Siemenstä minäkin olen kasvattanut omani, hyvin onnistui.
Joensuuhunkin meidän taimet tarvittaessa matkustaa. Eli jos tarvetta on, niin viestiä tulemaan.
Tänään keräsin lipstikkaa talteen. Roikkuvat nyt parvekkeen katossa kuivumassa. Ihanan kaunis puska on, ei ole vielä kirvat tai kuivuudet tai muutkaan tehneet vielä tuhojansa, vaan hienoja vihreitä lehtiä täynnä.
Ntythän se onkin lipstikan paras korjuuaika (pian) käsillä. Sästyy vuoden mittaan monet eurot ja suolat ja natriumglutamaatit sooseissa ja sopissa, lihaliemikuutioita läträtköön liemiinsä ihan toiset. lipstikka=Maggikraut
Meillä olis jo kiire korjata lipstikkasatoa kuivumaan! Ja sitähän ei voi jättää tekemättä, mieluummin sitten vaikka nukkumatta :))
Sain ulkoistettua lipstikan korjaamisen ja ehdin siis vielä vähän nukkuakin ennen kuin taas täytyy huomenaamulla herätä töihin. Tytär keräsi jättikimpun ja riipi lehdet. Ne ovat nyt ritilöiden päällä kuivumassa. Olen huomannut, että lipstikkaa ei oikein voi kuivata varsineen, koska lehdet vetää ihan keltaiseksi.
Lipstikan keruu kuivatukseen huomenna minullakin ohjelmassa. Meinaan myös huomenna tehdä lipstikkakeiton kurpitsasosepohjaan, oletan että toimii hyvin taikka erittäin hyvin
Eli liperin kimppuun huomenna minäkin. Iskin viime vuonna siemenestä kasvattamani liperin potager-laatikkoon, enkä ottanut kuin muutaman lehden. Tänä vuonna se onkin noussut vahvana esille. Luettuani koko ketjun, tajusin, että kasvi on pakko syksyllä siirtää. Haluan kasvattaa laatikossani muutakin kuin lipstikkaa. Nyt vain tuli ongelma, että mihin sen sitten siirrän.
Minkäslaisessa paikassa tuo lipstikka viihtyy, haluaako aurinkoa vai varjoa? Mulla on ollut useamman vuoden lipstikka suht aurinkoisessa paikassa eikä näytä kovin hyvin viihtyvän, tiedä sitten johtuuko liiasta auringosta vai onko maassa jotain mistä ei tykkää. Ajattelin siirtää sen tällä viikolla varjoisampaan paikkaan. Saa nähdä mitä tykkää siirtämisestä.
Hei, Satu-71.
Monta vuotta olen kasvattanut liperiä ja huomannut sen,että puolivarjo jopa täys varjo on sille paras paikka.
Siirtäessä täytyy ottaa tarpeeksi iso(ssyvä) juuripaakku mukaan ja kasteltava hyvin jonkin aikaa…onnea siirtoon!
Lapsuuskodissani maalla kasvoi lipstikkaa rehottaen kaikkien aittojen ym. ulkorakennusten takana, yleensä varjossa, mutta maa oli paksumultaista ja varmaan ravinteikasta (monta sataa vuotta luomuviljeltyä). Tuskin tykkää pahaa siirtämisestä, kunhan katsot, että sille jää kasvueväitä. Ja tähän aikaan joutuu tietty ottamaan aika isolla paakulla ja katsomaan ettei näänny (kastelu ja varjostus),
Kiitos nopeista vastauksista eli etsin sille pihan varjoisan paikan. Täytyy pyytää mies kaivamaan se riittävän syvältä ja varmaan ehkä olis hyvä laittaa istutuskuoppaan hepanlantaa ja kompostimultaa ihan reippaasti. Toivon todella että se selviää siirrosta.
Lipstikka on mulla puolivarjossa vähän sellaisessa savisessa alavassa kuopassa yrttimaalla, jossa melkein kaikki muut kasvit on nostettu enemmän koholle. Hyvin elinvoimainen. Ei varmaan tykkää hiekkaisesta helposti kuivuvasta maasta.
Tarkistinkin vielä Ulla Lehtosen kirjasta: Liperilä on erittäin laaja ja syvä juuristo, joten kasvupaikan tulee olla syvämultainen ja mielellään kostea. Maa kalkitaan hyvin ja parannetaan hyvällä kompostilla.
Minullakin on parisen vuotta kasvanut Lipstikka, jonka olen alunperin kasvattanut siemenistä. Tuo on ihan viljapellon reunassa ja maa on tosi kivistä ja läpäisevää. Ihan suorassa auringon paisteessa kasvaa ja minusta on ihan tarpeeksi hyvin kasvanut.
En tiedä miten iso kasvultaan sen pitäisi olla. En tuota mitenkään erikoisemmin ole hoidellut. Aika paksusti ruoho katetta kylläkin olen sille aina kesänmittaan pannut ja ohimennen muistaessani lisännyt. Koska en edes kastele sitä. Saamme siitä sen Lipstikan mitä tarvimme.
Siinä se mun lipstikan ongelma varmaan onkin että on liian kuivassa paikassa, maa on aika hiekkaista ja aurinko porottaa siihen kohtaan valtaosan aikaa päivästä.
Kiitos Tuomipihlaja eli tänä iltana sitten kaivuuhommiin taas.
Koitappa huvikses tuota ruoho katetta ja laita sitä vaan oikein reippaasti. Meillä se ainakin näyttää tykkäävän siitä, eikä aurinkoa näytä sitten pelästyvän.
Tästä lipstikasta riittäisi aineksia jo useampaankin keittoon.
Kasvaa melko varjoisassa paikassa ja varsin syvämultaisessa maassa. Joskus tosiaan kuvittelin, että lipstikka on pieni, sievä maustekasvi persijan tapaan.
Lipstikasta saisi komean kesävihreän aidanteen, kunhan keksisi millä sen saisi paikallaan pysyvän. Leviää juurakollaan ja siemenistä, kukkia ei "voi" leikata poiskaan, kun se on pesrhoskasvi.
Ootteko muistaneet kerätä lipstikkaa pakkaseen talven keittoja ja pataruokia varten ? Keräsin äsken aikamoisen kasan, meinaan laittaa annospusseissa pakkaseen. Ja jos vaikka tekis huomenna lipstikkakeitonkin, on se niin hyvää !
Olen muistanut :) Toukokuussa keräsin. Nyt meillä alkaa lisptikat jo kukkia. Kohta leikkaan ne poikki ja sitten tulee taas uutta ja tuorretta.
Lisäys: Luin uudestaan tarkemmin. Siis kuivattavaksi keräsin toukokuussa. Pakastanut en olekaan. Joskus kun ruuanlaitolta jää yli, niin yrttimixiin menevät pakastimeen.