sitä laittaa,aina unohtunnu.
Mullakin kuoli toissatalvena ja olen unohtanut ostaa uuden. Tuoreena on mulle liian voimakkaan makuinen mutta kuivattuna käy paremmin. Tuohan oli hieno idea, lipstikkasuolaa, yrttisuolaa olen tähän asti vain tehnyt.
Mä olen lisännyt lipstikkaa kyllä yrttisuolaseokseen, mutta sitä ei voi paljoa joukkoon laittaa, niinkuin ei maustamiseen yleensäkkään, kun se peittää helposti muut maut alleen voimakkaalla maullaan. :blink: Makuasioita se on toki.
Jos joku haluaa lipstikkaa niin täältä löytyy myös. Toki saa tulla hakemaan kaikki lehdet syötäväksikin jos haluaa. :)
Teen lipstikasta isoja kimppuja kuivumaan juhannuksen aikoihin. Kuivattuna hyvä mauste kaikkeen mihin yleensä laitetaan lihalientä. Ritariperhonen on joskus muninut lipstikkaan ja toukka on upea kuten perhonenkin. Munii vain yhden munan paikkaansa, ei lipstikalle mitään haittaa vaikka joku muukin syö. Lipstikka on joko mieleen tai sitten ei.
Joko Lipstikka on noussut kasvuun ? Tutkin eilen omaa lipstikkanurkkaustani eikä sieltä ainakaan vielä nouse mitään kasvua joitakin nokkosia lukuunottamatta.
Syksyllä ruukuttamani lipstikka ei osoita mitään elonmerkkejä, siksi mietin että milloin se yleensä heräilee. Jos onkin elossa, mutta on vaan hidas herääjä.
Minulla se nousee aikaisin,nyt varmaan jo kolkytsenttistä.
Puolimetristä lipstikka meillä.
Lipstikkaa on jo iso pöheikkö, ajattelin keittää lipstikkakeittoa
Lipstikan kasvuvauhti on hirmuinen.
Aina jaksaa hymyilyttää. kun muistan, että aikoinaan kuvittelin lipstikan olevan persiljan tapainen pieni maustekasvi,