ja ihan kohta Naanan Lipstikka-puska sitten onkin yli parimetrinen… ja keittoaineita riittää. Keitto on kyllä ihanaa ja ihan parasta just noista uusista versoista.
Ei ne liemikuutiot lipstikkaa ole,ovat keinotekoisia,mutta lipstikan käytöllä voi ne korvata luontaisestai.
Lipstikka on mitä ihanin mauste,esim.lihakeitossa,mutta ei saa laitaa liikaa.
Komea ja menestyvä kasvi.
lipstikka on afrodisiakumi, siinä yksi syy lisää käyttää sitä avokätisesti.
annaw…selitäpä mitä tarkoittaa ettei tartte guuklata.
Kiiiitos!
Mie kuuklasin ;D
Taijanpa tehä saman,eli guuklata.
Kyllä lipstikka mainitaan ainesosaluettelossa ainakin niissä kuutioissa, joita itse käytän, yritän mahdollisimman luomuja löytää, nykyään kyllä käytän jauhetta.
Ja mä en kuuklaa nyt mitään, eksyn kuitenkin jonnekin ikuisuuksiksi
no tuotapa en ole tiennytkään… aina täällä oppii jotakin uutta!
afrodisiakumi = sukupuoliviettiä kiihottava aine
Oho, meillä kun tänään lätkäiltana syötiinkin kaalisoppaa ja mausteena oli 2 kokonaista lipstikan oksaa. Mies sai lautaselleen toisen verson ja mie käskin laittamaan sen lautasen reunaan ja olemaan syömättä.
Eihhhh! Hukkaan meni!
Muistaakseni lipstikka on saksankielisissä maissa tunnettu mm. nimellä Maggikraut, eli kertoo sen osuudesta lihaliemen makuun… Noita sukuviettiä kiihottavia kasveja taitaa olla kaikki keväällä varhain versovat vihreät, esim. väinönputki. Suurin syy sen tehoon saattaa olla ensimmäisen vihreän mukana saatu c-vitamiini yms.
Kuinka säilötte lipstikkaa luin että jos kuivaa niin maku mietonee ja vähitellen haihtuu ootteko pakastanut ryöpätäänkö silloin ja säilötetäänkö ne nuorena vai sitten kun on kasvanut isoksi eli nuoresta kasvista.
löysin muuten tälläisen varoituksen “Munuaistulehduksesta, munuaisten tai sydämen vajaatoiminnasta kärsivät ja raskaana olevat eivät saa nauttia lipstikkaa.”
Koska persiljankin voi pakastaa tuoreena, pakastin myös lipstikkaa, ja hyvää on. Puutarhaperjantaissa muuten oli basilikaa pakastettu tuoreena, samoin pakastettua tuoretta tomaattia kokonaisena ja viipaleina. Käyttö ruoanlaittoon, kun tomsku vetelöityy pakkasessa.
En mie haluakkaan raskaaksi, jos sitte ei saa syyä lipstikkaa. Just ko mie oon sen puskan ittelleni saanu. Miks sitä ei sais raskaana olevat syyä?
Se tuttu keltä mie tuon lipstikan sain sano säilövänsä sekä kuivaamalla että pakastamalla. Taijan itekki kokkkeilla kumpaaki tapaa ja testata miten vaikuttaa makkuun.
Jaa, se ainakin edistää kuukautisia ja estää supistuksia. Tiedä sitten, mutta ainoa omin supistuksin syntynyt mulla on syntynyt talvella, en ole liperiä vältellyt, kuin juuri tuon viimeisen talvella syntyneen kohdalla. Ei sillä varmaan suurta merkitystä ole, jos ei joka päivä käytä tai muuten suuria määriä.
Nyt kun asiaa tarkistelin, niin huomasin, että liperi aiheuttaa valoyliherkkyyttä, ja nyt juuri on mulla taas sitä vaivaa ollut, kun oikein viime vuonna huolehdin, että varmasti riittää kuivattua liperiä koko talveksi. Syytin tässä kyllä enemmän sitä otsoniaukkoa aikaisemmin, mutta pitää varmaan sitten laskea muut vaikuttavat asiat yhteen.
Kuivaaminen on minusta kätevin tapa, tulee helpommin käytettyäkin, kun on heti maustekaapissa vieressä, pakastimelle on huimat seitsemän metriä matkaa. Ylivuotisissa maku alkaa laimeta, mutta sitä voi sitten laittaa enemmän. Mutta nythän saa taas uutta, joten eipä ongelmaa siitäkään.
Minä kans kuivaan sitä, mutta sitä kuivattua ei voi paljon käyttää. kuten muutkin mausteet, kuivattu lipstikka vanhenee vuoden sisällä, eli uutta purkkiin joka kevät. Nythän se on parhaimmillaan.
Muuten, perinnetiedon mukaan lipstikkaa käytetään lisäämään lehmien maidontuotantoa (olisko ajalta, jolloin maito rupes ehtymään keväällä). Mene ja tiedä toimiiko lypsävillä ihmisilläkin…
Viime vuona sain isännän tädiltä lipstikkaa, seku kaivoin sen pottumaan laitaan ja oli se näimmä lähteny kasvuun, pitäs se vissiin sieltä siirtää pois, pahaa son ku kerpele
Ehkä olisi paras laittaa sellaseen paikkaan jossa saa rauhassa kasvaa, eikä tule vahingossa kynnetyksi… Minulla on vanhan navetan seinustalla.
Niin, pottumaan laiassa siihen ei kukkaan kajoa