Argh, viimeviikon alussa maksoin 168ledisen kasvilampun, vieläkään ei oo tilausta ees käsitelty. On ne kiinalaiset hitaita
Kirjoita tähän
No vot, tyhjän saa pyytämättäkin. Muoks. Piti kertomani, että myös tilaamani valaisin oli loppu ja eilen tuli tieto matkaan lähdöstä sähköpostiin. Ollaankohan samanmoiset tilattu?
ajattelin kanssa hommata valaisimen, mutta juurikaan niistä tiedä mikä olis hyvä joten, auttaako tää mitään asiaa? : http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Valaisimet-ja-lamput/Sisavalaistus/Loisteputkivalaisin-T5--IP65-44779/
Muistan jostain kuulleeni/lukeneeni, että ns päivänvaloputki on paras kasveille, sama jota taiteilijat käyttävät ateljeessaan. Sähköliikkeissä kyllä tietävät mistä putkesta on kysymys.
se on varmaan sitten se toinen, kun eniten on tarjolla sitä ´warm´-versiota. On liian keltainen mun mielestä.
Päivänvaloputki alkaa olla kun värilämpötila on yli 5000K, parempi vielä yli 6000K. Mistä tietää, monesti lukee ja tyyppimerkinnän kaksi viimeista numeroa kertoo sen: 850 esim 5000K eli tuon(8)50 loppuun lisätään kaksi nollaa.Eka numero kertoo ra-indeksin, eli mitä korkeammin, sitä paremmin toistaa värin/spektrin. Hyvissä täysspektriputkissa se on aina 9,ota vähintään 8-alkuinen.
Tuppaavat rautakaupat olevan (ainakin meilläpäin) täynnä noita Osramin bulkkiputkia ja niissäkin tuo "cool white"tms on 4000K. Illis on oikeassa, sähköliikkeessä niiden pitäisi tietää ja tilaavat tukusta mitä haluat. Vaan naapurilla on sähköasennusfirma ja -putiikki ja väitti kivenkovaan ettei tehoESLejä tehdä isommalla E40-kannalla :-).
Tästä värin vaikutuksesta on monenlaista "tietoa", mutta kyllä sinisävyisempi (siis korkeampi värilämpötila) antanee etua ainakin viherkasvuun. Teho on kuitenkin tärkein, mitä enemmän valovirtaa (lumeneita) sitä parempi. "Väärän värinen" suurempitehoisempi hakkaa oikean värisen ja heikkotehoisen mennen tullen.
Taimikasvatuksessa käytin aluksi E27 kantaista 21 W led valaisinta ihan normaali koululaisvalaisimeen laitettuna. Tomaateista ja paprikoista tuli tanakoita, valaisin riitti hyvin mansikkalaatikon alan valaisemiseen. Sitten tuli ahtaus ja siirsin osan 23 W ESL alle, missä kasvu tyrehtyi lähes kokonaan, ainakin ledin alle verratessa. Ainoa miinus lampulle on hinta, 60 euroa, mutta ensi talveksi ostan toisen. Tietysti myös lampun spektri, sinisiä ja punaisia ledejä, on ikävä asuinhuoneissa (sietämätön), mutta onneksi on kellari, jossa se ei häiritse.
Sry, kännykkälaatu
Kuinka kauan teillä on kestänyt paketin saapuminen e-villestä? Mulle tuli tieto postituksesta jo 29.2. mutta paketti ei näy vieläkään Suomen postin lähetysseurannassa.
En halua masentaa, mutta E-villen ledpaneeli on vain 14W, aika lähellä kasveja saa pitää.
Niin on tarkotuski: kasvihyllykön ylähyllyä avitan sillä.
Emo, tilasin dealextremestä 8.2, sähköpostiin tuli 23.2 viesti, että on lähetetty postiin. Mutta kuitenkin se lähti vasta suomeenpäin 1.3 ja oli täällä 6.3. Sama systeemi varmaan niilläkin
Minulla on e-villen ledipaneeleja ollut alunperin viisi, mutta kaksi niistä on pimeänä, molemmista on ylikuumentunut ja palanut sama komponentti. Miesväki juuri ottaa selvää mistä saisi hankituksi kyseisen komponentin, ainakin eräs lähikaupungin sähkötarvikeliike tilaisi sellaisen. Korjaamiseen toki tarvitsee tietotaitoa. Lisäksi minulla on pari kierrekantaista pyöreää ledilamppua samalta firmalta.
Belgi, …huoh! Eikös noilla e-villen lampuilla ole 6kk takuu. Vai onko vanhempia sinun lamput?
Minun lamppuni ovat jo pari vuotta vanhoja, eli kolmatta kevättä käytössä. Minulla ilmeisesti on kahta eri versiota ja nämä vanhemmat ylikuumenevat helpommin, noissa kahdessa viimeisimmässä on sisällä jo toisen näköinen systeemi
Onko niissä e-villen valaisimissa lainkaan sisäänrakennettua jäähdytystä(tuuletin tms)? Minun valaisimessa on, ja se hurisee aina kun virta on päällä.
Oliko sinulla ne kiinni niin ettei yläpuolella ollut avointa tilaa, vaan esim. hyllyn alapinnalla suoraan kiinni?
Ei ole jäähdytystä, vain pienen pieni metallinpala alla, sitähän tuossa nuo miehet pohtivat että mitä jatkossa asialle tehdä jos saavat kuntoon. Minulla on ilmatilaa lampun alla, mutta kun komponentit itsessään ovat suoraan kuumaliimalla kiinnitetty siihen pintapahvin sisäpuolelle.
Ostin tokmannilta Megamanin kasvilampun 14eurolla. (sama maksaa plantagenissa 30e…)
Samanlaisen ostin. Kysymys kuuluu: kuinka kauas ripustan sen taimista? en yhtään tiedä.
Mies sitä juuri tuolla laittaa, ja en osaa sanoa kuinka kauas?