Kiva, mulle käy kyllä mikä vaan...toivossa on hyvä elää Istuttelen latvoja aina kesäistutuksiin, mutta omat nokkoseni kuolivat kaikki talven aikana.
Meidän isäntä ystävällisesti kokosi pikapikaa ja maalasi kuulaan vaalean siniseksi 5 reilunkorkuisen hyllyn puisen varastohyllyn - ostopaikka "autoaiheeseen" liittyvää krompetta myyvä ketju ja hinta 16 EUR. Tosi kätevä ja edullinen taimihyllykköratkaisu ja kevyt kantaa pois silmistä kun sesonki helpottaa! Suosittelen pillastuneille :)
Vautsi , komeita kylvöksiä olette laittaneet! Minullakin on kuisti täynnä taimilaatikoita, tosin vasta aprillipäivänä kylvettyjä. En ole koulinut yhtään ainutta tainta, kun olen koettanut tehdä tarkkuuskylvöjä laiskuuksissani ja tilan puutteessa. Pikkuiset siemen ovat vaikeita kylvettäviä, mutta laitan taimet vähän syvemmälle maahan, jos osa on honteloituneita tiiviin kylvön seurauksena.
Vanhuusko lie iskenyt - ei huvita enää petunioita ja lobelioita itse kasvattaa, vaikka parhaimmat yksilöt olen siten saanut.
Kasvimaat on kylvetty - ei tietoa mihin taimet sitten mahtuvat, kun tuli kylvettyä suoraan maahankin oikein tosilailla erilaisia kukkia ja muutamia yrttejä ja juureksia.
En ole kirjoittanut palstalle aikoihin. Aikaisemmin vanhan puutarhanetin aikana olin kohtuullisen ahkera kirjoittaja. Jospa se tästä lähtee taas...
Välke ylpeänä esittää: Itse nikkaroitu taimihyllykkö. Makuuhuoneen ikkunan mittojen mukaan tehty. Nyt pysyy purkit samassa paikassa ja verhojen takana piilossa. Mieskin kiitteli .
Ideana oli tehdä hyllystä kevytrakenteinen ja pieniin osiin menevä. Vaneria pitää vielä sahata ja urittaa lisää.
Vautsi kun hieno! Oletko Tigillä vai puikolla vetänyt nurkat?
Tuotahan voi käyttää vaikka mihin.
Migillä hitsasin. Pinnoille ei ollut tarkoitus tehdä yhtään mitään, mutta hitsijälki oli niin törkyistä, että pikaisesti pyyhkäisin hiomakoneella. Koulussa hyvät koneet, 2h meni hyllyn tekemiseen ja siitäkin suurin osa reikien poraamiseen
niin tuo edellinen kuva on surkea ,mutta idea toimii.kärrit on sitten myöhemmin helppo nostaa terassille aurinkoon ja taas sisälle eteiseen.
Pakko kyllä joskus joku hitsilaite hommata kun tuollaisia katsoo niin tekisi mieli itsekin tehdä.
Hitsi vieköön, mä en ole ikuna hitsannut. Vuosikaudet vannoin, että hitsaaminen ja moottorisahailu saavat jäädä muitten hommaksi, mutta nyt mulla on ollut oma moottorisaha pian kymmenkunta vuotta. Hauska peli. Pahoin pelkään, että hitsasukone olis vähintäänkin yhtä hauska!
Siis ei oo totta mitä virityksiä olette kekkailleet! Aivan mahtavaa! Tuota en ollut hoksannutkaan, että purnukoita voisi ripustaa verhotangoista roikkumaan ikkunalle. Sen aion kyllä toteuttaa!! Kyllä mahtaa vieraat ihastella uutta sisutusmuotia. Hihhihhii, en malta mennä nukkumaan, kun naurattaa niin Työ ootte kyllä ylivetoja
Että mä nautin noita Pirkko-Martan kuvia katsoessa Miten ne aina saakin ihmisen niin hyvälle tuulelle
Voi sentään, katselin tuossa kun on hyllyä ikkunan eteen väsätty. tekisihän niitä, vaan sitä ennen olisi saatava ikkunat korkeammiksi, siis alareuna paljon alemmas… eipä onnistu.
…Ja mitäs minä taas olen mennyt tekemään? Taidan joutua hunningolle. Tietää varmasti että tilaa ei oo, silti pöhkönä lappanut siemeniä multaan. Joka paikka täynnä multa kippoja odottelemassa siementen itämistä!
Kyllähän puutarhurilla pitäisi oma hitsilaite olla. Hyllyköt, köynnös- ja kukkatelineet ja kaikenmaailman tuet. Nopeasti tulee hyvää hökötystä. Ja ideoinneilla ei ole mitään rajaa;)
Ja minen viitti ottaa tuota metallia yhtään niin vakavasti kuin puuhommia. Siksipä kehtasin teille esitellä nuokin jiirisaumat
Puusta minäkin väännän melkein mitä hyvänsä, näin omiksi tarpeiksi, mutta rauta on kyllä jäänyt harjateräksen asteelle.
Tällainen otsikko tuli vastaan. Nyt ehtii vielä tuumailla ja rakennella ennen kiivainta taimiryysistä…
Kiitos Tanu! Tämä tulikin tarpeeseen, kun olen (taas) noita hyllyköitä miettinyt…
Täällä YhteisHyvän sivulla 36-37 oli ohjeet miten rakennetaan ikkunalle tuollainen taimihyllykkö.
Onko joku sattunut törmäämään tällaisiin missään myynnissä. Ei ole mitään mahdollisuutta alkaa rakentelemaan itse.
Onpas yksinkertainen ja näppärä!
Meillä ruuvattiin sovella-kiskot molemmin puolin ikkunoita ja sitten vain kannakkeet paikoilleen sekä hyllyt. Hyllyjä voi olla useampia alkuvaiheessa kun taimet pieniä ja sitten vähentää kun tilantarve kasvaa.
Muina aikoina kiskot jäävät kivasti verhojen taa ja systeemi helppo ottaa käyttöön taas seuraavana keväänä.