Millainen kiinnityssysteemi tuossa on? Tuolla sivuilla ei ollu siitä kovin havainnollista kuvaa tarjolla.
Paulastiina, tilasitko juuri tuosta nettikaupasta?
Tilasin e-villeltä. Valaisimen reunoissa on reikiä, joista saa roikottimet laitettua, mutta nyt kun kasvit on vielä pieniä, mulla on taimet korissa (joka on vanhasta pakastimesta) ja valaisin siinä korin reunojen varassa. Töpselin pistokkeet vai mitkä ne tapit siinä lie, on aivan surkeaa ainetta eli vaihdoin samantien sen pistotulpan johtoon.
Toihan on tosi loistavan näköinen lamppu,Toi sähköpuoli tuossa juuri vähän arveluttaa.
TM-n vertailuja lainatakseni: ‘Liian lyhyt liitäntäjohto’. Mutta jos sen joka tapauksessa menee vaihtoon, niin sitten… pitää harkita vakavasti.
Jeh! 168 ledin kasvilamppu tilattu dealista. Kurssit käänty mun puolelle, maksoi vain 19,09euroo!
Muistakaa pöhöttää noilla ledeillä riittävän läheltä, noissa on melko vähän tehoa. Itsellä oli 90W Led UFOt jotain 30 senttiä latvoista, sillä jotenkuten sai taimia kasvatettua. Yhdellä ehkä sellaisen 50cm x 50 cm alan. Hyvä muistaa että "teho" (valaistusvoimakkuus) kasvaa etäisyyden neliössä. Eli puolitat etäisyyden niin saman valaisimen valon teho kasveille nelinkertaistuu.
Tässä kohtaa vaimokulta sanoi että nyt riittää…
Valaisimet nostettu kuvausasentoon. Normaalisti loistevalaisin noin 5 cm latvoista ja ESLit ehkä 15-20 cm latvoista. LEDeissä, loistareissa ja ESLeissä on kaikissa se hyvä puoli etteivät ne lämmitä juuri lainkaan, joten läheltä valaisemisessa ei hirveästi tarvitse varoa palamista. Tuolla setillä (245+120 ESL ja 2 58 W loisteputki) pitäisi saada 40 chilin tainta siihen pisteeseen että saan ne kasvariin toukokuun alussa.
Juso, mistä soot ostanu noi? Löytyykö ihan tokmannin lamppyhyllyltä?
Jos kysyt itse valaisimista kaikki ovat erilaisia vanhoja käytöstä poistettuja valaisimia, paitsi oikealla oleva 120W ESLiin ostin heijastimen E40-kannalla (jotain 30€). Loistevalaisimia pummasin kun purkivat niitä läheisen elintarvikeliikkeen remontissa. Loistevalaisimissa suurin pulma on saada hyvä heijastin ja nyt noihin sain hyvät suoraan S-marketin katosta. Olivat vielä suht ok näköisiä.
Mutta perusloistareita löytyy kaikista Tokmanni, Honkkari yms liikkeistä suht halvalla. Monessa paikassa todettu että taimikasvatuksiin loisteputkivalaisimissa hinta/teho on paras. Kannattaa ottaa niihin päivänvalotyyppisiä putkia, toinen numero joko 5 tai 6 (esim 865). Tuohon 58W putken (1.5m) alle mahtuu varmaan 15-20 purkkia. 36W on hieman lyhyempi (1.2m) mutta moneen paikkaan kätevämpi.
Itse lamput on hommattu sieltä täältä. Aiemmin postasin, että noiden tavalliseen (E27) lampunpantaan menevien tehokkaiden ESLien, 45W, edullisin ostopaikka on Biltema. Joku halpa Ikean Tertial työvalaisin, siihen tuo Bilteman ESLi= 17€ spottityyppinen tehopaketti joka valaisee varmaan jonkun 40cm x 40 cm alan. Noihin ESLeihin voi käyttää tietysti mitä tahansa valaisimia/heijastimia jossa on tuo normaali E27-kanta.
Hyvä on jos lähistöllä joku hieman sähkökytkentöjä osaava, mutta noissahan on simppelit systeemit.
Terrasta ostin 23W lumen spiraalin. Vastaa 120wattia. Melko kirkas son kyl vaihan siihen sit ledilampun kunhan se tulee.
Varjostin mallia Á la Tatti
Minua alkoi todella kiinnostamaan noi e-villen ja dealextremen LED lamput. Tutkailin ledien hintoja paikallisen elektroniikkakomponentteja myyvän kaupan kataloogista ja itse tehtynä punaisiin ja sinisiin ledeihin menisi jo yli 50 euroa, ja ne ei ole edes niillä optimaalisia aallonpituuksilla.
Tämmösen hankin tänä keväänä esikasvattelua varten. Ledivalo sisältää 100 pientä punaista ja sinistä aallonpituutta toistavaa lamppua. Sininen ja punainen sävy ovat ne joita kasvit kasvuunsa käyttävät.
Vilhelmin kasvatusvalot kelpais mulle varmaan jouluvaloiksikin, lempiväri.
Bumble, et oikeesti haluis,se on aika hirvee Mut päivänvalossa tuota valoa ei huomaa. Pimeessä sitten loistaa ikkunasta 800 metrin päähän päätielle asti
Et poliiseja odotellessa…
Mulle tollanen on postitettu eilen Honkongista
Vilhelmi76, mistä tuo valo on hankittu ja mitä maksoi? Jutille sama kysymys jos viittaat valoon
Mää ostin saman ku Paulastiinalla on
Sehän on edullinen - pitänee tilata itsekin.
dealextreme.comista (Hong Kongista) hinta n. 30 euroa. Löytyi tuhansien tuotteiden joukosta hakusanalla led+plant. Suomessa vastaavat paljon kalliimpia, ledit on kalliita. Mutta ovat valtavan energiatehokkaita ja siksi ympäristöystävällisiä. Lampusta ei tule kasveihin yhtään lämpöä, mikä on hyvä juttu.
Kannattaa myös laittaa googleen ebay.com ja kirjoittaa led plantlight ja ruksata vasemmasta reunasta teksteistä free shipping niin tulee tuotetta tarjolle hyvinkin:) Dealextremeltä on tullut minulle mm ledinauhaa. nopea toimitus( tai niin nopeaa kuin rapakon takaa nyt voi tulla) ja toimivaa tavaraa:) Se kannattaa ottaa huomioon että tilaus jos maksaa olikhan se yli 48€ muistaakseni niin menee tullissa joku elektroniikka/arvolisävero…jos tilaus on iso/kallis niin kannattaa jakaa useampaan pakettiin jos lähetyskulut ovat maltilliset ja on mahdollista. Tosin nuinkin hinta helposti nouseepi jo alvin verran riippuen onko painavaa lähetettävää.