Lipstikka (liperi), Levisticum officinale

aha, eli siis sama ongelma kuin taannoin valamonruusullani…

Juuh peippo eikä auta siirtelytkään. Komee puska omalla paikallaan.

Äitee valittelee, että haisee vähän pahalta ihan istuinryhmän läheisyydessä. Pitää varmaan vinkata noista ihmeitätekevistä ominaisuuksista :wink:

liperi ja mustaherukka, suojelevat toinen toisiaan, etenkin mustaherukka hyötyy…oiva konsti äkämäpunkkeja vastaan, kuulemma?

Minähän olen sitten istuttanut varsin verrattoman kasvin tänä keväänä, siis lipstikan:)

Ihan asiallisesti, haluaisin tietää onko jo myöhäistä korjata satoa kyseisestä kasvista- kasvanut pihallani ainakin kymmenen vuotta, enkä oo koskaan käyttänyt. Joko pitäis kokeilla. On muuten tänä vuonna tosi komee puska!

lellul, minä kerään koko ajan satoa omastani - isompia ja pienempiä eriä tarkoituksesta riippuen. Mene ihmeessä keräämään, valmista vaikka sosekeittoa perunan kanssa ja ihastu sen makuun. Sittenhän pakastimesi täyttyykin… :slight_smile:

Kiitti Nuu, huomenna täytyy muistaa kokeilla UUTTA vanhaa jo kauan kasvanutta…Pakastin on valitettavasti jo nyt täynnä(oon vähän kerännyt kesälomatalkoolaisia varten) ja toinen on pois päältä. Kiitos vielä kerran aina täällä oppii uutta. Hienoa.

Tiedättekö, onko olemassa jotain paikkaa, mistä voisi ostaa/vaihtaa/saada lipstikan/liperin juurakkoa?

Jos ostan kaupan yrttitiskiltä lipstikka-puskan ja istutan sen maahan, niin menestyykö se kuten juurakosta kasvava alku?

akkuli, oman juurakkoni sain tuttavalta mutta miksei se kaupan yrttitiskiltä saatukin lähtisi kasvamaan. Ne on vaan joskus hankala saada uuteen kasvuun lajista riippumatta. Täällä taitaa olla jossain ketjussa asiaa tuosta uudelleen istuttamisesta enemmänkin.
Muoks, löysin, eli täällä : Mausteet ja yrtit - Lisääminen - Yrttien kasvattaminen kaupan ruukkuyrteistä.

"Mausteet ja yrtit: Annetaan,vaihdetaan,etsitään postimaksua vastaan" -ketju näyttää poistuneen vanhoiksi menneiden viestien myötä. Laitan sen ketjun uudelleen esille, eli sinne voit myös laittaa "etsintäkuulutuksen".  Ja tietenkin voit laittaa puutarhapörssiin ilmoituksen jos haluat ostaa juurakon palasen, täällä keskustelupalstan puolellahan eurot eivät saa liikkua kuin sen postimaksun verran

Laitoin sinulle yksityisviestin, kurkkaatko postiasi (oikean yläkulman pomppiva kirjekuori).

Lipstikka on helppo kasvattaa siemenestä, ja se on muutenkin hyvin elinvoimainen. Kaupan taimesta lähtee hyvinkin, jos juuret ovat valkoiset ja terveet.

Muista että se kasvaa todella suureksi puskaksi! Korkeus voi olla kaksi metriä ja juurakko tosi voimakas. Ei kuitenkaan leviä rönsyilemällä.

Torilta olen omani joskus ostanut.

Mie tännään kurkin että jokos kohta pääsee lipstikkakeittoa keitteleen ja johan sieltä pari milliä kasvua näky. Että ihan kohta saapi keittoa :wink:

Tästä saisi jo hyvinkin keiton verran.

Tuo on Jatuuli kiusaamista!

Minulla lipstikkaa kasvaa iso puska en ole sitä koskaan käyttänyt mihinkään. Uskaltaisiko kokeilla sittä keittoa tehdä onko se tosiaan syötävää

Jos pari milliä on jo näkyvissä, niin pian se on jo puolimetrinen
Kasvu on niin huimaa tähän aikaan.

Sain lipstikkani vasta viime syksynä joten mulla ei oo sen keväisestä kasvuvauhista mittään tietoa. Nyt siis vaan oottelen että se kasvaa silimissä.

Ja Mumimyy keittää ihmeessä puskastansa keittoa, on nimittäin hyvvää!

En minäkään ole koskaan uskaltanut keittoa tehdä, koska on minusta aika voimakkaan makuinen, mutta muuten käytän mausteena koko vuoden. Lipstikkaahan ne kasvisliemikuutiotkin taitavat etupäässä olla.

Erinomainen lihan marinadissa, ja keittoihin lisään melkein aina.