Lipstikka (liperi), Levisticum officinale

Mieti Jade vain missä kohtaa pihallasi on paikka komealle vihreälle puskalle, paikka missä se saa olla rauhassa seuraavat 50v. Tilaa se tarvii vähitään 1m x 1m x 1m, vähän enemmänkin. Kukat katkot jossain vaiheessa pois, jos et siementaimia tarvii pihan täytteeksi. Syöt sitä sitten tai et, mutta kunhan vielä kokeilet pari neliösenttiä lehteä kerrallaan keiton ja salaatin ym lisänä. Se on niitä makuasioita

Jos ei siementaimia pelkää, niin voi antaa kukkiakin, on aika komea talventörröttäjä. Siivoaminen keväällä vaan on sitten vähän tylsää. 

No olokhot sit siirtämättä :slight_smile:

Laitanpas tännekin arvuuttelua, kun pälähti mieleen vesimyyrävahingoista puhuttaessa, että olen laittamassa myyräsuojaukseen raparperit ja mustavatut juuri sille seinustalle, missä nyt kasvaa pelkästään lipstikkaa. Oliskohan hyvä ajatus jättää lipstikkatupsuja puskien väleihin, riittäiskö höyryt myyriä pelottelemaan? Leviämistä ei varmaan tarttis pelätä, kun ovat molemmat muutkin kasvit aika hyvin puolensa pitäviä.

Muistanpa lapsuudesta sen päivän, kun kotiväki päätti kiskoa pois juurineen lipstikkakasvuston, joka oli levittäytynyt kaikkien ulkorakennusten ympärille. Arvatkaa, riittikö lipstikan tuoksua pihaan koko viikoksi!
Eikä lipstikat siitä loppuneet, mutta vähenivät kyllä. 

Ensimmäinen lipstikkasato on korjattu. Vähän tupsuja jätin kasvamaan. Ämpärillinen lehtiä tuli, pari pellillistä kuivasin uunissa ja loput silppusin pakkaseen pienisssä kerta-annosnyyteissä. Kyllä tuoksui koko talo lipstikalle… Ja kädet vielä saunankin jälkeen.

Onko kenelläkään koskaan lipstikka kukkinut? Mulla ei koskaan ennen, mutta nyt on parhaillaan kukassa. Pidempi kukkavarsi varmaan 2,5 -metrinen. Tää on toissa vuonna siemenestä kasvatettu yksilö. Vanhemmat eivät kuki.

Minulla on kukkinut ihan hirveesti suutin siihen niin viimevuonna kuin valtasi niin ison alueen että revin irti juurineen ja heitin kompostiin. Tänä vuonna pari pientä lehteä puski esiin mutta napsin ne heti pois en kuitenkaan usko että olen vielä kokonaan selättänyt sitä.

Lipstikka on hyvä hyönteiskasvi, kukinnot voi leikata pois ettei siemennä turhia taimia kun osaa juuristollaankin levitä…

Mie leikkaan kukinnot jo nuppuvaiheessa pois, kun on tarpeeksi iso puska valmiina.

Hienosti kukkii täälläkin.

Lipstikka pyrkii kukkimaan joka vuosi, mutta yleensä leikkaan kukkivat varret pois ennen kuin ehtii.

Mäntykukka, onneksi lipstikka on noin sitkeä. Se yrittää kertoa sulle, että se on yksi parhaista yrteistä ellei paras. Se on varsin vaivaton, uskollisesti monivuotinen, tuottaa runsaasti satoa. Ympärille kasvamaan joitain muita vahvakasvuisia, niin ei leviä liikaa. Minulla vieruskavereina saksankirveli, mäkimeirami, rohtoluppio. Kaikesta ruuasta saa hyvää talvellakin kun heittää sekaan aimo annoksen lipstikkaa. Liemikuutioiden käytön voi lopettaa. Kesällä hieno lisä myös salaatteihin. Taivaallinen lipstikkakeitto (Mysi Lahtisen ohje muistaakseni) on taivaallista tarjottavaa juhannuksen aikaan. Minulla on resepti, jos haluat. Sainko puhuttua sinut ympäri ;D

Katsotaan… se oli kyllä tontilla kuin muutettiin ja ainut yrtti ennen tätä vuotta kuin kissan- ja kollinminttu muutti “elkukkapenkkiin”.

Toki siitä voi tarvittaessa saada naapuriltakin, meillä niin mukavat naapurit että toimittavat salaattia,tilliä y.m. minkä tuottavat yli oman tarpeen. Lipsikka on kyllä siitä hyvä ettei sitä tarvinnut edes näin paahteisella tontilla kastella tai muuntenkaan hoitaa.

Kuva sanojeni tueksi 

Lipstikan edessä saksankirveli, joka on nyt matalana, kun leikkasin sen siemenvaiheessa alas (ja lapioin siitä neljäsosan pois, se on vielä vahvakasvuisempi kuin lipstikka). Edessä oikealla mäkimeiramia, mikä myöskin on nyt matalana, kun satoa on korjattu. Takana oikealla rohtoluppio tällä hetkellä jo korkeampana kuin lipstikka. Lipstikasta on kukkavarret poistettu.

Tuomipihlaja, laita ihmeessä se “Taivaallinen lipstikkakeitto” -resepti sinne keittiö-puolen resepteihin! Kun laitat sille tuon nimen sinne mukaan niin hakusanalla “lipstikkakeitto” se löytyy helposti selaamatta koko ketjua läpi :slight_smile:

Joka vuosi kukkii. Näyttää viihtyvän savimaassa.

Käyn laittamassa reseptin kunhan kerkeän. Muistin juuri että keiton nimi olikin jumalainen lipstikkakeitto, mutta jumalainen on kyllä taivaallisen hyvää :wink:

MInulla on ikivanha lipsikka. Sitä pitäisi jakaa, vaikka hyvin kasvava, ja antaa siittä muutama jakopala ystäville.
Koska on paras aika jakaa ; syksyllä eli nyt vai vasta keväällä kasvuun lähdettyä vai onko sillä väliä ?

En tiedä, mikä on paras aika. Kuvittelisin, että onnistuu hyvin kummin vain.

On se niin voimkaskasvuinen, että jakaminen onnistuu varmaan sekä syksyllä että keväällä.

Laitoin lipstikkaa siemenestä kasvamaan. Netistä kun tietoa hain, luki että ei kasva siemenestä ja ihan turhaa hommaa sellaisen yrittäminen. No, kyllähän nuo kasvoi. Itävyys oli hyvä ja nyt on taimia parikymmentä. Siis pari vuotta vanhoja taimia. Sain samana kylvökeväänä sitten vielä jakopalataimen palstanaapurilta, josta kasvanut puska on jo tosi iso.

Minulla on siis lipstikkafarmi. :smiley: Jos joku haluaa noita siemenestä kasvatettuja taimia Kuopion tienoilla, niin laittakaa viestiä. Nekin on jo ihan isoja ja osa niistäkin kukki viime kesänä. Kasvavat varmasti nopeasti isoiksi puskiksi, jos pääsevät tuosta paririvistä pois kukin omalle paikalleen.